VI kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 16950
w sprawie projektu wprowadzenia sądów patentowych
Szanowna Pani Marszałek! W odpowiedzi na interpelację pana posła Michała Jarosa przekazaną przy piśmie z dnia 20 lipca 2010 r., nr SPS-023-16950/10, w sprawie projektu wprowadzenia sądów patentowych, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.
Przede wszystkim wymaga zaznaczenia, że Ministerstwo Sprawiedliwości dostrzegło rosnącą rolę oraz znaczenie ochrony praw własności intelektualnej, w tym własności przemysłowej, dla gospodarki oraz konieczność należytego zabezpieczenia praw własności intelektualnej. Zagadnienie to zostało poddane długotrwałej i kompleksowej analizie uwzględniającej obciążenie sądów powszechnych sprawami z zakresu ochrony własności przemysłowej w latach 2006-2008. Wyniki zakończonych prac analitycznych wskazały jednak na brak wystarczającego uzasadnienia dla stworzenia jednostek sądownictwa powszechnego właściwych sprawom cywilnym z zakresu własności intelektualnej. Negatywną przesłanką jest liczba spraw z tego tytułu. Funkcjonowanie postulowanych wydziałów o wąskim zakresie kognicji, przy stosunkowo niskim wpływie spraw, nie wydaje się racjonalne.
Podkreślić należy, na podstawie danych statystycznych, iż w roku 2007 do sądów okręgowych wpłynęło ogółem spraw o ochronę praw autorskich - 258, a roszczeń z tytułu ustawy Prawo własności przemysłowej - 37, natomiast w pierwszej połowie roku 2008 odpowiednio: 117 i 53.
Zebrane dane statystyczne, dotyczące spraw z zakresu ochrony praw własności intelektualnej, przedstawiają się następująco.
Sąd I instancja Rok 2006 Rok 2007 Rok 2008 WSA:
Prawo własności przemysłowej271 207 288 WSA:
nasiennictwo24 36 64 sąd okręgowy:
Prawo własności przemysłowej bez znaków
towarowych i wzorów użytkowych37 37 50 sąd okręgowy:
prawa autorskie342 258 234 sąd okręgowy:
zwalczanie nieuczciwej konkurencji157 171 186 sąd okręgowy:
znaki towarowe i wzory użytkowe154 148 178 sąd okręgowy:
sąd wspólnotowych znaków towarowych
i wzorów przemysłowych0 29 40 Łącznie 1006 902 1070
Sąd II instancja Rok 2006 Rok 2007 Rok 2008 NSA:
Prawo własności przemysłowej80 54 58 NSA:
nasiennictwo2 28 2 sąd apelacyjny:
Prawo własności przemysłowej bez znaków
towarowych i wzorów użytkowych16 11 10 sąd apelacyjny:
prawa autorskie64 55 68 sąd apelacyjny:
zwalczanie nieuczciwej konkurencji64 51 48 sąd apelacyjny:
znaki towarowe i wzory użytkowe35 41 46 Łącznie 261 256 262 W tym kontekście warto nadmienić, iż sąd powołany na mocy szczególnych przepisów, tj. Sąd Wspólnotowych Znaków Towarowych i Wzorów Przemysłowych (XXII Wydział Sądu Okręgowego w Warszawie) charakteryzuje się następującym wpływem spraw: w pierwszym półroczu 2008 r. - 10 spraw z zakresu naruszenia wspólnotowych znaków towarowych oraz znaków przemysłowych, a w całym 2007 - 9 spraw.
W zakresie sądowej kontroli decyzji administracyjnych wydawanych przez Urząd Patentowy RP należy wskazać, że obecny model kontroli w sprawach dotyczących udzielania, unieważniania oraz stwierdzania wygaśnięcia praw własności przemysłowej wprowadzony został ustawą Prawo własności przemysłowej z dnia 30 czerwca 2000 r. (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117, ze zm.) ze względu na potrzebę dostosowania przepisów regulujących tę kwestię do wymogów konstytucyjnych. Według art. 184 Konstytucji RP to sądy administracyjne sprawują kontrolę działalności organów administracji publicznej. Takim organem jest niewątpliwie Urząd Patentowy RP. Dlatego też w celu zapewnienia właściwej oceny legalności wydawanych przez Urząd Patentowy RP decyzji ich kontrolę powierzono dwuinstancyjnym sądom administracyjnym. Odejście od tego modelu konstytucyjnego musiałoby być poparte szczególnie istotnymi względami.
W sądownictwie administracyjnym sprawy ze skarg na decyzje Urzędu Patentowego RP ze względu na właściwość miejscową rozpoznawane są w pierwszej instancji wyłącznie w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Warszawie, zaś w drugiej instancji w Izbie Gospodarczej Naczelnego Sądu Administracyjnego. To spowodowało wyspecjalizowanie się sędziów w odpowiednich wydziałach tych sądów w sprawach z zakresu własności przemysłowej. Podkreślenia wymaga fakt, że dotychczasowy tryb oceny legalności decyzji Urzędu Patentowego RP oraz poziom orzecznictwa sądów administracyjnych w tym zakresie nie był i nie jest w żaden sposób kontestowany tak przez przedstawicieli praktyki, jak i w doktrynie prawniczej.
W tym miejscu wypada odnieść się do samej idei specjalizacji w szeroko rozumianym wymiarze sprawiedliwości. Specjalizacja nie musi łączyć się z koniecznością tworzenia nowych struktur. Dla osiągnięcia zamierzonych efektów wystarczające mogą okazać się działania organizacyjne i szkoleniowe, które zapewnią prawidłowy poziom i szybkość orzekania w tego rodzaju sprawach.
Jednakże mając na uwadze rosnące znaczenie ochrony własności intelektualnej, niezbędne będzie w przyszłości przeprowadzenie ponownej analizy wpływu spraw z tego zakresu, w wyniku której ewentualnie może zostać podjęta decyzja o utworzeniu kilku specjalistycznych wydziałów sądów okręgowych, w których zakresie właściwości znalazłaby się omawiana problematyka.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Jacek Czaja
Warszawa, dnia 16 sierpnia 2010 r.