VI kadencja
Interpelacja nr 12109
do ministra finansów
w sprawie możliwości zwolnienia z podatku od nieruchomości obszarów chronionych objętych programem Natura 2000, które przez to nie mogą być wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej przez władające nimi podmioty
Szanowny Panie Ministrze! Natura 2000, definiowana także jako Europejska Sieć Ekologiczna, to system obszarów chronionych, którego celem jest zachowanie rodzajów siedlisk przyrodniczych oraz gatunków ważnych dla Wspólnoty. Podstawę prawną ochrony europejskiej flory, fauny i siedlisk stanowią dwa akty: dyrektywa 79/409/EWG o ochronie dziko żyjących ptaków, zwana dyrektywą ptasią, uchwalona 2 kwietnia 1979 r., oraz dyrektywa 92/43/EWG o ochronie siedlisk przyrodniczych oraz dziko żyjącej fauny i flory, zwana dyrektywą siedliskową, uchwalona 21 maja 1992 r.
Polska zobowiązała się do wyznaczenia na swoim terytorium sieci Natura 2000 w traktacie ateńskim z 16 kwietnia 2003 r., stanowiącym podstawę prawną przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, a przepisy unijne stanowiące podstawę dla tworzenia sieci Natura 2000 zostały wprowadzone do polskiego prawa wraz z opublikowaniem ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody. Do końca 2008 r. rząd polski wyznaczył 141 obszarów specjalnej ochrony ptaków i 364 specjalne obszary ochrony siedlisk.
Co do zasady, każdy grunt opodatkowany jest podatkiem od nieruchomości, co wynika wprost z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Wyjątkiem są grunty podlegające opodatkowaniu podatkiem rolnym lub leśnym oraz grunty przedmiotowo zwolnione od opodatkowania.
Art. 7 ust. 1 pkt 8 i 10 przedmiotowej ustawy zwalnia od opodatkowania grunty na obszarach objętych ochroną ścisłą, czynną lub krajobrazową, a także budynki i budowle trwale związane z gruntem, służące bezpośrednio osiąganiu celów z zakresu ochrony przyrody - w parkach narodowych oraz rezerwatach przyrody, jak również grunty stanowiące nieużytki, użytki ekologiczne, grunty zadrzewione i zakrzewione, z wyjątkiem zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej. Ratio legis tych zwolnień jest z jednej strony chęć ochrony przyrody i środowiska, z drugiej zaś istnienie ograniczeń w prowadzeniu działalności gospodarczej na terenach lub obiektach chronionych.
Ustawodawca, postępując jednakże konsekwentnie i mając na uwadze, iż ochrona wskazanych powyżej gruntów nie ma charakteru absolutnego i pod pewnymi warunkami dopuszczalne jest prowadzenie działalności na tego typu terenach, poczynił istotne zastrzeżenie uchylając zwolnienie w przypadku, gdy taka działalność na terenach chronionych jest prowadzona.
Zasadnym wydaje się rozszerzenie katalogu zwolnień także o tereny objęte ochroną na podstawie programu Natura 2000, które, jakkolwiek wywodzące się z prawa wspólnotowego, zawierają analogiczne ograniczenia i służą takim samym celom, jakimi jest ochrona przyrody i środowiska naturalnego. Zasadnym zatem jest poszerzenie katalogu terenów objętych ochroną wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 10 także o tereny objęte ochroną w ramach programu Natura 2000, z wyłączeniem tych, które są wykorzystywane na prowadzenie działalności gospodarczej.
W związku z powyższym zwracam się z uprzejmą prośbą o udzielenie odpowiedzi na pytania:
1. Jakie stanowisko zajmuje ministerstwo w przedmiotowej sprawie?
2. Czy ministerstwo rozważy możliwość wprowadzenia zwolnienia od podatku od nieruchomości obszarów chronionych objętych programem ochrony Natura 2000?
Z wyrazami szacunku
Poseł Joanna Mucha
Lublin, dnia 6 października 2009 r.