VI kadencja
Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 23591
w sprawie sprzedaży spółki Exatel
W odpowiedzi na interpelację pani poseł Anny Sobeckiej z dnia 27 lipca 2011 r. (znak: SPS-023-23591/11) w sprawie sprzedaży spółki Exatel SA poniżej przedstawiam stosowne informacje.
Wszystkie podmioty prowadzące działalność gospodarczą są zobowiązane do przestrzegania powszechnie obowiązujących przepisów prawa i obowiązek ten jest nieograniczony w czasie oraz nie jest uzależniony od tego, kto jest akcjonariuszem czy właścicielem podmiotu.
Exatel SA jako operator telekomunikacyjny świadczący wysoko wyspecjalizowane usługi telekomunikacyjne charakteryzujące się wysokiej jakości parametrami technicznymi podlega w zakresie prowadzonej działalności, ze względu na przedmiot i charakter wykonywanej działalności, przepisom wynikającym z Prawa telekomunikacyjnego oraz rozporządzeń wydanych na mocy delegacji tejże ustawy.
Z analizy aktów prawnych wynika, że zmiana struktury właścicielskiej nie ma wpływu na realizację przez Exatel SA obowiązków prawnych nałożonych na przedsiębiorstwa telekomunikacyjne, związanych z zapewnieniem wsparcia telekomunikacyjnego przy zapewnianiu bezpieczeństwa i obronności państwa.
Prawo telekomunikacyjne, rozporządzenia wydane na mocy delegacji ustawy oraz inne ustawy nie definiują żadnych wymagań dotyczących struktury właścicielskiej i składu akcjonariatu przedsiębiorców telekomunikacyjnych, którzy zobligowani są z mocy prawa wypełniać obowiązki na rzecz obronności i bezpieczeństwa prawa. Przepisy prawa nie zawierają również żadnych wymagań dotyczących konieczności posiadania przez Skarb Państwa udziałów w spółkach telekomunikacyjnych, z którymi możliwość współpracy mają poszczególne organy w celu zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego.
Obowiązki i prawa określone w Prawie telekomunikacyjnym i innych ustawach kompetencyjnych umożliwiają odpowiednim organom szeroką współpracę ze wszystkimi przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi i korzystanie z ich infrastruktury telekomunikacyjnej w celu zapewnienia obronności i bezpieczeństwa państwa. Szczegółowe prawa dla określonych służb związane z obronnością i bezpieczeństwem państwa są określone w ustawach kompetencyjnych, takich jak: z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji, z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej, z dnia 24 sierpnia 2001 r. o Żandarmerii Wojskowej i o wojskowych organach porządkowych, z dnia 9 czerwca 2006 r. o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym oraz z dnia 9 czerwca 2006 r. o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego.
Należy zwrócić uwagę, iż w toku przygotowywania do należytego przeprowadzenia transakcji zbycia akcji spółki Zarząd PGE pozyskał m.in. opinie stosownych organów administracji państwowej odpowiedzialnych za organizację i nadzór nad wykonywaniem zadań na rzecz bezpieczeństwa i obronności państwa. Odpowiedzi od Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Ministerstwa Obrony Narodowej, Ministerstwa Infrastruktury zasadniczo potwierdziły, iż wymogi prawne związane z zapewnieniem bezpieczeństwa i obronności państwa przez przedsiębiorstwa telekomunikacyjne nie zależą od struktury własnościowej tych podmiotów i są tożsame dla wszystkich podmiotów tymi wymogami objętych.
Kluczowa jest opinia Ministerstwa Infrastruktury odpowiedzialnego za organizację i nadzór nad wykonywaniem zadań na rzecz obronności państwa w rozumieniu art. 5 pkt 3 ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców, przez przedsiębiorstwa telekomunikacyjne wskazane w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 4 października 2010 r. w sprawie wykazu przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym, w tym Exatel: ˝struktura własności spółki Exatel SA nie będzie miała wpływu na wykonywanie przez tę spółkę zadań na rzecz obronności państwa i PGE SA może swobodnie dysponować jej akcjami˝.
Podsumowując, zgodnie z obowiązującym prawem na wszystkich przedsiębiorców telekomunikacyjnych działających na rynku polskim nałożone zostały jednakowe obowiązki na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa, a także porządku publicznego bez względu na strukturę właścicielską, posiadaną infrastrukturę czy świadczone usługi.
Należy podkreślić, że w świetle obowiązującego prawa transakcja sprzedaży akcji Exatel SA nie będzie miała wpływu na samą spółkę (jej status prawny, zobowiązania, umowy z klientami) oraz na świadczone przez nią usługi dla klientów, w tym podmiotów realizujących zadania na rzecz bezpieczeństwa i obronności państwa.
Ponadto należy wskazać, iż struktura właścicielska przedsiębiorstwa telekomunikacyjnego nie ma znaczenia w przypadku uznania danego podmiotu za przedsiębiorstwo o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym, o czym świadczy choćby wykaz podmiotów wskazany w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 4 października w sprawie wykazu przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym. Do podmiotów o takim znaczeniu zaliczono obok Exatel SA również: Telekomunikację Polską SA, Netia SA, Telefonię Dialog SA, TP EmiTel sp. z o.o., Multimedia Polska SA, TTcomm SA oraz Pocztę Polską SA. Jak zatem wskazuje powyższe zestawienie, za podmioty o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym uznano również podmioty, w których Skarb Państwa nie posiada większościowego udziału w kapitale zakładowym. Jednocześnie struktura własnościowa przedsiębiorcy nie stanowi również kryterium wyboru w przypadku przetargów organizowanych przez instytucje państwowe na świadczenie usług telekomunikacyjnych. Przykładem jest tutaj Ministerstwo Obrony Narodowej, w którym ok. 70% potrzeb transmisyjnych zabezpiecza Telekomunikacja Polska, będąca własnością firmy zagranicznej. Przedsiębiorcy telekomunikacyjni wyłaniani są w drodze zamówienia publicznego przy spełnianiu nałożonych kryteriów w zakresie posiadania przez firmę świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego odpowiedniego stopnia i zatrudniania pracowników z odpowiednimi poziomami poświadczeń bezpieczeństwa osobowego, wydanymi przez Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Służbę Kontrwywiadu Wojskowego po odpowiedniej weryfikacji podmiotów i osób.
Należy stwierdzić, że Polska Grupa Energetyczna PGE SA jest podmiotem niezależnym i jako spółka akcyjna wprowadzona do publicznego obrotu przy prowadzeniu działalności gospodarczej zobowiązana jest, tak jak każdy inny podmiot, do dbałości o interesy własnych akcjonariuszy. Jakiekolwiek ograniczenia dotyczące możliwości i kierunków działania zarządu spółki publicznej mogą wynikać wyłącznie z powszechnie obowiązujących przepisów prawa. Podjęcie decyzji dotyczącej zbycia lub alokowania posiadanych przez PGE SA aktywów jest suwerennym uprawnieniem zarządu spółki i jakiekolwiek ograniczenia niewynikające z przepisów prawa stanowią naruszenie tej zasady oraz uniemożliwiają podjęcie właściwej decyzji dotyczącej transakcji w słusznym interesie PGE SA oraz akcjonariuszy.
Przedstawiając powyższe, w ocenie Ministerstwa Skarbu Państwa zbycie przez PGE SA aktywów telekomunikacyjnych w postaci spółki Exatel SA nie będzie miało wpływu na wykonywanie przez tę spółkę zadań na rzecz obronności państwa, albowiem ich charakter i zakres nie ulegną zmianie. W tej sytuacji ewentualne zbycie pakietu akcji Exatel SA powinno być oceniane jedynie na podstawie kryteriów biznesowych i dokonane w zgodzie z przepisami prawa, przy zachowaniu reguł korporacyjnych obowiązujących w PGE.
Sekretarz stanu
Jan Bury
Warszawa, dnia 1 sierpnia 2011 r.