VI kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -
na zapytanie nr 908
w sprawie zasad oznakowania zjazdów z dróg ekspresowych i autostrad stosowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, ze szczególnym uwzględnieniem zjazdu z autostrady A1 na drogę krajową nr 22 w Swarożynie
Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do zapytania pana posła Sławomira Neumanna z dnia 26 lutego 2008 r., przekazanego przy piśmie z dnia 5 marca 2008 r., znak: SPS-024-908/08, w sprawie oznakowania kierunkowego autostrady A1 na węźle Swarożyn, uprzejmie przekazuję następujące informacje.
Aktem prawnym regulującym kwestię oznakowania kierunkowego dróg publicznych jest rozporządzenie ministra infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. z 2003 r. Nr 220, poz. 2181). Natomiast dokumentem wewnętrznym GDDKiA ustalającym zasady i porządek informacji o miejscowościach kierunkowych na sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA jest zarządzenie nr 13 generalnego dyrektora dróg publicznych z dnia 19 lipca 2001 r. w sprawie ustalenia miejscowości kierunkowych dla dróg krajowych. Ponadto w celu wprowadzenia jednolitych standardów opracowane zostały dokumenty: ˝Mapa oznakowania kierunkowego dla sieci dróg krajowych na obszarze Polski˝ oraz ˝Mapa oznakowania kierunkowego dla docelowego przebiegu autostrad i dróg ekspresowych w Polsce˝. Zgodnie z powołanymi dokumentami miejscowościami kierunkowymi na węźle Swarożyn są Człuchów w kierunku zachodnim oraz Malbork w kierunku wschodnim.
Organizacja ruchu dla odcinka autostrady A1 od km 0+000 do km 37+500 obejmująca przedmiotowy węzeł została zatwierdzona przez generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad w dniu 11 maja 2007 r. Projekt organizacji ruchu został pozytywnie zaopiniowany przez organy samorządu terytorialnego oraz Komendę Wojewódzką Policji. Starosta tczewski oraz starosta starogardzki zatwierdzili organizację ruchu na drogach krzyżujących się z autostradą A1 w ramach posiadanych kompetencji, nie wnioskując umieszczenia na tablicach kierunkowych nazw miejscowości Starogard Gdański oraz Tczew. Wynikało to m.in. z faktu planowanego umieszczenia nazwy miejscowości Starogard Gdański na przewidzianym do budowy w następnej kolejności węźle Pelplin.
Zatem oznakowanie kierunkowe zawarte w przedmiotowej organizacji ruchu jest zgodne z powołanymi wcześniej dokumentami.
Ponadto należy zauważyć, iż w uzasadnionych przypadkach możliwe jest umieszczanie nazw dodatkowych miejscowości kierunkowych na poszczególnych węzłach. Z takim przypadkiem mamy do czynienia na węźle Swarożyn. W związku z powyższym nazwa miejscowości Starogard Gdański może zostać umieszczona jako miejscowość dodatkowa na tym węźle, pod warunkiem uzupełnienia mapy kierunkowej oraz znalezienia odpowiedniej formuły porozumienia z koncesjonariuszem autostrady A1 dotyczącej tej zmiany oraz sfinansowania jej jeszcze w bieżącym roku.
Natomiast wskazanie na węźle Swarożyn nazwy miejscowości Tczew jako miejscowości dodatkowej nie jest konieczne, gdyż jest ona umieszczona na sąsiednim węźle Stanisławie i wyznacza dojazd do Tczewa drogą wojewódzką nr 224. Miejscowość Tczew położona jest bezpośrednio przy drodze wojewódzkiej nr 224, z którą krzyżuje się autostrada A1, a dojazd do tej miejscowości z węzła Stanisławie jest krótszy niż z węzła Swarożyn.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Zbigniew Rapciak
Warszawa, dnia 28 marca 2008 r.