VI kadencja
Odpowiedź ministra obrony narodowej
na interpelację nr 7235
w sprawie zakupu wojskowych samolotów transportowych
Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację pani poseł Anny Sobeckiej w sprawie zakupu wojskowych samolotów transportowych (SPS-023-7235/09), uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.
Odnosząc się do kwestii trybu zakupu samolotów M28B Bryza, uprzejmie informuję, że Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej nie były i nie są zainteresowane zakupem dowolnego lekkiego samolotu transportowego, znajdującego się w tej samej klasie osiągowej co samolot M28/PT (L410, Do228, CASA C-212), ale dostawą nowych wariantów konkretnego typu samolotu, zunifikowanych z już eksploatowanymi w lotnictwie wojskowym samolotami M28B Bryza, wyprodukowanymi w Mielcu. Samoloty Bryza znajdują się od około 20 lat na uzbrojeniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (dotychczas pozyskano ich 28 w różnych wariantach) i spełniają one wszystkie wymagania, jakie wojsko stawia samolotom tej klasy i ich zabezpieczeniu logistycznemu. Ogłoszenie przetargu na dostawę określonego typu wyrobu produkowanego tylko przez jednego wytwórcę byłoby bezprzedmiotowe.
Transakcja zakupu 12 samolotów Bryza w chwili podpisywania umowy między Ministerstwem Obrony Narodowej a PZL sp. z o.o. była ujęta w stosownych planach modernizacji technicznej, łącznie z innymi inwestycjami o dużym znaczeniu dla wojska.
Odnosząc się do wątpliwości pani poseł Anny Sobeckiej w przedmiocie prawidłowości wydatkowania środków budżetowych resortu obrony narodowej, uprzejmie informuję, że - w odróżnieniu od samolotów Bryza dostarczonych w latach 2006 i 2007 - w 10 z 12 samolotów zakupionych na podstawie nowej umowy będą zainstalowane znacznie nowocześniejsze systemy pokładowe. Posiadając, podobnie jak poprzednio zakupione samoloty, wojskowe urządzenia radiowe, nawigacyjne, łączności, system ˝swój-obcy˝ oraz urządzenia NVG, nowe samoloty otrzymają nowoczesną awionikę cyfrową klasy Glass Cockpit amerykańskiej firmy Rockwell Collins, zamiast awioniki analogowej Gold Crown, oraz zintegrowany system obrony biernej statku powietrznego duńskiej firmy Terma. Samoloty do przewozu pasażerów z kategorii ˝specjalny˝ będą ponadto posiadały komfortowe wyposażenie kabiny pasażerskiej wraz z możliwością obsługi gastronomicznej, a także system łączności specjalnej. Wszystkie nowe samoloty otrzymają malowanie wykonane nowoczesnymi farbami o wysokiej jakości i trwałości.
Odnosząc się do kwestii relacji ceny Bryzy w wersji dostarczonej na podstawie kontraktu z 2005 r. do ceny określonej w umowie z 2008 r., pragnę wskazać, że system radionawigacyjny oparty na awionice cyfrowej klasy Glass Cockpit jest ponadtrzykrotnie droższy od systemu Gold Crown (aktualna cena około 1,6 mln zł) opartego na awionice analogowej, ale jego możliwości funkcjonalne mające bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo lotu są jakościowo wręcz nieporównywalne. Wyposażenie samolotu w system obrony biernej zwiększyło jego cenę o wartość zbliżoną do wartości awioniki cyfrowej. Wyposażenie kabiny pasażerskiej w wersjach samolotu do przewozu VIP zwiększa cenę o kolejne 1,6-1,9 mln zł.
Wraz z nowymi statkami powietrznymi został zakupiony nowoczesny, certyfikowany, kompleksowy symulator lotu samolotu - o cenie porównywalnej z ceną jednego samolotu M28B/PT Bryza - oraz pakiet logistyczny zabezpieczający ich eksploatację na trzech lotniskach. W skład pakietu wchodzi 12 indywidualnych zestawów obsługowych samolotów oraz po 3 kompletne grupowe zestawy obsługowe, pakiety części zamiennych oraz zestawy aparatury kontrolno-pomiarowej i diagnostycznej.
Realna wartość zakupionych samolotów wraz z pakietem logistycznym jest ściśle związana z warunkami, jakie będą panowały na rynku lotniczym, oraz sytuacją gospodarczą w latach, w których Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej będą otrzymywać samoloty zakupione w ramach nowej umowy.
Pragnę także stwierdzić, iż przy ocenie wartości umowy z 2008 r. niezbędne jest wzięcie pod uwagę faktu, że ma ona charakter wieloletni i obejmuje dostawy samolotów po 2 egzemplarze rocznie w latach 2009-2014, rozpoczynając od najmniej kosztownych samolotów z awioniką analogową Gold Crown w 2009 r., po samoloty najlepiej wyposażone (proces opracowania, badania i wdrażania nowych systemów pokładowych trwać będzie prawie 2 lata), które będą dostarczane od 2011 r. Z tego powodu dokonywanie oceny wartości umowy przez porównanie jej z wartością umowy z 2005 r., w której przyjęto określone dla warunków z 2006 r. ceny stałe dostarczanych samolotów, może być obarczone błędem. Ceny samolotów i pozostałego sprzętu dostarczanego w poszczególnych latach długiego okresu muszą być (jak wskazuje praktyka światowa) corocznie indeksowane. Nie można zatem nie uwzględniać faktu, że na wartość umowy z 2008 r. składają się indeksowane ceny jednostkowe brutto poszczególnych jej przedmiotów podlegających dostawie w określonej liczbie w różnych latach.
Wychodząc z przedstawionego założenia, wynegocjowano w umowie zdecydowanie niższe niż w ofercie stałe ceny obowiązujące w poszczególnych latach okresu 2011-2014 r., które nie będą renegocjowane według faktycznego wzrostu cen w tych latach w gospodarce krajowej.
Ze względu na powyższe, wykluczone jest zaistnienie sytuacji, w której istniałaby możliwość narażenia budżetu resortu obrony narodowej na utratę jakichkolwiek środków finansowych w toku omawianego postępowania. W Ministerstwie Obrony Narodowej funkcjonuje sprawny, wieloszczeblowy system kontroli. Przedmiotowa transakcja jest niezbędna dla realizacji zadań w zakresie bezpieczeństwa państwa, jak i optymalna pod względem korzyści dla gospodarki. Pragnę także zapewnić, że środki finansowe na ten cel będą przez resort obrony narodowej wydatkowane racjonalnie i w zgodzie z przepisami prawa.
Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, pozostaję w przekonaniu, że uzna je Pan Marszałek za wystarczające.
Z wyrazami szacunku i poważania
Minister
Bogdan Klich
Warszawa, dnia 29 stycznia 2009 r.