VI kadencja

Odpowiedź na zapytanie w sprawie likwidacji rachunku dochodów własnych Inspekcji Weterynaryjnej

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra -

na zapytanie nr 6181

w sprawie likwidacji rachunku dochodów własnych Inspekcji Weterynaryjnej

   Szanowny Panie Marszałku! W związku z otrzymanym przy piśmie Pana Marszałka z dnia 8 lutego 2010 r., nr SPS-024-6181/10, zapytaniem pana posła Romualda Ajchlera w sprawie likwidacji rachunku dochodów własnych Inspekcji Weterynaryjnej pragnę przedstawić następujące wyjaśnienie.

   Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) wprowadziła szereg zmian w zakresie organizacji i zasad funkcjonowania sektora finansów publicznych, w tym m.in. nie przewiduje się funkcjonowania rachunków dochodów własnych. Należy przy tym zauważyć, iż decyzja o likwidacji instytucji rachunku dochodów własnych ma charakter systemowy i uniwersalny, gdyż dotyczy rachunków prowadzonych przez wszystkie jednostki budżetowe.

   W konsekwencji powyższego w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1706) określono terminy funkcjonowania i zasady likwidacji rachunków dochodów własnych. Zgodnie z regulacjami art. 93 tej ustawy utworzone przez jednostki budżetowe wydzielone rachunki dochodów własnych mogą funkcjonować zgodnie z dotychczasowymi przepisami, z jednoczesnym regulowaniem zobowiązań i ściąganiem należności, do dnia 31 grudnia 2010 r. Po upływie tego terminu nieściągnięte należności i nieuregulowane zobowiązania przejmie jednostka budżetowa, przy której funkcjonowały rachunki dochodów własnych, a środki pieniężne zgromadzone na wydzielonym rachunku dochodów własnych zostaną przekazane na rachunek pomocniczy jednostki budżetowej i będą mogły być wykorzystane na dotychczasowe cele do dnia 30 czerwca 2011 r. Po upływie tego terminu niewykorzystane środki pieniężne państwowe jednostki budżetowe przekażą na dochody budżetu państwa.

   Podkreślenia przy tym wymaga, iż, uwzględniając sytuację społeczno-gospodarczą kraju, jak również mając na względzie zachowanie ciągłości realizacji zadań państwowych jednostek budżetowych, które dotychczas finansowane były ze środków gromadzonych na rachunkach dochodów własnych, w ww. ustawie zawarto regulację stanowiącą, iż w okresie przejściowym, tj. w latach 2011 i 2012, wydatki budżetowe państwowych jednostek budżetowych wykonujących takie zadania mogą zostać zwiększone ze środków utworzonej na ten cel w budżecie państwa rezerwy celowej proporcjonalnie do przyrostu uzyskiwanych dochodów. Po okresie przejściowym środki na finansowanie tych zadań zostaną ujęte w ustawie budżetowej w planach finansowych państwowych jednostek budżetowych.

   Mając na uwadze wyżej zaprezentowane działania - moim zdaniem - nie powinny wystąpić zakłócenia w funkcjonowaniu służb weterynaryjnych, w tym również związane z finansowaniem kosztów zadań wykonywanych przez osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii, niebędące pracownikami Inspekcji Weterynaryjnej.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Dariusz Daniluk

   Warszawa, dnia 22 lutego 2010 r.