VI kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie przebiegu realizacji Programu Operacyjnego ˝Rozwój Polski Wschodniej˝ w woj. świętokrzyskim w latach 2008-2009

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 13205

w sprawie przebiegu realizacji Programu Operacyjnego ˝Rozwój Polski Wschodniej˝ w woj. świętokrzyskim w latach 2008-2009

   Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo z dnia 7 grudnia br., nr BM-I-0700-246-ED/09, NK 185363/09, w sprawie interpelacji posła Kazimierza Moskala oraz grupy posłów dotyczącej przebiegu realizacji Programu Operacyjnego ˝Rozwój Polski Wschodniej˝ w woj. świętokrzyskim w latach 2008-2009 przekazuję przedmiotowe informacje według stanu na dzień 30 listopada br.

   1. Jaka część środków unijnych została przeznaczona na realizację niniejszego programu w woj. świętokrzyskim?

   Program ˝Rozwój Polski Wschodniej˝ realizowany jest ze środków Unii Europejskiej (Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego) i krajowych środków publicznych. Pula środków przeznaczonych na program z EFRR to ok. 2,27 mld euro. Na realizację Programu Operacyjnego ˝Rozwój Polski Wschodniej˝ w woj. świętokrzyskim przeznaczono 375,30 mln euro, co stanowi 16,51% alokacji programu w ramach osi I-V. Z ogólnej kwoty EFRR przeznaczonej na PO RPW (2,27 mld euro) wydzielono z podziału kwotę 68,21 mln euro przewidzianą na realizację priorytetu VI: Pomoc techniczna.

   2. Jak przebiega realizacja i absorpcja środków pochodzących z tego programu w woj. świętokrzyskim? Jakie działania zostały zrealizowane w ramach poszczególnych osi priorytetowych i jak ten proces wygląda na tle pozostałych województw?

   W woj. świętokrzyskim podpisane zostały 4 umowy o dofinansowanie:

   - koszt całkowity: 627 014 684,71 PLN,

   - wydatki kwalifikowalne: 556 914 169,15 PLN,

   - dofinansowanie ogółem: 422 027 605,89 PLN,

   - w tym EFRR: 395 856 882,77 PLN (co stanowi 25,31% alokacji na województwo).

   W ramach pozostałych województw Polski wschodniej proces ten wygląda następująco:

   W woj. lubelskim podpisane zostały 22 umowy o dofinansowanie:

   - koszt całkowity: 715 753 402,91 PLN,

   - wydatki kwalifikowalne: 697 174 095,05 PLN,

   - dofinansowanie ogółem: 594 270 384,08 PLN,

   - w tym EFRR: 541 076 216,21 PLN (co stanowi 25,53% alokacji na województwo).

   W woj. podkarpackim podpisanych zostało 9 umów o dofinansowanie:

   - koszt całkowity: 497 517 803,68PLN,

   - wydatki kwalifikowalne: 474 784 828,02 PLN,

   - dofinansowanie ogółem: 439 312 223,50 PLN,

   - w tym EFRR: 385 073 226,35 PLN (co stanowi 18,99%% alokacji na województwo).

   W woj. podlaskim podpisanych zostało 8 umów o dofinansowanie:

   - koszt całkowity: 440 993 582,66 PLN,

   - wydatki kwalifikowalne: 414 879 881,23 PLN,

   - dofinansowanie ogółem: 366 033 806,88 PLN,

   - w tym EFRR: 335 273 992,49 PLN (co stanowi 20,84% alokacji na województwo).

   W woj. warmińsko-mazurskim podpisanych zostało 8 umów o dofinansowanie:

   - koszt całkowity: 637 335 554,59 PLN,

   - wydatki kwalifikowalne: 625 253 730,58 PLN,

   - dofinansowanie ogółem: 492 289 847,00 PLN,

   - w tym EFRR: 440 736 115,75 PLN (co stanowi 23,65% alokacji na województwo).

   Poniżej przedstawiono dane na temat liczby i wartości popisanych umów o dofinansowanie w poszczególnych województwach.

Województwo Zawarte umowy o dofinansowanie od uruchomienia programu
liczba wartość    
  dofinansowanie
ogółem od
uruchomienia
programu
odpowiadająca
środkom UE od
uruchomienia
programu
% realizacji
zobowiązań UE
na lata
2007-2013
lubelskie 22 594 270 384,08 541 076 216,21 25,53%
Oś priorytetowa I 22 594 270 384,08 541 076 216,21 75,95%
Oś priorytetowa II 0 0,00 0,00 0,00%
Oś priorytetowa III 0 0,00 0,00 0,00%
Oś priorytetowa IV 0 0,00 0,00 0,00%
Oś priorytetowa V 0 0,00 0,00 0,00%
podkarpackie 9 439 312 223,50 385 073 226,35 18,99%
Oś priorytetowa I 9 439 312 223,50 385 073 226,35 48,11%
Oś priorytetowa II 0 0,00 0,00 0,00%
Oś priorytetowa III 0 0,00 0,00 0,00%
Oś priorytetowa IV 0 0,00 0,00 0,00%
Oś priorytetowa V 0 0,00 0,00 0,00%
podlaskie 8 366 033 806,88 335 273 992,49 20,84%
Oś priorytetowa I 7 248 680 766,88 217 920 952,49 34,93%
Oś priorytetowa II 0 0,00 0,00 0,00%
Oś priorytetowa III 1 117 353 040,00 117 353 040,00 42,78%
Oś priorytetowa IV 0 0,00 0,00 0,00%
Oś priorytetowa V 0 0,00 0,00 0,00%
świętokrzyskie 4 422 027 605,89 395 856 882,77 25,31%
Oś priorytetowa I 2 117 393 315,43 101 875 781,31 19,38%
Oś priorytetowa II 0 0,00 0,00 0,00%
Oś priorytetowa III 2 304 634 290,46 293 981 101,46 93,19%
Oś priorytetowa IV 0 0,00 0,00 0,00%
Oś priorytetowa V 0 0,00 0,00 0,00%
warmińsko-mazurskie 8 492 289 847,00 440 736 115,75 23,65%
Oś priorytetowa I 7 396 570 007,00 345 016 275,75 55,08%
Oś priorytetowa II 0 0,00 0,00 0,00%
Oś priorytetowa III 0 0,00 0,00 0,00%
Oś priorytetowa IV 1 95 719 840,00 95 719 840,00 18,83%
Oś priorytetowa V 0 0,00 0,00 0,00%
ogółem 51 2 313 933 867,35 2 098 016 433,57 22,85%

Do wyliczenia wykorzystania alokacji przyjęto kurs EUR/PLN Europejskiego Banku Centralnego z dnia 27 listopada 2009 r., tj. 1 EUR = 4,1635 PLN.

   Ponadto podpisane zostały także dwie umowy o dofinansowanie dla projektów kompleksowych (ponadregionalnych) realizowanych na terenie 5 województw wschodniej Polski.

   Informacje na temat podpisanych umów o dofinansowanie, przewidzianych do realizacji w ramach poszczególnych województw przedstawiono w poniższej tabeli.

Woje-
ództwo

priory-
tetowa
Działa-
ie
Data podpisania
umowy o
dofinan-
owanie
Tytuł projektu Nazwa beneficjenta Wartość ogółem Wydatki
kwalifikowalne
Dofinan-
owanie
w tym UE projekt
Lubelskie 1 1.1 12-gru-08 Budowa Teoretycznych Zakładów Naukowych III Uniwersytetu Medycznego w Lublinie Uniwersytet Medyczny w Lublinie 52834707,00 52834707,00 37878217,00 32196484,45 indywidualny
Lubelskie 1 1.1 12-gru-08 Budowa wraz z wyposażeniem obiektu badawczo-dydaktycznego Instytutu Nauk o Ziemi UMCS w Lublinie Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej 29117976,00 29117976,00 25488976,00 21665629,60 indywidualny
Lubelskie 1 1.1 12-gru-08 Budowa budynku dydaktycznego Instytutu Informatyki UMCS w Lublinie wraz z wyposażeniem oraz łącznikami Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie 42054104,99 42054104,99 27087588,00 23024449,80 indywidualny
Lubelskie 1 1.1 12-gru-08 Rozbudowa i modernizacja potencjału edukacyjnego i badawczego Wydziału Budownictwa i Architektury Politechniki Lubelskiej Politechnika Lubelska 28929411,76 28929411,76 27975705,00 23779349,25 indywidualny
Lubelskie 1 1.1 12-gru-08 Budowa Gmachu Naukowo-Dydaktycznego Biotechnologii Katolicki Uniwersytet Lubelski im. Jana Pawła II 26000000,00 26000000,00 25178135,00 21401414,75 indywidualny
Lubelskie 1 1.1 29-paź-09 Centrum Innowacji i Zaawansowanych Technologii Politechniki Lubelskiej Politechnika Lubelska 68356467,59 68356467,59 57290484,00 48696911,40 indywidualny
Lubelskie 1 1.3 13-mar-09 Rozbudowa infrastruktury i doposażenie laboratoriów Centrum Doskonałości AGROPHYSICS Instytut Agrofizyki im. Bohdana Dobrzańskiego PAN w Lublinie 26371086,00 26371086,00 22793450,00 21527147,60 indywidualny
Lubelskie 1 1.3 13-mar-09 Wyposażenie Centralnego Laboratorium Aparaturowego Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie 20624643,28 20624643,28 18562178,95 17530946,79 indywidualny
Lubelskie 1 1.3 28-kwi-09 Czas na Lubartów - kompleksowe przygotowanie terenów pod inwestycje Miasto Lubartów 9235921,21 7254617,18 6157646,00 5815555,00 indywidualny
Lubelskie 1 1.3 29-cze-09 Przebudowa Centrum Innowacyjnych Technologii Nanobiomedycznych Uniwersytetu Medycznego w Lublinie Uniwersytet Medyczny w Lublinie 34114799,00 34023299,00 30620969,00 28919804,14 konkursowy
Lubelskie 1 1.3 29-cze-09 Regionalny Ośrodek Badań i Rozwoju w Białej Podlaskiej Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie, Zamiejscowy Wydział Wychowania Fizycznego w Białej Podlaskiej 38862570,57 38862570,57 34976313,51 33033184,98 konkursowy
Lubelskie 1 1.3 29-cze-09 Podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej województwa lubelskiego poprzez uzbrojenie terenu inwestycyjnego w podstrefie Łuków TSSE EURO-PARK WISŁOSAN Gmina Łuków 4794522,33 4794522,33 4315070,09 4075343,98 konkursowy
Lubelskie 1 1.3 29-cze-09 Budowa i wyposażenie Interdyscyplinarnego Centrum Badań Naukowych KUL Katolicki Uniwersytet Lubelski im. Jana Pawła II 96830692,64 96830692,64 87147623,37 82306088,74 konkursowy
Lubelskie 1 1.3 29-cze-09 Kompleksowe doposażenie laboratoriów B+R prowadzących badania nad biomateriałami oraz nowoczesnymi metodami analizy substancji wykorzystywanych w naukach biomedycznych i farmaceutycznych Uniwersytet Medyczny w Lublinie 12918512,00 12918512,00 11626660,80 10980735,20 konkursowy
Lubelskie 1 1.3 29-cze-09 Wyposażenie innowacyjnych laboratoriów prowadzących badania nad nowymi lekami stosowanymi w terapii chorób cywilizacyjnych i nowotworowych Uniwersytet Medyczny w Lublinie 45100654,14 45100654,14 40590588,71 38335556,01 konkursowy
Lubelskie 1 1.3 29-cze-09 Adaptacja i wyposażenie laboratoriów Centrum Badań i Transferu Technologii (CeBiTT) Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Zamościu Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Zamościu 13758903,00 13758903,00 12383012,70 11695067,55 konkursowy
Lubelskie 1 1.3 29-cze-09 Lubelski Park Naukowo-Technologiczny w Lublinie Samorząd Województwa Lubelskiego 19563224,00 19563224,00 17606901,00 16628740,00 indywidualny
Lubelskie 1 1.3 29-cze-09 Podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej województwa lubelskiego poprzez uzbrojenie terenów inwestycyjnych w Gminie Janów Lubelski Gmina Janów Lubelski 13084221,94 13084221,94 11775799,75 11121588,65 konkursowy
Lubelskie 1 1.3 29-cze-09 Budowa Centrum Badań Procesów Ekstrakcji Nadkrytycznej surowców roślinnych z zastosowaniem CO2 Instytut Nawozów Sztucznych 31933758,40 25524920,00 12762460,00 10848091,00 konkursowy
Lubelskie 1 1.3 29-cze-09 Środowiskowe Laboratorium Energii Odnawialnej Instytut Agrofizyki im. Bohdana Dobrzańskiego PAN w Lublinie 26023560,03 26023560,03 23421204,00 22120026,02 konkursowy
Lubelskie 1 1.3 17-lip-09 Zapewnienie rozwoju innowacji poprzez modernizację i rozbudowę infrastruktury oraz stworzenie bazy dla klastra producentów lotniczych i centrów badawczo-rozwojowych w Regionalnym Parku Przemysłowym ŚWIDNIK Regionalny Park Przemysłowy Świdnik sp. z o.o. 42225989,03 32128323,60 28915491,00 27309075,00 indywidualny
Lubelskie 1 1.3 25-sie-09 Wzrost potencjału badawczo-rozwojowego Wydziałów Chemii i Biologii i Nauk o Ziemi UMCS w Lublinie Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej 33017678,00 33017678,00 29715910,20 28065026,30 konkursowy
Podkarpackie 1 1.1 06-lis-08 Uruchomienie kompleksu naukowo-dydaktycznego ZALESIE - Regionalne centra innowacji i transferu technologii produkcji, przetwarzania oraz marketingu w sektorze rolno-spożywczym Uniwersytet Rzeszowski w Rzeszowie 111618000,00 111618000,00 102042882,00 86736450,00 indywidualny
Podkarpackie 1 1.1 31-mar-09 Regionalne Centrum Dydaktyczno-Konferencyjne i Biblioteczno-Administracyjne Politechniki Rzeszowskiej Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza 83955502,49 83955502,49 82594352,00 70205199,20 indywidualny
Podkarpackie 1 1.1 24-lip-09 Rozbudowa i doposażenie Ośrodka Kształcenia Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza 39875500,00 39875500,00 37343247,00 31741759,95 indywidualny
Podkarpackie 1 1.1 27-lip-09 Centrum Edukacji Międzynarodowej Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie 27061092,26 26554792,26 25918117,00 22030399,45 indywidualny
Podkarpackie 1 1.1 29-lip-09 Rozbudowa, przebudowa i wyposażenie obiektów Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Krośnie Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Krośnie 34734094,35 34734094,35 27081788,00 23019519,80 indywidualny
Podkarpackie 1 1.1 29-wrz-09 Rozbudowa bazy dydaktycznej - campusu PWSW w Przemyślu Państwowa Wyższa Szkoła Wschodnioeuropejska w Przemyślu 40895932,00 40895932,00 40895932,00 34761542,20 indywidualny
Podkarpackie 1 1.3 23-cze-09 Rozbudowa infrastruktury naukowo-badawczej Politechniki Rzeszowskiej Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza 71392655,00 71392655,00 64253389,50 60683756,75 konkursowy
Podkarpackie 1 1.3 23-cze-09 Centrum Biotechnologii Stosowanej i Nauk Podstawowych Uniwersytet Rzeszowski w Rzeszowie 19725720,00 19725720,00 17753148,00 16766862,00 konkursowy
Podkarpackie 1 1.3 09-wrz-09 Budowa Inkubatora Nowych Technologii IN-Tech wraz z rozbudową Mieleckiego Parku Przemysłowego Agencja Rozwoju Regionalnego MARR w Mielcu 68259307,58 46032631,92 41429368,00 39127737,00 indywidualny
Podlaskie 1 1.1 16-lip-09 Rozwój infrastruktury uczelni wraz z halą laboratoryjną do nowoczesnego przetwórstwa rolno-spożywczego Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży 53913254,54 53913254,54 52788329,00 44870079,65 indywidualny
Podlaskie 1 1.1 28-lip-09 Utworzenie nowoczesnej bazy dydaktyczno-naukowej dla potrzeb Euroregionalnego Centrum Farmacji Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku Uniwersytet Medyczny w Białymstoku 54738134,00 54738134,00 54738134,00 46527413,90 indywidualny
Podlaskie 1 1.1 29-paź-09 Centrum Nowoczesnego Kształcenia Politechniki Białostockiej Politechnika Białostocka 65471765,03 65471765,03 63152929,00 53679989,65 indywidualny
Podlaskie 1 1.3 20-mar-09 Kompleksowe przygotowanie terenu pod inwestycje związane z uruchomieniem działalności produkcyjnej w Zambrowie Gmina Miasto Zambrów 14321946,25 11393706,22 8701411,00 8218000,00 indywidualny
Podlaskie 1 1.3 22-cze-09 Przygotowanie terenów pod inwestycje z zakresu produkcji i nowoczesnych usług w Kolnie Burmistrz Miasta Kolno 10118 275,87 9699959,87 8729963,88 7420469,29 indywidualny
Podlaskie 1 1.3 23-cze-09 Modernizacja bazy naukowej Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku Uniwersytet Medyczny w Białymstoku 14000000,00 14000000,00 11340000,00 10710000,00 konkursowy
Podlaskie 1 1.3 21-wrz-09 Budowa i uruchamianie nowych obiektów Parku Naukowo-Technologicznego Polska - Wschód w Suwałkach Park Naukowo-Technologiczny Polska - Wschód sp. z o.o. w Suwałkach 66733999,99 54700000,00 49230000,00 46495000,00 indywidualny
Podlaskie 3 3.1 26-mar-09 Poprawa jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego miasta Białegostoku - Etap II Miasto Białystok 161696206,98 150963061,57 117353040,00 117353040,00 indywidualny
Świętokrzyskie 1 1.1 27-lis-08 Modin II - modernizacja i rozbudowa infrastruktury edukacyjno-badawczej Politechniki Świętokrzyskiej w Kielcach Politechnika Świętokrzyska w Kielcach 95417705,00 95417705,00 95248411,00 80961149,35 indywidualny
Świętokrzyskie 1 1.3 18-cze-09 LABIN - Wsparcie aparaturowe innowacyjnych laboratoriów naukowo-badawczych Politechniki Świętokrzyskiej w Kielcach Politechnika Świętokrzyska w Kielcach 24605449,37 24605449,37 22144904,43 20914631,96 konkursowy
Świętokrzyskie 3 3.1 12-lis-09 Rozwój systemu komunikacji publicznej w Kieleckim Obszarze Metropolitarnym Gmina Miejska Kielce 303356536,86 274838859,36 233613030,46 233613030,46 indywidualny
Świętokrzyskie 3 3.2 19-maj-09 Modernizacja i rozbudowa infrastruktury Targów Kielce jako Międzynarodowego Ośrodka Wystawienniczo-Kongresowego Targi Kielce sp. z o.o. 203634993,48 162052155,42 71021260,00 60368071,00 indywidualny
Warmińsko-mazurskie 1 1.1 19-mar-09 Budowa i wyposażenie Policyjnego Centrum Dydaktyczno-Badawczego w Wyższej Szkole Policji w Szczytnie dla wzmocnienia bezpieczeństwa kraju Wyższa Szkoła Policji w Szczytnie 71640000,00 71640000,00 60661270,00 51562079,50 indywidualny
Warmińsko-mazurskie 1 1.1 30-kwi-09 Rozbudowa, modernizacja i wyposażenie zespołu laboratoriów edukacyjno-badawczych technologii, jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego żywności Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie 129051000,00 129051000,00 129051000,00 109693350,00 indywidualny
Warmińsko-mazurskie 1 1.1 22-lip-09 Udoskonalenie infrastruktury i wyposażenia laboratoryjnego nauk technicznych i informatycznych Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie 96954000,00 96954000,00 96954000,00 82410900,00 indywidualny
Warmińsko-mazurskie 1 1.1 26-lis-09 Rozbudowa i modernizacja infrastruktury dydaktycznej Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Elblągu służącej do kształcenia kadr nowoczesnej gospodarki, ze szczególnym nastawieniem na nowoczesne technologie informatyczne Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Elblągu 25985106,00 25920305,00 25920305,00 22032259,25 indywidualny
Warmińsko-mazurskie 1 1.3 12-mar-09 Kompleksowe przygotowanie terenu pod inwestycje w Miejskiej Strefie Rozwoju "Techno-Park" w Ełku Miasto Ełk 11855336,00 11855336,00 6583920,00 6218147,00 indywidualny
Warmińsko-mazurskie 1 1.3 25-cze-09 Zakup aparatury naukowo-badawczej na potrzeby Centrum Innowacyjnych Technik Diagnostycznych i Terapeutycznych Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie 24235000,00 24235000,00 21811500,00 20599750,00 konkursowy
Warmińsko-mazurskie 1 1.3 25-cze-09 Elbląski Park Technologiczny na Modrzewinie Południe Gmina Miasto Elbląg 78355854,42 78355854,42 55588012,00 52499790,00 indywidualny
Warmińsko-mazurskie 4 4.1 31-lip-09 Zachodnia obwodnica Mrągowa w ciągu drogi krajowej nr 59 Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Olsztynie 199259258,17 187242235,16 95719840,00 95719840,00 indywidualny

   3. Jak wygląda podział tych środków ze względu na poszczególne grupy beneficjentów?

   W ramach programu ˝Rozwój Polski Wschodniej˝ projekty realizować będą następujące grupy beneficjentów:

   - szkoły wyższe,

   - jednostki samorządu terytorialnego oraz związki i stowarzyszenia z ich udziałem,

   - jednostki naukowe, w tym podstawowe jednostki organizacyjne szkół wyższych,

   - jednostki badawczo-rozwojowe, w tym jednostki Polskiej Akademii Nauk,

   - przedsiębiorcy,

   - organizacje pozarządowe,

   - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad,

   - instytucje ważne dla regionów z punktu widzenia rozwoju regionalnego, w tym:

   a) urzędy statystyczne, biura planowania przestrzennego,

   b) organizacje turystyczne,

   c) instytucje otoczenia biznesu i innowacji (agencje i fundacje rozwoju regionalnego i lokalnego, kluby biznesu, centra obsługi inwestorów, izby gospodarcze, centra transferu technologii, parki technologiczne, parki przemysłowe, inkubatory przedsiębiorczości),

   d) instytucja zarządzająca programem oraz instytucja pośrednicząca i inne instytucje wyznaczone do wdrażania programu,

   e) organy administracji rządowej.

   Poniżej przedstawiono podział środków pomiędzy poszczególne typy beneficjentów w woj. świętokrzyskim.

województwo/
typ beneficjentów
Zawarte umowy o dofinansowanie od uruchomienia programu
liczba wartość    
  dofinansowanie
ogółem od
uruchomienia
programu
odpowiadająca
środkom UE
od uruchomienia
programu
% realizacji
zobowiązań
UE na lata
2007-2013
podkarpackie 9 439 312 223,50 385 073 226,35 18,99%
agencje i fundacje rozwoju regionalnego i lokalnego 1 41 429 368,00 39 127 737,00 1,93%
jednostka sektora finansów publicznych 7 371 964 738,50 323 915 089,90 15,98%
szkoła wyższa 1 25 918 117,00 22 030 399,45 1,09%

Do wyliczenia wykorzystania alokacji przyjęto kurs EUR/PLN Europejskiego Banku Centralnego z dnia 27 listopada 2009 r., tj. 1 EUR = 4,1635 PLN.

   4. Czy i jakie widzi pani minister zagrożenia dla sprawnego przebiegu realizacji działań w ramach PO RPW? Jakie działania podejmuje ministerstwo w celu likwidowania tych zagrożeń?

   W ramach PO RPW nie zaobserwowano istotnych zjawisk skutkujących zagrożeniem sprawnej realizacji działań w ramach PO RPW. Odnotowane problemy związane są z długotrwałym procesem przygotowywania przez beneficjentów projektów inwestycyjnych, co wynika z:

   - czasochłonnych procedur uzyskiwania pozwoleń wymaganych do złożenia z wnioskiem o dofinansowanie projektu;

   W ramach przyspieszenia i uproszczenia procesu przygotowania projektów i ich przedkładania do oceny dopuszczono przedkładanie wniosku o dofinansowanie do oceny przed uzyskaniem pozwolenia na budowę, natomiast w przypadku projektów typu ˝zaprojektuj i wybuduj˝ umożliwiono podpisywanie umowy o dofinansowanie bez pozwolenia na budowę, pod warunkiem ustanowienia kontraktu z wykonawcą przed podpisaniem umowy o dofinansowanie. W przypadku tzw. dużych projektów (o wartości 50 mln euro i więcej), realizowanych w formule żółtego i czerwonego FIDIC, przyjęto rozwiązanie dopuszczające przedkładanie wniosku o dofinansowanie do zatwierdzenia KE przed uzyskaniem w projekcie pozwoleń na budowę.

   - wymogów ustanowienia zabezpieczeń prawidłowej realizacji projektu;

   Wymogi w zakresie wnoszenia przez beneficjenta zabezpieczenia prawidłowej realizacji projektu zostały złagodzone pod kątem wartości zabezpieczenia i okresu jego ustanowienia.

   - złożoności projektów realizowanych w ramach PO RPW;

   Opracowano dedykowane wzory umów o dofinansowanie dla różnych typów działań, projektów i wnioskodawców, odpowiadające specyfice realizowanych inwestycji.

   - późnego uruchamiania procedur przetargowych - w większości projektów dopiero po podpisaniu umowy o dofinansowanie projektu;

   - wydłużających się procedur wyłaniania wykonawców w ramach ogłaszanych przetargów (protesty, dodatkowe zapytania oferentów, unieważnienia postępowań);

   - niedoboru doświadczonej w zamówieniach publicznych kadry beneficjenta.

   Przeprowadzono cykl spotkań z beneficjentami PO RPW, których celem było wypracowanie działań mających na celu przyspieszenie wydatkowania środków, omówienie postępów prac w przygotowaniu projektów do realizacji oraz działań podejmowanych przez beneficjentów dla sprawnej realizacji projektów. Beneficjenci zobowiązani zostali do przygotowywania procedur przetargowych przed podpisaniem umowy o dofinansowanie dla projektów, tak aby postępowanie mogło zostać rozpoczęte niezwłocznie po podpisaniu umowy o dofinansowanie.

   W związku ze zidentyfikowanymi kwestiami problemowymi w zakresie wdrażania PO RPW podjęto działania mające na celu złagodzenie zaistniałych problemów, ale również przyspieszenie realizacji programu. Działania te opisano w pkt 5.

   5. Jakie środki zaradcze ma zamiar podjąć pani minister, które zapewnią skuteczne i terminowe wydatkowanie funduszy unijnych oraz osiągnięcie zadeklarowanych wobec Unii Europejskiej celów związanych z ww. programem?

   Działania podejmowane przez instytucję zarządzającą programem i instytucję pośredniczącą wspierające beneficjentów w szybszej realizacji projektów:

   - indywidualne podejście do beneficjenta - beneficjenci korzystają ze wsparcia udzielanego przez pracowników Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) i Ministerstwa Rozwoju Regionalnego (MRR), (wizyty na miejscu u beneficjenta, spotkania indywidualne w PARP i w MRR, bezpośrednie wsparcie na przykład w wypełnianiu wniosków o płatność), jak i ekspertów zatrudnianych przez PARP,

   - zaliczkowanie wszystkich beneficjentów - średnie oczekiwanie beneficjenta na zaliczkę od instytucji pośredniczącej wynosi w programie 2-3 dni,

   - zastosowanie mechanizmu zaliczkowania do 100% wydatków kwalifikowanych objętych wnioskiem o płatność,

   - zastosowanie zasady przekazywania i rozliczania w ramach realizowanych projektów w pierwszej kolejności środków będących wkładem UE, następnie dopiero dopełnianych wkładem krajowym, w celu wykorzystania w pierwszej kolejności środków unijnych i zminimalizowania konieczności wykorzystywania własnych środków na początku realizacji projektu,

   - dopuszczenie certyfikowania do KE wydatków kwalifikowalnych beneficjentów dużych projektów przed faktycznym zatwierdzeniem tych projektów przez KE,

   - umożliwienie ujmowania w poświadczeniach zaliczek przekazanych przez beneficjentów wykonawcom,

   - złagodzenie wymogów w zakresie wnoszenia przez beneficjenta zabezpieczenia prawidłowej realizacji projektu - zabezpieczenia powinny zasadniczo opiewać tylko do wysokości przekazanych i nierozliczonych przez beneficjenta środków w formie zaliczki,

   - przygotowanie dedykowanych wzorów umów o dofinansowanie dla różnych działań, projektów (w tym etapowe, warunkowe) i wnioskodawców,

   - szybkie tempo przekazywania środków beneficjentów (kilka dni od wniosku o płatność),

   - szybkie tempo przeprowadzania konkursów (np. w konkursie do działania 1.3 dotyczącego wyposażenia i tworzenia zaplecza B+R konkurs został ogłoszony 6 marca 2009 r., a instytucja zarządzająca pierwsze wyniki oceny zatwierdziła już 18 maja 2009 r.).

   6. Jak wygląda planowany harmonogram naboru wniosków do poszczególnych działań w najbliższym czasie?

   Nabory wniosków planowane są w ramach działań:

   - I.4: Promocja i współpraca - nabór wniosków o dofinansowanie dla projektów konkursowych,

   - III.2: Infrastruktura turystyki kongresowej i targowej - nabór projektów na listę projektów indywidualnych PO RPW.

   Rozpoczęcie naborów planowane jest w I kwartale 2010 r.

   Decyzja o rozpoczęciu naboru w ramach działania 1.3: Wspieranie innowacji nie została jeszcze podjęta. Nabór rozstanie uruchomiony pod warunkiem zaistnienia wolnych środków w działaniu, nie wcześniej jednak niż w I kwartale 2010 r. Wszystkie środki w ramach pozostałych działań w programie są już rozdysponowane - zostały zakontraktowane i/bądź zarezerwowane na realizację projektów indywidualnych.

   7. Jaki wpływ wywiera program na środowisko woj. świętokrzyskiego?

   Podstawowym aktem prawnym, który określa narzędzia i zasady oceny wpływu na środowisko, jest ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199, poz. 1227, z późn. zm.). Ustawa rozróżnia następujące oceny oddziaływania na środowisko: w przypadku zamierzeń inwestycyjnych ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000, zaś dla dokumentów takich jak plany i programy ustalające ramy dla przyszłych przedsięwzięć przeprowadza się strategiczną ocenę oddziaływania na środowisko.

   Zgodnie z obowiązującymi w Unii Europejskiej zasadami w przypadku każdej inwestycji sprawdza się jej wpływ na Europejską Sieć Ekologiczną Natura 2000. Natomiast rodzaje przedsięwzięć, które wymagają oceny oddziaływania na środowisko, wylicza rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. z 2004 r. Nr 257, poz. 2573).

   W ramach PO RPW w przypadku woj. świętokrzyskiego przeprowadzenia postępowania w sprawie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko wymagają przede wszystkim: projekt ˝Rozwój systemu komunikacji publicznej w Kieleckim Obszarze Metropolitalnym˝ oraz projekty drogowe PO RPW. W wyniku prowadzonego postępowania dla przedsięwzięcia sporządza się raport o oddziaływaniu na środowisko, w którym określa się warunki prowadzenia inwestycji i rozwiązania służące zapobieganiu powstawaniu zanieczyszczeń oraz sposoby przywracania środowiska do właściwego stanu. Raport poddawany jest następnie konsultacjom społecznym i opinii właściwych organów. Po dokonaniu uzgodnień stanowi on podstawę do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Decyzja wraz z postanowieniami potwierdzającymi przeprowadzenie kolejnych etapów postępowania w zakresie oceny oddziaływania na środowisko stanowi załącznik do wniosku beneficjenta o dofinansowanie danego projektu. Z uwagi na niewielkie zaawansowanie przygotowania ww. projektów wymagających przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko nie jest możliwe w tym momencie określenie wpływu tych inwestycji na środowisko województwa.

   Na etapie projektu dokumentu PO RPW została przeprowadzona strategiczna ocena oddziaływania programu na środowisko. W jej wyniku sporządzono dokument - prognozę, w której określono potencjalne wpływy programu operacyjnego na środowisko i zaproponowano zestaw wskaźników monitorowania tych oddziaływań. Wskaźniki zbierane w ramach badań statystyki publicznej okazały się zbyt ogólne dla odzwierciedlenia potencjalnych oddziaływań projektów realizowanych w ramach PO RPW. IZ PO RPW w wyniku analizy rodzajów, skali i rozproszenia projektów na terenie Polski wschodniej ustaliła, że odpowiednim rozwiązaniem w zakresie oceny wpływu programu na środowisko będzie określenie oddziaływań poszczególnych projektów odnośnie do kwestii zrównoważonej konsumpcji, tj. proekologicznych zachowań przede wszystkim w zakresie gospodarowania wodą i energią, minimalizowania wytwarzanych odpadów oraz odpowiedzialności za stan środowiska. Rozwiązanie to pozwala zbadać także te projekty, które nie wymagają przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

   Badanie projektu przeprowadza się dwukrotnie, na etapie podpisanej umowy o dofinansowanie sprawdzana jest gotowość beneficjenta do zastosowania rozwiązań prośrodowiskowych w projekcie, natomiast po zakończeniu realizacji projektu ocenione zostaną uzyskane efekty. Badania ankietowe prowadzone są na bieżąco wraz z procesem podpisywania umów o dofinansowanie. Informacje zebrane w ten sposób w ramach projektów poszczególnych działań posłużą do ustalenia wiarygodnego, kompleksowego obrazu o wielkości, natężeniu, kierunkach i skali oddziaływania programu na środowisko. Z uwagi na zaawansowanie przygotowywanych projektów w ramach osi I: Nowoczesna gospodarka najwięcej materiału do porównania uzyskano z ankiet w ramach działaniach I.1: Infrastruktura uczelni i I.3: Wspieranie innowacji, dlatego analiza prezentowanych poniżej wyników skupiła się tylko na tych dwóch działaniach.

   W ramach dotychczasowej analizy ankiet dla woj. świętokrzyskiego zbadano informacje z jednego projektu w ramach działania I.1 i jednego projektu z działania I.3. W jej wyniku stwierdzono, iż w obu projektach prowadzone są działania ograniczające negatywny wpływ realizacji projektów na środowisko. Niniejsze działania dotyczą przede wszystkim: zagospodarowania zielenią terenu wokół obiektów projektu, ograniczania zużycia energii elektrycznej poprzez zakup i stosowanie energooszczędnych urządzeń codziennego użytku i energooszczędnego oświetlenia wewnątrz i na zewnątrz budynku, ograniczania ilości zużytej wody poprzez zakup urządzeń ograniczających strumień wody. Zapytani beneficjenci wykazali się dobrą znajomością aktualnie obowiązujących przepisów Prawa ochrony środowiska i Prawa budowlanego.

   Odnośnie do wpływu programu na środowisko woj. świętokrzyskiego uprzejmie informuję, iż w ramach strategicznej oceny oddziaływania na środowisko oceniono potencjalne oddziaływania dla całego obszaru Polski wschodniej, bez podziału na poszczególne województwa. Wersja elektroniczna prognozy jest dostępna na stronie internetowej Ministerstwa Rozwoju Regionalnego: www.polskawschodnia.gov.pl/Dokumenty/Strony/Dokumenty.aspx.

   8. Jak przebiega kampania promocyjna PO RPW celem ułatwienia potencjalnym beneficjentom ubiegania się o dofinansowanie projektów w ramach programu?

   Działania informacyjno-promocyjne ułatwiające potencjalnym beneficjentom ubieganie się o dofinansowanie projektów w ramach PO RPW są realizowane w wielu formach, przy użyciu różnorodnych narzędzi i kanałów komunikacji, oraz koncentrują się na 3 podstawowych obszarach: informacja, promocja, serwisy informacyjne. Wszystkie działania wynikają z planu komunikacji Programu Operacyjnego ˝Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007-2013˝ oraz są zgodne ze strategią komunikacji funduszy europejskich w Polsce w ramach Narodowej Strategii Spójności na lata 2007-2013.

   I. Informacja.

   1. Punkty informacyjno-konsultacyjne prowadzone przez PARP i MRR.

   Do zadań punktów należy m.in. udzielanie informacji na temat wszystkich osi priorytetowych PO RPW, w tym w szczególności informacji na temat ogłaszanych konkursów. Przekazywanie informacji odbywa się telefonicznie, e-mailowo oraz w ramach bezpośrednich spotkań. Punkty dystrybuują wśród zainteresowanych osób materiały informacyjne dotyczące programu. W chwili obecnej w skład punktów informujących o PO RPW wchodzi:

   - 111 punktów konsultacyjnych PARP w całej Polsce,

   - Informatorium działające przy PARP w Warszawie,

   - Centralny Punkt Informacyjny MRR w Warszawie oraz regionalne punkty informacyjne.

   2. Ogłoszenia prasowe i radiowe dotyczące konkursów ogłaszanych w danym roku w ramach PO RPW (prasa ogólnopolska i regionalna, stacje radiowe).

   II. Promocja.

   1. Działania promujące PO RPW (skierowane również do potencjalnych beneficjentów):

   - artykuły prasowe i audycje radiowe wzmacniające promocyjnie ogłoszenia dotyczące konkursów,

   - kampanie promocyjne o szerokim zasięgu (z użyciem m.in. spotów telewizyjnych i radiowych, banerów internetowych, reklamy prasowej, reklamy zewnętrznej oraz interaktywnych narzędzi informatycznych; przykładem jest tegoroczna kampania ˝Przymierz się˝),

   - targi i konferencje (m.in. III Forum Funduszy Europejskich, Forum Małych i Średnich Przedsiębiorstw),

   - współpraca z mediami (m.in. konferencje prasowe informujące o rozpoczęciu naboru wniosków, współpraca przy projektach prasowych takich, jak np. dodatek Fundusze UE w ˝Gazecie Wyborczej˝, oraz telewizyjnych, np. ˝Słownik Funduszy Europejskich˝ w TVN CNBC Biznes),

   - dystrybucja materiałów informacyjnych (przekazywanie materiałów informacyjnych do punktów konsultacyjnych oraz podmiotom zainteresowanym informacjami na temat PO RPW, w tym potencjalnym beneficjentom).

   III. Serwisy informacyjne.

   Działanie obejmuje prowadzenie portali, na których znajdują się m.in. informacje o ogłaszanych naborach i sposobach aplikowania o środki. W chwili obecnej działają następujące portale:

   - serwis Polska wschodnia (www.polskawschodnia.gov.pl)

   - podstrona PO RPW w serwisie PARP (www.parp.gov.pl/porpw),

   - serwis MRR (www.mrr.gov.pl).

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Krzysztof Hetman

   Warszawa, dnia 18 grudnia 2009 r.