VI kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 16681
w sprawie zasad pobierania akcyzy przy sprzedaży wyrobów tytoniowych, które pozostały przedsiębiorcom handlowym (zwłaszcza tym drobnym) z roku poprzedniego
Szanowny Panie Marszałku! W związku z pismem z dnia 5 lipca 2010 r., znak: SPS-023-16681/10, przy którym przesłana została interpelacja pana posła Arkadiusza Litwińskiego z dnia 15 czerwca 2010 r. w sprawie zasad pobierania akcyzy przy sprzedaży wyrobów tytoniowych, które pozostały przedsiębiorcom handlowym (zwłaszcza tym drobnym) z roku poprzedniego, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.
Polski system podatkowy w zakresie podatku akcyzowego jest poszanowaniem zasad zarówno skuteczności, jak i równości, a regulacje dotyczące obowiązku oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy określone w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11, z późn. zm.) jednoznacznie wskazują, że wyroby oznaczone nieprawidłowo, nieodpowiednimi, uszkodzonymi lub nieoznaczone znakami akcyzy, występujące poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, muszą być oznaczone legalizacyjnymi znakami akcyzy, jeżeli są przeznaczone do dalszej sprzedaży. Przy czym należy zaznaczyć, że właściciel wyrobów akcyzowych podlegających obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie ma obowiązku wprowadzenia powyższych wyrobów do sprzedaży, tym samym może zrezygnować z wcześniej złożonego zapotrzebowania na znaki legalizacyjne oraz wycofać wyroby przeznaczone do sprzedaży.
Pragnę zauważyć, że na wprowadzenie rozwiązań prawnych wynikających z art. 136 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym w zakresie terminu ważności znaków akcyzy naniesionych na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych lub na wyroby tytoniowe w danym roku kalendarzowym, które zachowują ważność do ostatniego dnia lutego następnego roku kalendarzowego, zasadniczy wpływ miało negatywne, z punktu widzenia budżetu państwa, zjawisko polegające na tworzeniu przez firmy tytoniowe znacznych zapasów papierosów i tytoniu do palenia, które następnie wprowadzane były na rynek krajowy przed terminem wprowadzenia podwyżek stawek podatku akcyzowego na te wyroby. Takie działania firm tytoniowych skutkowały brakiem stabilnych wpływów do budżetu z tytułu podatku akcyzowego od papierosów oraz tytoniu do palenia, z uwagi na to, że wyroby te, mino wprowadzenia nowych stawek podatku akcyzowego, opodatkowane niższymi stawkami akcyzy, średnio przez 8 miesięcy znajdowały się jeszcze w sprzedaży.
Zatem decyzje odnoszące się do obowiązku oznaczania wyrobów tytoniowych, jakkolwiek niepopularne, budzące wiele kontrowersji, należy postrzegać jako wypełnienie realizowanej polityki podatkowej mającej za zadanie zabezpieczenie założonych wpływów budżetowych w zakresie wyrobów akcyzowych.
Wprowadzając nowe zasady w zakresie oznaczania wyrobów tytoniowych znakami akcyzy, Ministerstwo Finansów dostrzegało zagrożenia, dlatego też wszystkim posiadaczom wyrobów tytoniowych, których znaki akcyzy utraciły ważność, po spełnieniu warunków prawa podatkowego w zakresie obowiązku oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, określonego w ustawie o podatku akcyzowym, przysługuje możliwość do skorzystania z zapisu zawartego w art. 8 ust. 5 ww. ustawy, który daje możliwość sprzedaży wyrobów tytoniowych oznaczonych jednocześnie podatkowymi oraz legalizacyjnymi znakami akcyzy, jeżeli odpłatność przekracza kwotę równą sumie maksymalnej ceny detalicznej i kwoty 1,30 zł, stanowiącej należność za legalizacyjne znaki akcyzy, bez ponoszenia dodatkowych obciążeń podatkowych w zakresie akcyzy.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że resort finansów na bieżąco śledzi kondycję polskiej gospodarki, która wskazuje, że po wprowadzeniu zmian w przedmiocie opodatkowania wyrobów tytoniowych procesy zachodzące na tym rynku nie spowodowały lawinowo wzrostu przemytu tych wyrobów, tym samym nie odnotowano zwiększenia aktywności ˝szarej strefy˝.
W świetle powyższego uprzejmie informuję pana posła, że w chwili obecnej nie przewiduje się zmian w zakresie terminu ważności znaków akcyzy naniesionych na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych lub na wyroby tytoniowe, a także zasad opodatkowania wyrobów tytoniowych.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Jacek Kapica
Warszawa, dnia 16 lipca 2010 r.