VI kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 11537
w sprawie sytuacji mieszkaniowej byłych pracowników PKP w Tarnowie
Szanowny Panie Marszałku! W związku z nadesłaną przy piśmie z dnia 23 września br., znak: SPS-023-11537/09, interpelacją pana posła Jacka Pilcha z dnia 7 września br. dotyczącą sytuacji mieszkaniowej byłych pracowników PKP w Tarnowie uprzejmie informuję, iż na tzw. Osiedlu Kolejowym w Tarnowie zlokalizowanych jest 36 budynków, w tym: 6 bloków, 10 kamienic, 11 budynków murowanych dwurodzinnych, w których każdy lokal mieszkalny stanowi odrębną nieruchomość, oraz 9 budynków drewnianych, w których łącznie mieści się 427 lokali mieszkalnych.
Jednocześnie pragnę poinformować, że na przestrzeni ostatnich lat, na podstawie postanowień rozdziału 7 ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego,,Polskie Koleje Państwowe˝ (Dz. U. Nr 84, poz. 948, z późn. zm.) w ww. budynkach sprzedano 326 mieszkań.
W wyniku sprzedaży we wszystkich blokach oraz kamienicach powstały wspólnoty mieszkaniowe, które na chwilę obecną zarządzane są przez prywatnych zarządców nieruchomości i zgodnie z obowiązującymi przepisami za stan techniczny tych nieruchomości, w imieniu właścicieli lokali, odpowiada zarząd wspólnoty mieszkaniowej.
Równocześnie pragnę podkreślić, iż z 11 budynków murowanych dwurodzinnych w 7 sprzedano wszystkie mieszkania, zaś w pozostałych 4 budynkach sprzedano po jednym mieszkaniu, i w tym przypadku PKP SA w dalszym ciągu administruje w nich 4 lokalami. Ponadto na terenie ww. osiedla w Tarnowie w dalszym ciągu istnieje 9 przedwojennych budynków drewnianych wybudowanych w 1920 r., które ze względu na stan techniczny, na podstawie decyzji głównego architekta województwa z dnia 13 stycznia 1987 r., zakwalifikowano do fizycznej likwidacji.
W związku z powyższym lokale mieszkalne znajdujące się w tych budynkach nie były przedmiotem sprzedaży i PKP SA w dalszym ciągu nim administruje. W budynkach tych znajduje się 58 lokali mieszkalnych, spośród których aż 43 to lokale niezasiedlone, z których PKP SA wykwaterowało dotychczasowych najemców.
Zarząd PKP SA poinformował również, że w dalszym ciągu w budynkach tych zamieszkuje 15 rodzin i sytuacja ta jest dla PKP SA bardzo trudna, ponieważ rodziny zajmujące te lokale nie wyraziły dotychczas zgody na propozycje przekwaterowania do innych lokali pochodzących z kolejowych zasobów mieszkaniowych. Działania takie były wielokrotnie podejmowane przez PKP SA, gdyż w wyniku długotrwałego użytkowania będą one ulegać dalszej degradacji, a koszt kompleksowego remontu znacznie przekroczyłby ich wartość.
W ramach bieżącego utrzymania w ww. budynkach PKP SA usuwa usterki oraz przeprowadza niezbędne prace remontowe, które pozwalają użytkować zasiedlone jeszcze lokale mieszkalne. Na przestrzeni ostatnich lat w budynkach tych wykonano następujące prace remontowe i zabezpieczające:
ul. Prusa:
1) zabezpieczenie pustostanu, Prusa 1-3 (V 2007 r.),
2) naprawa poszycia dachowego wraz z częściowym przełożeniem dachówek, Prusa 5 (VI 2007 r.),
3) wykonanie i założenie rur spustowych oraz częściowe przełożenie dachówek, Prusa 1 (VII 2007 r.),
4) naprawa poszycia dachowego oraz przełożenie dachówek, Prusa 6 (X 2007 r.),
5) wykonanie i montaż rynien dachowych, Prusa 6 (X 2007 r.),
6) naprawa kominów ponad dachem, Prusa 5 (XI 2008 r.),
7) uszczelnienie poszycia dachowego, Prusa 1 (IX 2008 r.),
8) wykonanie i montaż rynien dachowych i oraz rur spustowych, Prusa 5 (XII 2008 r.),
9) uszczelnienie poszycia dachowego, Prusa 2 (IX 2008 r.),
10) naprawa obróbek wokół komina, Prusa 5 (V 2009 r.),
11) uzupełnienie oraz przełożenie dachówek, Prusa 2 (VII 2009 r.),
12) dostarczenie materiałów budowlanych na wykonanie wylewki betonowej dla najemcy lokalu, Prusa 8/2 (VII 2005 r.),
13) kompleksowy remont instalacji elektrycznej w lokalu mieszkalnym, Prusa 6/6 (V 2009 r.),
14) usunięcie usterek elektrycznych wykazanych w protokołach pokontrolnych (V-VIII 2009 r.),
ul. Reja:
1) zabezpieczenie pustostanu, Reja 2-4 (V 2007 r.),
2) wykonanie i montaż rynien dachowych, Reja 2-4 (XI 2007 r.),
3) uszczelnienie poszycia dachowego, Reja 2-4 (XII 2007 r.),
4) czyszczenie rynien oraz uszczelnienie poszycia dachowego, Reja 1-2 (XII 2007 r.),
5) zabezpieczenie pustostanu, Reja 1-3 (III 2008 r.),
6) uszczelnienie poszycia dachowego, Reja 2-4 (VIII 2008 r.),
7) przełożenie dachówek, Reja 1-3 (IX 2008 r.),
8) zabezpieczenie pustostanów oraz instalacji, Reja 2-4 (XI 2008 r.),
ul. Ogrodowa:
1) przełożenie dachówek, Ogrodowa 2-4 (I 2007 r.),
2) zabezpieczenie instalacji wodno-kanalizacyjnej, Ogrodowa 2-4 (V 2007 r.),
3) uszczelnienie poszycia dachowego, Ogrodowa 2 (XI 2008 r.),
4) całkowita wymiana instalacji elektrycznej w lokalu Ogrodowa 2/2 (VIII 2008 r.),
ul. Sportowa:
1) częściowa wymiana konstrukcji dachowej, uszczelnienie poszycia dachowego, wymiana rynien dachowych, Sportowa 3 (IX 2006 r.),
2) całkowita wymiana instalacji elektrycznej w lokalu, Sportowa 3/3 oraz 3/4 (VII 2006 r.),
3) zabezpieczenie pustostanu, Sportowa 3 (I 2007 r.).
Jednocześnie pragnę poinformować, że każdorazowe zgłoszenie usterek przez lokatorów nie pozostaje bez reakcji ze strony PKP SA i w miarę możliwości finansowych zasiedlone lokale są zabezpieczane, jak również pustostany, aby nie doprowadzać do dalszej degradacji nieruchomości.
Nie rozwiązuje to jednak problemu 15 rodzin zamieszkujących w tych budynkach, tym bardziej że dotychczasowe rozmowy PKP SA z prezydentem miasta Tarnowa odnośnie do przekwaterowania tych rodzin do komunalnych zasobów mieszkaniowych okazały się bezskuteczne. Zaznaczyć należy, że na terenie miasta Tarnów PKP SA posiada w chwili obecnej bardzo ograniczone możliwości proponowania innych lokali zamiennych.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Juliusz Engelhardt
Warszawa, dnia 15 października 2009 r.