VI kadencja
Interpelacja nr 1606
do ministra infrastruktury
w sprawie budowy obwodnicy Głogowa z przeprawą mostową na rzece Odrze w ciągu drogi krajowej nr 12
Wnoszę o rozpatrzenie możliwości budowy obwodnicy ponad 70-tysięcznego miasta Głogowa (Dolny Śląsk) z przeprawą mostową na rzece Odrze w ciągu drogi krajowej nr 12.
Obecnie droga krajowa przebiega przez środek miasta Głogowa (ul. Legnicka, Obrońców Pokoju, Kamienna Droga) i przez mosty na Odrze i na Starej Odrze. Taki układ i przebieg drogi, ważnej arterii komunikacyjnej przebiegającej od przejścia granicznego w Olszynie na granicy z Niemcami do przejścia w Dorohucku na granicy z Ukrainą, powoduje duże utrudnienie w ruchu drogowym dla ruchu miejscowego. Na trasie tej systematycznie rośnie ruch drogowy, którego (wg opracowanej mapy akustycznej odcinka drogi) natężenie wynosi 16 400 pojazdów na dobę, co powoduje, że ulice Obrońców Pokoju, Legnicka, Rondo Konstytucji Trzeciego Maja i Kamienna Droga w ciągu drogi krajowej nr 12 należą do najbardziej niebezpiecznych ulic Głogowa (około 300 zdarzeń drogowych). Ciągle nierozwiązanym problemem jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z zabytkowego centrum Głogowa i eliminacja uciążliwości, jakie się wiążą dla jego mieszkańców. Przez istniejący układ drogowy miasta z jedynym mostem na Odrze nie można wyprowadzić obecnego, jak i przyszłego ruchu o wybitnie tranzytowym charakterze. Pragnę zaznaczyć również, że oprócz zwiększającego się ruchu tranzytowego pojazdów w ruchu międzynarodowym mostami przejeżdżają pojazdy z kierunku Zgorzelca, Legnicy, Lubina drogą nr 3 i 329 w kierunku Leszna, Poznania, Wolsztyna oraz miejscowości nad Jeziorem Sławskim (zapleczem wypoczynkowym Dolnoślązaków). W tej sytuacji niezrozumiałe są dla mieszkańców Głogowa plany budowy przeprawy mostowej przez Odrę w okolicy Ciechanowa w ciągu drogi Nr 323.
Duże obciążenie mostów powoduje ich szybką degradację i w konsekwencji będzie wymagało przeprowadzenia remontu. Może to wymagać okresowego zamknięcia mostu lub przynajmniej wprowadzenia ruchu wahadłowego. Najbliższe takie ograniczenia przewidywane są już w przyszłym roku w związku z remontem estakady kolejowej pod drogą krajową nr 12 i pod mostem.
Pragnę również zaznaczyć, że różnego rodzaju utrudnienia, takie jak np. wypadek na drodze krajowej nr 12, powodują, że droga jest nieprzejezdna kilka godzin (wielokilometrowe korki), ponieważ podczas zdarzenia na moście nie można zastosować objazdu - dane z Komendy Powiatowej Policji w Głogowie.
Teren powiatu głogowskiego jest terenem zalewowym i na skutek powodzi istnieje możliwość zalania szlaków komunikacyjnych. Odcięcie ich spowoduje poważne utrudnienie w przemieszczaniu sił i środków w kierunku i rejony zagrożone, a obszar położony na północ od Głogowa może zostać całkowicie odcięty (zagrożone szlaki komunikacyjne to między innymi droga nr 12 Żagań-Kalisz, zatopienie odcinka drogowego na Ostrowiu Tumskim spowoduje wyeliminowanie przeprawy mostowej na Odrze). Ryzyko ewentualnego zamknięcia mostu, z różnych przyczyn, spowodować może poważne utrudnienia w ruchu kołowym na terenie całego powiatu głogowskiego. Przekłada się to również na bezpieczeństwo w powiecie głogowskim, a w szczególności w gminach Głogów i Kotla, które zostaną odcięte od wszelkich służb ratowniczych. Takim negatywnym przykładem może być wypadek na moście w październiku 2007 r., kiedy doszło do zderzenia dwóch samochodów ciężarowych i całkowicie został zablokowany przejazd przez most.
W związku z powyższym niezbędna jest budowa drugiej przeprawy mostowej omijającej centrum Głogowa. Podjęte jeszcze w latach dziewięćdziesiątych działania dotyczące realizacji obwodnicy uległy w ostatnim okresie wyhamowaniu, a wymaga to interwencyjnych i pilnych decyzji.
Realizacja tej inwestycji jest dla miasta Głogowa bardzo ważna, dlatego też w przypadku podjęcia prac projektowych samorząd Głogowa oraz samorząd województwa dolnośląskiego deklarują udział finansowy w pracach przygotowawczych.
W związku z powyższym proszę o odpowiedź na następujące pytania w tej sprawie:
1. Czy mając na uwadze wszystkie powyższe aspekty, ministerstwo rozpatrzy możliwość opracowania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego budowy obwodnicy Głogowa?
2. Czy ministerstwo przewiduje wprowadzenie obwodnicy miasta Głogowa i przeprawy mostowej w ciągu drogi krajowej nr 12 do ˝Programu budowy dróg krajowych na l. 2008-2012˝?
Z poważaniem
Poseł Ewa Drozd
Warszawa, dnia 26 lutego 2008 r.