VI kadencja
Interpelacja nr 5988
do ministra edukacji narodowej
w sprawie planowanych zmian w zakresie nadzoru pedagogicznego
W ˝Informacji rządu na temat aktualnej sytuacji i działań podejmowanych w polskiej oświacie˝ proponuje się zwolnienie kuratora oświaty z obowiązku opiniowania arkuszy organizacji publicznych szkół i placówek, w tym placówek doskonalenia nauczycieli. Jak sygnalizują pracownicy kuratoriów oświaty w związku z powyższą propozycją istnieje niebezpieczeństwo, że organy prowadzące nie będą przestrzegały realizacji ramowych planów nauczania w zakresie:
- podziału na grupy na zajęciach z j. obcych, informatyki czy wychowania fizycznego,
- realizacji godzin do dyspozycji dyrektora,
- realizacji godzin z poszczególnych przedmiotów obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
- przydzielania godzin na zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze dla uczniów upośledzonych w stopniu lekkim, godzin na zajęcia specjalistyczne (korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne) dla uczniów z opiniami poradni psychologiczno-pedagogicznej,
- przydzielania pełnej puli godzi zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci głęboko upośledzonych (10 godzin), które są w obowiązku szkolnym,
- organy prowadzące będą wywierały naciski na dyrektorów szkół w kwestii zatrudniania nauczycieli bez wymaganych prawem kwalifikacji.
Opiniowanie arkuszy przez kuratora oświaty powinno być dla organu wiążące. Kurator sprawuje rolę strażnika minimum, jakie określa rozporządzenie MEN w sprawie ramowych planów nauczania oraz kwalifikacji nauczycieli. Jednostki samorządu terytorialnego permanentnie narzekają na coraz to wyższe koszty utrzymania szkół, niewspółmierne do otrzymywanej subwencji oświatowej i z tego powodu szukają oszczędności.
W przypadku proponowanych zmian działania służb kuratora oświaty w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego będą miały miejsce po fakcie, tj. po zatwierdzeniu arkusza organizacji szkoły. Wprowadzanie korekt w tym zakresie będzie pociągało za sobą konsekwencje wynikające ze stosunku pracy czy organizacji pracy szkoły.
Proponuje się wzmocnienie kompetencji nadzoru pedagogicznego.
W świetle obowiązujących regulacji prawnych istotnym elementem nadzoru pedagogicznego jest nadzór legalnościowy nad działalnością szkół i placówek, tj. ocenianie zgodności działań szkół i placówek z przepisami prawa. Koncepcja zmian w nadzorze pedagogicznym przewiduje ograniczenie zadań i obowiązków kuratora oświaty o charakterze organizacyjnym i administracyjnym przy jednoczesnym wzmocnieniu i scentralizowaniu zadań odnoszących się bezpośrednio do zapewniania jakości kształcenia. Proponuje się, że funkcje oceny zewnętrznej i wewnętrznej dokonywanej przez nadzór pedagogiczny powinny zostać uzupełnione przez nowy system wspierania pracy pedagogicznej szkół i placówek.
W ˝Informacji rządu na temat aktualnej sytuacji i działań podejmowanych w polskiej oświacie˝ pisze się o dofinansowaniu ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego ˝Kapitał ludzki˝ projektu ˝Program wzmocnienia efektywności systemu nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły˝. Realizacja projektu uwzględnia modernizację systemu nadzoru pedagogicznego w systemie oświaty ukierunkowanego na osiągnięcie wysokiego poziomu jakości kształcenia. Projekt będzie realizowany w trybie systemowym w latach 2008-2013.
W związku z powyższym prosimy o odpowiedź na następujące pytania:
1. Czy zwolnienie kuratora oświaty z obowiązku opiniowania arkuszy organizacji publicznych szkół i placówek nie stworzy zagrożenia, że organy prowadzące nie będą przestrzegały realizacji ramowych planów nauczania?
2. Na czym będzie polegał nowy system wspierania pracy pedagogicznej szkół i placówek przez nadzór pedagogiczny?
3. Jak będzie wyglądała struktura organizacyjna kuratoriów oświaty?
4. W jaki sposób będą przeprowadzane szkolenia w ramach projektu ˝Program wzmocnienia efektywności systemu nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły˝?
Z poważaniem
Poseł Tomasz Piotr Nowak
oraz grupa posłów
Konin, dnia 22 października 2008 r.