VI kadencja
Odpowiedź ministra środowiska
na zapytanie nr 3076
w sprawie uwarunkowań środowiskowych dla lokalizacji przebiegu drogi krajowej E7 na odcinku Chęciny - Jędrzejów w woj. świętokrzyskim oraz potencjalnych zagrożeń dla środowiska naturalnego, mogących wyniknąć z lokalizacji wskazanej drogi
W odpowiedzi na zapytanie posła Krzysztofa Lipca, znak: SPS-024-3076/08, dotyczące uwarunkowań środowiskowych dla przebiegu drogi krajowej E7 na odcinku od Chęcin do Jędrzejowa
pragnę przedstawić poniższe wyjaśnienia.
Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 29 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. z 2004 r. Nr 257, poz. 150, ze zm.) planowana inwestycja kwalifikuje się do grupy przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko jest obligatoryjne.
Z zapisu art. 71 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227) wynika, że realizacja planowanej inwestycji jest dopuszczalna wyłącznie po uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia.
Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla przedmiotowego przedsięwzięcia został złożony przed wejściem w życie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. W związku z powyższym zgodnie z art. 153 ww. ustawy do spraw wszczętych na podstawie przepisów ustawy Prawo ochrony środowiska, a niezakończonych decyzją ostateczną stosuje się przepisy dotychczasowe, z tym że dotychczasowe kompetencje ministra właściwego do spraw środowiska przejmuje generalny dyrektor ochrony środowiska a kompetencje wojewodów, marszałków województw i dyrektorów urzędów morskich przejmują regionalni dyrektorzy ochrony środowiska.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zostanie więc wydana przez regionalnego dyrektora ochrony środowiska po uzyskaniu uzgodnień warunków realizacji przedsięwzięcia z generalnym dyrektorem ochrony środowiska oraz państwowym wojewódzkim inspektorem sanitarnym.
Odnośnie wariantów przedsięwzięcia uprzejmie informuję, iż w raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko przedstawiono sześć wariantów inwestycyjnych. W sposób kompleksowy przeanalizowano ich oddziaływanie na środowisko w fazie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia, m.in. w odniesieniu do terenów i obiektów chronionych i cennych przyrodniczo, dóbr materialnych oraz zdrowia ludzi.
Wariant I omija miejscowość Tokarnia po stronie zachodniej za skansenem. Na pozostałym odcinku przebieg drogi jest zgodny ze śladem istniejącej drogi DK7. Wariant I z obwodnicą miejscowości Mnichów po stronie wschodniej różni się od wariantu I jedynie obejściem Mnichowa. Wariant VI przewiduje obwodnicę miejscowości Tokarnia po stronie wschodniej na odcinku od miejscowości Wrzosy do miejscowości Brzegi, przebieg po śladzie istniejącej drogi od miejscowości Brzegi do Miąsowej oraz obejście Mnichowa po stronie zachodniej. Wariant VIA przebiega po śladzie istniejącej drogi na odcinku Chęciny do skrzyżowania z drogą wojewódzką 763 relacji Chęciny - Morawica, dalej przewidziano poprowadzenie trasy po stronie wschodniej drogi S7 poza miejscowościami Tokarnia, Wrzosy, Brzegi, Miąsowa i Mnichów, aż do lasów pomiędzy Mnichowem a Jędrzejowem. Wariant VII na początkowym odcinku przebiega zgodnie z wariantem I obchodzącym Tokarnię od strony zachodniej i biegnącym aż do miejscowości Brzegi po śladzie istniejącej drogi. Następnie odchodzi w kierunku wschodnim i łączy się ze śladem wariantu VIA. Wariant VIIA na początkowym odcinku od węzła Chęciny do węzła ˝Podzamcze˝ wraz obejściem miejscowości Tokarnia po zachodniej stronie jest zgodny z wariantem VII i I. W km 570+702 wariant przecina rzekę Nidę i biegnie dalej w kierunku południowym. Od km 573+000 przebiega zgodnie z wariantem VIA i VII. Należy także dodać, iż wariantem wskazanym do realizacji przez inwestora jest wariant VIA.
Planowana inwestycja przebiegać będzie przez obszary chronione w ramach europejskiej sieci Natura 2000: potencjalny specjalny obszar ochrony siedlisk ˝Wzgórza Chęcińsko-Kieleckie˝ oraz obszar specjalnej ochrony ptaków ˝Dolina Nidy˝ (PLB260001).
W przypadku stwierdzenia negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na siedliska przyrodnicze oraz gatunki roślin i zwierząt, dla których ochrony wyznaczony został obszar Natura 2000, pomimo zastosowania środków minimalizujących realizacja przedsięwzięcia jest dopuszczalna, choć jest obwarowana dodatkowymi warunkami. Zgodnie z art. 34 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody realizacja takiego przedsięwzięcia jest możliwa jedynie wobec braku rozwiązań alternatywnych oraz gdy przemawiają za tym wymogi nadrzędnego interesu publicznego, w tym wymogi o charakterze społecznym lub gospodarczym. W przypadku realizacji takiego przedsięwzięcia, gdy pomimo zastosowania środków minimalizujących negatywny wpływ nie zostanie ograniczony, w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach nakłada się na inwestora wymóg wykonania kompensacji przyrodniczej niezbędnej do zapewnienia spójności i właściwego funkcjonowania sieci obszarów Natura 2000. Jednocześnie zgodnie z art. 34 ust. 2, w przypadku gdy znaczące negatywne oddziaływanie dotyczy siedlisk i gatunków priorytetowych, zezwolenie na realizację inwestycji może zostać wydane wyłącznie w celu: ochrony zdrowia i życia ludzi, zapewnienia bezpieczeństwa powszechnego, uzyskania korzystnych następstw o pierwszorzędnym znaczeniu dla środowiska przyrodniczego wynikającym z koniecznych wymogów nadrzędnego interesu publicznego, po uzyskaniu opinii Komisji Europejskiej.
Jednocześnie uprzejmie informuję, iż generalny dyrektor ochrony środowiska nie podjął ostatecznej decyzji co do wyboru wariantu przebiegu drogi. Aktualnie - w wyniku analizy raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko - inwestor wezwany został do uzupełnienia raportu. Ze względu na przebieg inwestycji przez obszary Natura 2000 niezbędne jest szczegółowe przeanalizowanie wpływu poszczególnych wariantów na gatunki i siedliska chronione w ramach tych obszarów oraz ocenienie ewentualnego zagrożenia dla przedmiotów ochrony tych obszarów. Nadesłane uzupełnienia będą podstawą do uzgodnienia warunków środowiskowych zgody na realizację inwestycji, a wydanie rozstrzygnięcia będzie możliwe dopiero po uzupełnieniu raportu.
Odnośnie ewentualnego konfliktu inwestycji z planowaną budową kanalizacji w miejscowości Tokarnia należy zauważyć, iż problem ten wykracza poza zakres postępowania mającego na celu wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W przypadku stwierdzenia kolizji kanalizacji z drogą inwestor powinien zgodnie z ustawą z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115) uzyskać zezwolenie właściwego zarządcy drogi na zajęcie pasa drogowego.
Minister
Maciej Nowicki
Warszawa, dnia 23 stycznia 2009 r.