VI kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -
na zapytanie nr 6465
w sprawie zamknięcia kas biletowych na stacjach kolejowych Chorzów Miasto, Bytom i Ruda Śląska Chebzie
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie poseł Marii Nowak w sprawie zamknięcia kas biletowych na stacjach kolejowych Chorzów Miasto, Bytom i Ruda Śląska Chebzie przekazuję poniższe informacje.
Kasy biletowe mają za zadanie ułatwić pasażerom nabywanie dokumentów przewozowych. Decyzję odnośnie do uruchomienia bądź likwidacji punktu kasowego na danej stacji podejmują przewoźnicy kolejowi w oparciu o analizę kosztowo-przychodową funkcjonowania takiego punktu. Z uwagi na trudną sytuację finansową Przewozy Regionalne sp. z o.o. zmuszona jest do racjonalizowania koszów, w tym m.in. związanych z odprawą podróżnych. Likwidacja punktów kasowych dotyczy praktycznie terenu całego kraju.
Likwidacja kas biletowych nie jest następstwem wprowadzenia mobilnej formy sprzedaży. Urządzenia przenośne do sprzedaży biletów mają uprościć obsługę pasażerów nabywających dokumenty przejazdowe bezpośrednio u konduktora w pociągu.
Odnosząc się do drugiego pytania, wyjaśniam, iż zabezpieczenie obiektów dworcowych przed dewastacją nie leży w gestii przewoźników, lecz PKP SA. Zgodnie z zapewnieniami zarządcy dworzec kolejowy na stacji Ruda Śląska Chebzie zostanie zabezpieczony zgodnie z obowiązującymi przepisami. Natomiast odnośnie do dworca kolejowego w Bytomiu trwają rozmowy z PKP InterCity SA w sprawie przejęcia obsługi kasy biletowej.
Dzięki wprowadzonym zmianom w ustawie z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94, z późn. zm.) ze środków publicznych mogą być finansowane lub współfinansowane wydatki na budowę lub przebudowę dworców kolejowych w zakresie bezpośrednio związanym z obsługą podróżnych. Wykorzystując powyższe, przygotowano programy inwestycji 33 obiektów dworcowych. Programy zostały zaaprobowane przez Ministerstwo Infrastruktury. Łączna wartość kosztorysowa zadań wynosi 356 566,5 tys. zł, z czego 253 943,2 tys. zł pochodzić ma z budżetu państwa, a pozostały wkład 102 623,3 tys. zł to środki własne PKP SA. Na rok 2010 w budżecie państwa zabezpieczono kwotę 102 887,40 tys. zł.
Niezależnie od powyższego, w ramach Programu Operacyjnego ˝Infrastruktura i środowisko˝ realizowane są przebudowy i odtworzenia dworców kolejowych współfinansowane ze środków Unii Europejskiej:
- przebudowa kompleksu dworcowego Gdynia Główna;
- budowa dworca kolejowego Kraków Główny zintegrowanego z miejskim transportem publicznym;
- odtworzenie zabytkowego historycznego kompleksu dworca Wrocław Główny z przebudową kolejowej infrastruktury technicznej.
Orientacyjna wartość kosztorysowa tych zadań inwestycyjnych wynosi 468 160 tys. zł, z czego 327 720 tys. zł ma być finansowane ze środków Unii Europejskiej, a 140 440 tys. zł ma pochodzić z budżetu państwa. W budżecie państwa na rok 2010 zarezerwowano na finansowanie tych inwestycji 24 222 tys. zł.
W celu ułatwienia gminom przejęcia (na ich wniosek) na własność dworców kolejowych wraz z gruntami dla wykonania ich remontu, przygotowany został projekt ustawy o zmianie ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego ˝Polskie Koleje Państwowe˝ (Dz. U. z 2000 r. Nr 84, poz. 948, z późn. zm.). Zgodnie z projektem warunkiem przekazania ma być zachowanie na terenie budynku dworca funkcji związanych z obsługą podróżnych. W zamian za przekazaną nieruchomość zobowiązania PKP SA z tytułu podatku od nieruchomości wobec przejmującej gminy mają wygasnąć.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Juliusz Engelhardt
Warszawa, dnia 23 marca 2010 r.