VI kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 19827
w sprawie ograniczenia środków na budowę obwodnicy Warszawy i wylotowych dróg ekspresowych z miasta
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo z dnia 31 grudnia 2010 r., znak: SPS-023-19827/10, przy którym przekazano interpelację pana posła Artura Górskiego dotyczącą budowy dróg w rejonie Warszawy, ze szczególnym uwzględnieniem dróg ekspresowych S7 i S8 w kierunkach południowym i północnym oraz projektu ˝Programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015˝, uprzejmie przekazuję następujące informacje.
Zakres rzeczowy zawarty w projekcie programu musiał zostać dostosowany do aktualnych możliwości finansowych państwa i opiera się na trzech dokumentach finansowych, które wyznaczyły możliwe ramy działania ministrowi infrastruktury:
1) Wieloletnim Planie Finansowym Państwa na lata 2011-2013,
2) ustawie budżetowej na rok 2011, która w załączniku nr 11 wskazuje limity wydatków zarówno budżetu państwa, jak i Krajowego Funduszu Drogowego na zadania drogowe,
3) uchwale Rady Ministrów z dnia 19 października 2010 r. w sprawie niektórych działań związanych z realizacją programu wieloletniego pod nazwą ˝Program budowy dróg krajowych na lata 2008-2012˝.
Opracowując listę zadań inwestycyjnych, brano pod uwagę przede wszystkim stan przygotowania i zaawansowania prac, na jakim znajdowały się poszczególne zadania, oraz możliwość zaabsorbowania alokacji środków unijnych na inwestycje drogowe, a także inwestycje priorytetowe, wynikające z zawartych zobowiązań.
W związku z powyższym część zadań inwestycyjnych, w tym droga ekspresowa S2 na odcinku w. Puławska - w. Lubelska, droga ekspresowa S7 z Warszawy do Płońska, droga ekspresowa S8 w kierunku Marek oraz S17 na odcinku wschodniej obwodnicy Warszawy zostało ujętych w ramach projektu programu w załączniku nr 2, czyli na liście zadań, których realizacja przewidywana jest po roku 2013 pod warunkiem uzyskania niezbędnych decyzji administracyjnych i wymaganych środków na finansowanie.
Należy jednak podkreślić, iż Ministerstwo Infrastruktury podejmuje wszelkie działania mające na celu zapewnienie realizacji możliwie największej liczby zadań inwestycyjnych. W wyniku tych działań zostały zabezpieczone środki na kontynuację prac dla zadania polegającego na budowie drogi ekspresowej S8 Salomea - Wolica wraz powiązaniami z drogą krajową nr 7 na odcinku zlokalizowanym w granicach m.st. Warszawy pomiędzy węzłami Opacz - Paszków - Łopuszańska długości 2 km. W dniu 30 grudnia 2010 r. podpisana została umowa z wykonawcą robót budowlanych na kwotę 188 mln zł.
Odnosząc się do kwestii południowej obwodnicy Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S2, należy wskazać, że w ramach projektu ˝Programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015˝ ujęte zostało zadanie na odcinku Konotopa - Puławska wraz z odcinkiem Lotnisko - Marynarka (S79) o łącznej długości 20,1 km, którego budowa została w bieżącym roku rozpoczęta, a zakończenie przewidywane jest na 2012 r.
W kwestii realizacji zadań inwestycyjnych do turnieju finałowego Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012 chciałbym poinformować, że zadania drogowe związane z organizacją przedmiotowego turnieju zostały ujęte w ˝Harmonogramie przedsięwzięć infrastrukturalnych związanych z organizacją UEFA Euro 2012˝, tzw. masterplanie opracowanym przez ministra sportu i turystyki. W przypadku układu dróg w rejonie Warszawy w dokumencie ujęto odcinki: S8 Konotopa - Powązkowska w Warszawie o długości 12,3 km oraz S8 węzeł Opacz - węzeł Paszków wraz z powiązaniami z DK nr 7 w węźle Magdalenka, długość 15,7 km.
Wskazany powyżej odcinek drogi ekspresowej S8 pomiędzy Konotopą a Powązkowską o długości 10,5 km został w dniu 19 stycznia br. oddany do ruchu, zaś odcinek S8 węzeł Opacz - węzeł Paszków zlokalizowany w granicach m.st. Warszawy znajduje się aktualnie na etapie prac budowlanych i uzyska przejezdność przed rozpoczęciem Euro 2012. Odcinek drogi ekspresowej S8 Opacz - Paszków zlokalizowany poza granicami m.st. Warszawy znajduje się zaś na etapie prac przygotowawczych i projektowych.
Reasumując, należy zaznaczyć, iż Ministerstwo Infrastruktury dostrzega konieczność realizacji inwestycji drogowych wokół Warszawy i dlatego podejmuje starania o zapewnienie środków finansowych dla wszystkich inwestycji ujętych w projekcie programu oraz zmierzające do sprawnego przygotowania realizacji inwestycji drogowych, które mają na celu poprawę sytuacji komunikacyjnej Warszawy i okolic.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Radosław Stępień
Warszawa, dnia 24 stycznia 2011 r.