VI kadencja
Interpelacja nr 1569
do ministra infrastruktury
w sprawie problemów, jakie napotykają organy rejestrujące pojazdy sprowadzone do Polski z pozostałych państw Unii Europejskiej
Szanowny Panie Ministrze! Zwracam się do Pana Ministra w sprawie problemów, jakie napotykają organy rejestrujące pojazdy sprowadzone do Polski z pozostałych państw Unii Europejskiej. Obecnie mamy sytuację, w której występuje kolizja prawa polskiego z prawem unijnym. Organy rejestracyjne same muszą rozstrzygać tę kwestie i dlatego dochodzi do sprzecznych interpretacji tych przepisów w całym kraju.
Mianowicie zgodnie ze zmianami przepisów Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.), które weszły w życie w dniu 25 grudnia 2007 r., na podst. art. 72 ust. 1 pkt 5 ustawy, do rejestracji pojazdu sprowadzonego z państwa członkowskiego wymagany jest dowód rejestracyjny. W niektórych dowodach, m.in. francuskich i niemieckich, widnieją zapisy o wyrejestrowaniu pojazdu lub jego wycofaniu z ruchu. Nie mamy jednak informacji z państw członkowskich, jaki jest powód wyrejestrowania lub wycofania z ruchu. Dodatkowym utrudnieniem jest różnorodność zapisów w dowodach oraz niejednoznaczne ich tłumaczenie. Niektóre pojazdy z państw członkowskich, które nie są dopuszczone do ruchu z uwagi na uszkodzenia spowodowane kolizją lub przekazane do kasacji, otrzymują w zamian za zatrzymany dowód rejestracyjny tymczasowy dowód z adnotacją o wycofaniu z ruchu lub wyrejestrowaniu. Te pojazdy zakupione przez obywateli z Polski są sprowadzane na teren naszego kraju. Po przeprowadzonym przeglądzie technicznym oraz otrzymaniu wszystkich niezbędnych dokumentów celno-skarbowych właściciele składają wniosek o rejestrację pojazdu. Zgodnie z pismem Ministerstwa Infrastruktury, które powołuje się na dyrektywę Unii Europejskiej 1999/37/WE oraz Konwencję o ruchu drogowym sporządzoną w Wiedniu w dniu 8 listopada 1968 r., takie pojazdy nie powinny być ponownie rejestrowane. Brak jest jednoznacznego przepisu, który pozwoliłby organom rejestracyjnym w Polsce odmówić w takim przypadku rejestracji. Ponadto ustawodawca nie uchylił art. 81 ust. 8 pkt 5 cyt. ustawy, w którym dodatkowemu przeglądowi technicznemu przed rejestracją w Polsce podlega pojazd ˝sprowadzony z zagranicy i noszący ślady uszkodzeń lub którego stan techniczny wskazuje na naruszenie elementów nośnych konstrukcji pojazdu, mogące stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego˝.
Według wiedzy, którą posiadam, we wszystkich krajach członkowskich takie pojazdy uszkodzone w wyniku kolizji, po przeprowadzonym badaniu technicznym dopuszczającym pojazd do ruchu, są przedmiotem ponownej rejestracji. Niezrozumiałe jest zatem, dlaczego Ministerstwo Infrastruktury stoi na stanowisku, że należy odmówić rejestracji takich pojazdów, przy jednoczesnym zezwoleniu na poddanie takiego uszkodzonego pojazdu badaniu technicznemu dopuszczającemu pojazd do ruchu na terytorium Polski.
Polski przepis prawny zawarty w art. 79 ust. 4 cyt. ustawy mówi, że pojazdy wyrejestrowane nie podlegają rejestracji. Wyjątki stanowią m.in. ciągniki i przyczepy rolnicze wyrejestrowane przed 1998 r., gdyż od tego roku obowiązuje przepis, że pojazd podlega wyrejestrowaniu na wniosek właściciela w przypadku jego kasacji, a obecnie demontażu kompletnego lub niekompletnego pojazdu. Powyższy zapis stosowany jest do pojazdów zarejestrowanych w Polsce.
Czy analogicznie należy stosować ten przepis do pojazdów sprowadzonych z państw członkowskich?
Czy taką wykładnie Ministerstwo Infrastruktury uważa za właściwą?
Ustawodawca, zmieniając przepisy prawa, nie zadbał o koherencję aktu normatywnego obowiązującego w Polsce z odpowiednimi przepisami obowiązującymi w Unii Europejskiej. Taki stan, w którym brak przejrzystych i kompleksowych regulacji prawnych w tej sprawie, przy jednoczesnym braku jednoznacznej wykładni prawa jest zjawiskiem niepokojącym. Moim zdaniem nie można stawiać organu rejestracyjnego w sytuacji, w której organ sam ma rozstrzygać o konflikcie prawa krajowego z unijnym. Sytuacja ta prowadzi do różnorodnych praktyk w skali kraju oraz podważa zaufanie obywateli do istniejącego porządku prawnego, a także utrudnia prace organom rejestracyjnym. Dlatego też zdecydowanie opowiadam się za rozwiązaniem tego problemu.
W związku z powyższym mam do Pana Ministra następujące pytania:
1. Który z wyżej wymienionych przepisów powinien być stosowany w przypadku rejestracji pojazdów sprowadzonych z Unii Europejskiej oraz jaką wykładnię przepisów prawa w tym zakresie powinien stosować organ rejestracyjny? Jakie działania podejmie resort, aby ujednolicić praktykę w tym zakresie w całym kraju?
2. Czy pojazdy sprowadzone do Polski z państw członkowskich, w których nie są dopuszczone do ruchu z uwagi na uszkodzenia spowodowane kolizją lub przekazane do kasacji oraz otrzymały w zamian za zatrzymany dowód rejestracyjny tymczasowy dowód z adnotacją o wycofaniu z ruchu lub wyrejestrowaniu, mogą być przedmiotem rejestracji w Polsce? Jeżeli nie, to na podstawie jakiego przepisu organy rejestracyjne mogą odmówić takiej rejestracji?
Z wyrazami szacunku
Poseł Leszek Deptuła
Mielec, dnia 27 lutego 2008 r.