VI kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie możliwości rozwoju Wojskowego Studium Nauczania Języków Obcych w Łodzi

Odpowiedź ministra obrony narodowej

na interpelację nr 9274

w sprawie możliwości rozwoju Wojskowego Studium Nauczania Języków Obcych w Łodzi

   Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację pani poseł Hanny Zdanowskiej w sprawie możliwości rozwoju Wojskowego Studium Nauczania Języków Obcych w Łodzi (SPS-023-9274/09), uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.

   Ministerstwo Obrony Narodowej przywiązuje dużą wagę do kształcenia językowego. Zdaję sobie sprawę, że znajomość języków obcych jest dziś nieodłącznym elementem rozwoju społecznego. Jest to również jeden z podstawowych czynników zarówno kształcenia ogólnego, jak i przygotowania żołnierzy do wykonywania obowiązków służbowych w kraju i za granicą, które obejmuje nie tylko określone elementy społeczno-kulturowe, ale również znajomość profesjonalnej terminologii wojskowej.

   Niewątpliwie język angielski stanowi podstawowe narzędzie komunikacji werbalnej i traktowany jest jako lingua franca Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego. Jest zatem oczywiste, że personel wojskowy Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej musi osiągnąć taki poziom kompetencji językowej, który pozwoli mu sprawnie funkcjonować w dzisiejszej rzeczywistości. W mojej opinii, mimo pewnych trudności, Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej poczyniły ogromny postęp w tym obszarze, co odzwierciedlają opinie przełożonych żołnierzy pełniących służbę na stanowiskach w strukturach NATO, Unii Europejskiej i innych organizacji międzynarodowych oraz podczas wykonywania misji pod auspicjami tych organizacji.

   Jak słusznie zauważa pani poseł Hanna Zdanowska, głównym ośrodkiem kształcenia językowego w Siłach Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej jest Wojskowe Studium Nauczania Języków Obcych (WSNJO) w Łodzi, które aktualnie prowadzi kształcenie w zakresie języków: angielskiego, francuskiego, niemieckiego, rosyjskiego i ukraińskiego. Należy dodać, że studium posiada możliwości nauczania również innych języków obcych, odpowiednio do bieżących potrzeb Sił Zbrojnych, związanych z udziałem w misjach pokojowych i stabilizacyjnych w różnych rejonach świata (np. Afganistan: język perski - dari).

   Ministerstwo Obrony Narodowej nie zamierza rezygnować z niezmiernie ważnego elementu systemu kształcenia i egzaminowania ze znajomości języków obcych w resorcie, jakim jest Wojskowe Studium Nauczania Języków Obcych i Centralna Komisja Egzaminacyjna Języków Obcych Ministerstwa Obrony Narodowej. Aktualnie planowana jest częściowa modernizacja kompleksu koszarowego nr 4645 w Łodzi, wykorzystywanego na potrzeby WSNJO. Potrzeby kompleksu WSNJO w zakresie remontów i modernizacji zostały zaplanowane na łączna kwotę 4400 tys. zł i ujęte w:

   - centralnym planie remontów nieruchomości resortu obrony narodowej na rok 2009 - remont budynku nr 2 w latach 2009-2011 (przewidywana wartość kosztorysowa 2300 tys. zł; w 2009 r. WSNJO otrzyma 300 tys. zł);

   - centralnym planie inwestycji budowlanych nieruchomości resortu obrony narodowej na rok 2009 - modernizacja budynku dydaktycznego nr 6 w latach 2009-2011 (przewidywana wartość kosztorysowa 2100 tys. zł; w 2009 r. WSNJO otrzyma 50 tys. zł).

   W ramach funkcjonowania Wojskowego Studium Nauczania Języków Obcych dostrzega się również konieczność rozwoju nowych form kształcenia w oparciu o wykorzystanie nowoczesnych technologii informatycznych (distance learning). Wspomagana komputerem i siecią Internet forma edukacji na odległość będzie stanowić ciekawą alternatywę dla kształcenia odbywającego się w trybie stacjonarnym. Instytucją predysponowaną do prowadzenia takiej formy doskonalenia językowego na potrzeby Sił Zbrojnych jest niewątpliwie Wojskowe Studium Nauczania Języków Obcych. Posiada ono wszystkie niezbędne elementy do uruchomienia wojskowego serwisu językowego, tj. zaplecze techniczne, lingwistów oraz specjalistów w zakresie znajomości terminologii rodzajów wojsk i służb. Dotychczas została przygotowana wersja testowa serwisu egzaminacyjnego Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Języków Obcych Ministerstwa Obrony Narodowej.

   Postępująca transformacja Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, rozpoczęty proces profesjonalizacji oraz włączenie szkolnictwa wojskowego w narodowy system edukacji inspirowany procesem bolońskim to okoliczności, które skłaniały i skłaniają do sformułowania pytań o przyszłość i kształt systemu kształcenia wojskowego, a w nim podsystemu kształcenia językowego. Ostatnie lata to szereg podjętych działań o charakterze ewolucyjnym, które przyniosły zmiany jakościowe oraz organizacyjno-programowe w zakresie nauczania języków obcych. Dążeniem resortu obrony narodowej jest stworzenie ośrodków stosujących nowoczesne metody nauczania oraz udział w szkoleniu możliwie największej liczby kadry - przy zachowaniu właściwej realizacji zadań służbowych.

   Zasadniczym celem planowanych zmian w ramach kształcenia językowego będzie stworzenie systemu, który zagwarantuje profesjonalne przygotowanie żołnierzy potrafiących kompetentnie realizować powierzone im zadania na wszystkich szczeblach zarządzania i dowodzenia w środowisku międzynarodowym, przy maksymalnej racjonalizacji organizacyjnej i ekonomicznej. Niewątpliwie najważniejszymi elementami tego systemu będą, z jednej strony, Wojskowe Studium Nauczania Języków Obcych - w zakresie kształcenia, a z drugiej - Centralna Komisja Egzaminacyjna Języków Obcych, zapewniające najwyższe standardy oceny procesu kształcenia. Doceniając wagę tego obszaru w zakresie podnoszenia kwalifikacji żołnierzy, minister obrony narodowej, po wizycie w studium w dniu 16 kwietnia br., wydał dyspozycję szefowi Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, aby przeanalizował możliwość wzmocnienia roli Wojskowego Studium Nauczania Języków Obcych w wojskowym systemie nauczania języków obcych, i takie prace aktualnie trwają.

   Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, wyrażam nadzieję, że uzna je Pan Marszałek za satysfakcjonujące.

   Z wyrazami szacunku i poważania

   Minister

   Bogdan Klich

   Warszawa, dnia 1 czerwca 2009 r.