VI kadencja

Odpowiedź na zapytanie w sprawie planowanych opłat za przejazd autostradową obwodnicą Wrocławia

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -

na zapytanie nr 6772

w sprawie planowanych opłat za przejazd autostradową obwodnicą Wrocławia

   Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do zapytania pana posła Janusza Krasonia z dnia 6 kwietnia 2010 r., przekazanego przy piśmie, znak: SPS-024-6772/10, w sprawie planowanych opłat za przejazd autostradową obwodnicą Wrocławia, uprzejmie przedstawiam następujące wyjaśnienia.

   Zgodnie z generalną zasadą określoną w art. 37a ust. 1 ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2571, z późn. zm.) za przejazd autostradą pobierane są opłaty. Wyjątkiem od tej zasady są sytuacje, w których autostrada nie została przystosowana do poboru opłat. Ponadto opłaty nie są pobierane od pojazdów samochodowych, za które została uiszczona opłata za przejazd po drogach krajowych, pobierana na podstawie art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874, z późn. zm.) w okresie ważności tej opłaty.

   Kolejnym aktem prawnym regulującym kwestię opłat za przejazd autostradą jest rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 lipca 2002 r. w sprawie autostrad płatnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 121, poz. 1034). Zgodnie z § 1 tegoż rozporządzenia autostrada A8 na odcinku A4 - Psie Pole zaliczona została do autostrad budowanych i eksploatowanych jako płatne. Zatem generalnie za przejazd autostradową obwodnicą Wrocławia będą pobierane opłaty, ale dopiero od momentu przystosowania konkretnych odcinków do takiego poboru.

   W świetle powyższego należy stwierdzić, iż obecny system prawny nie pozwala na zwolnienie z poboru opłat na odcinkach autostrad płatnych. Należy pamiętać, iż opłaty za przejazd autostradami mają na celu nie tylko pokrycie kosztów budowy i eksploatacji autostrad, ale także ewentualne przynoszenie zysków. Opłaty służą też kształtowaniu polityki transportowej państwa.

   Zrezygnowanie z poboru opłat na określonym odcinku autostrady spowoduje, że zmniejszony zostałby przychód Krajowego Funduszu Drogowego. Fundusz stanowi natomiast podstawowe źródło finansowania inwestycji drogowych w Polsce. W praktyce oznaczałoby to konieczność rezygnacji z realizacji inwestycji drogowych na kwotę odpowiadającą uszczuplonym wpływom.

   Reasumując, zwolnienie z opłat za przejazd autostradową obwodnicą Wrocławia stanowiłoby naruszenie zasady równości. Zastosowanie proponowanego rozwiązania wiązałoby się z koniecznością stworzenia regulacji o charakterze systemowym obejmującym swym zasięgiem teren całego kraju. To z kolei wiązałoby się z uszczupleniem wpływów publicznych o ok. 1,2 mld zł rocznie. W praktyce oznacza to konieczność rezygnacji z inwestycji o takiej wartości bądź pokrycie tej kwoty przez samorządy. Obecnie ze względu na zaplanowane wydatki na inwestycje drogowe nie wydaje się realne wprowadzenie rozwiązań powodujących dalsze uszczuplenie i tak ograniczonych środków na drogi.

   Z poważaniem

   Podsekretarz stanu

   Radosław Stępień

   Warszawa, dnia 5 maja 2010 r.