VI kadencja

Interpelacja w sprawie nadzoru nad spółką Skarbu Państwa PKS Wschód SA

Interpelacja nr 8072

do ministra skarbu państwa

w sprawie nadzoru nad spółką Skarbu Państwa PKS Wschód SA

   Na podstawie art. 191-192 regulaminu Sejmu przedkładam interpelację do ministra skarbu państwa w sprawie nadzoru nad spółką Skarbu Państwa PKS Wschód SA.

   Spółka PKS Wschód ogłosiła przetarg nieograniczony na sprzedaż dwóch nieruchomości gruntowych zabudowanych w Krasnymstawie. Zwracam się do Pana Ministra o objęcie szczególnym nadzorem powyższej transakcji, dokonanie dokładnej analizy, czy władze spółki dołożyły należytych starań w celu uzyskania najlepszej ceny sprzedaży, a przede wszystkim czy uwzględniono interes społeczności lokalnej i rozważono z należytą starannością możliwość sprzedaży powyższego majątku lokalnemu samorządowi. Ponieważ we wcześniejszej odpowiedzi nie uwzględniono ważnych kwestii (interpelacja nr 6890) proszę o ustosunkowanie się do przedstawionych pytań:

   1. Dlaczego miasto Krasnystaw nie zostało oficjalnie powiadomione o zamiarze sprzedaży prawa użytkowania wieczystego do nieruchomości nr ewid. 3065/5 położonych przy ul. Poniatowskiego w centrum Krasnegostawu i mających strategiczne znaczenie dla dalszego rozwoju miasta i powiatu?

   2. Dlaczego miasto Krasnystaw nie otrzymało odpowiedzi na prośbę kierowaną do Ministerstwa Skarbu w dniu 17 września 2008 r.?

   3. Dlaczego Nadzwyczajne Zgromadzenie Akcjonariuszy Spółki PKS Wschód, której akcjonariuszem jest Skarb Państwa, pomimo wcześniejszych pism kierowanych do ministra skarbu państwa (z 28.08.2008 r. i 12.09.2008 r.) bez jakiegokolwiek zasięgnięcia opinii władz miasta Krasnystaw podjęło decyzję o sprzedaży prawa użytkowania wieczystego do nieruchomości dworca PKS w Krasnymstawie i nie powiadomiło o tym fakcie zainteresowanego?

   4. Dlaczego w przypadku miasta Lublin Ministerstwo Skarbu wyszło z inicjatywą przejęcia skomercjalizowanych dworców PKS przez samorząd (nieodpłatne przekazanie akcji) natomiast w przypadku Krasnegostawu dokonano sprzedaży prawa użytkowania wieczystego do dworca PKS?

   5. Dlaczego w ˝Planie rzeczowo-finansowym PKS Wschód SA na 2008 r.˝ (str. 22 pkt 17 tabeli) przewiduje się cyt.: ˝Wypracowanie wraz z władzami samorządowymi wspólnej koncepcji zagospodarowania terenu dworca w Lublinie, uwzględniającej interes ekonomiczny PKS˝ a w przypadku Krasnegostawu stawia się władze miasta przed faktem dokonanym?

   6. W oparciu o jakie dokumenty i analizy ekonomiczne zgromadzenie akcjonariuszy podjęło decyzję o sprzedaży ˝dworca PKS˝ w Krasnymstawie, jeżeli w ˝Planie rzeczowo-finansowym PKS Wschód SA na 2008 r.˝ mowa jest o sprzedaży środków transportu i budynku dworca PKS (a nie planu przystankowego) - np. str. 32, 34 planu? Czy istniał program naprawczy oraz kto go opracowywał i analizował?

   7. Dlaczego w żadnym miejscu w ˝Planie rzeczowo-finansowym PKS Wschód SA na 2008 r.˝ nie jest zapisane, iż planowana jest sprzedaż samego dworca PKS, lecz tylko mowa jest o budynku dworca PKS?

   8. Dlaczego PKS nie informował potencjalnych oferentów poprzez oficjalną zmianę ogłoszenia o sprzedaży, że:

   - na nieruchomości będącej przedmiotem przetargu ustanowiono hipoteki na rzecz miasta Krasnystaw,

   - wszczęto postępowanie w sprawie wydania decyzji celu publicznego (20.10.2008 r.),

   - dlaczego przed przystąpieniem do sprzedaży prawa użytkowania wieczystego do w/w nieruchomości nie przeanalizowano podstawowej kwestii, jaką jest zgodność z prawem decyzji stwierdzającej nabycie prawa użytkowania wieczystego przez PKS (w decyzji wydanej przez wojewodę lubelskiego brak jest określenia celu, na jaki nieruchomość ta została oddana w użytkowanie wieczyste)?

   9. Dlaczego pomimo uzyskanych wpływów ze sprzedaży prawa użytkowania wieczystego do dworca PKS SA nadal zalega z płatnością zobowiązań podatkowych na rzecz miasta i występuje o ich umorzenie?

   10. Na jakiej podstawie zarzuca się miastu nieprzystąpienie do przetargu, skoro wiadome jest, że w świetle obowiązujących przepisów prawa miasto w tym trybie nie miało żadnych realnych szans nabycia tegoż prawa? Jako jednostka sektora finansów publicznych miasto musi prowadzić gospodarkę finansową zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych.

   11. Czy Panu ministrowi skarbu państwa znane są przypadki przystępowania przez gminy do przetargów na zakup dworców PKS od Skarbu Państwa w trybie przetargowym i ile?

   Poseł Grzegorz Raniewicz

   Chełm, dnia 18 lutego 2009 r.