VI kadencja
Zapytanie nr 2572
do ministra finansów
w sprawie podziału Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu
Szanowny Panie Ministrze! Decyzją dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie z dnia 4 sierpnia 2008 r. powołano pełnomocnika oraz Zespół do opracowania koncepcji podziału Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu. Planowany podział ma na celu m.in.: poprawę warunków pracy pracowników zatrudnionych w urzędzie oraz warunków obsługi podatników. Zamierzenia są szczytne, biorąc pod uwagę dotychczasową konieczność zapewnienia obsługi 200 tys. podatników z miasta Nowy Sącz i powiatu nowosądeckiego przez jedną tylko placówkę, mieszczącą się w Nowym Sączu, przy ul. Barbackiego. Jednakże w związku z interwencją w moim biurze poselskim przedstawicieli związków zawodowych przy Urzędzie Skarbowym w Nowym Sączu pragnę zwrócić jednak uwagę Pana Ministra na następujące wątpliwości, jakie się wiążą z podjęciem takiej decyzji.
Po pierwsze na pełnomocnika dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie ds. podziału Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu, a zarazem przewodniczącego zespołu odpowiedzialnego za opracowanie koncepcji podziału tegoż urzędu powołano panią M. K. byłego naczelnika Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu, której status prawny z uwagi na trwające w sądzie pracy postępowanie, jak wynika z przekazanych mi informacji, do dnia dzisiejszego nie jest rozstrzygnięty.
Po drugie wyjaśnić należy także zasadność podjętej decyzji, co do lokalizacji drugiego Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu, planowanej przy ul. Sienkiewicza 44. Budynek ten nie jest dostosowanych pod względem norm bezpieczeństwa i higieny pracy dla pracowników, a koszt jego adaptacji jest bardzo wysoki. Ponadto brak miejsc parkingowych pogarsza sytuację nie tylko pracowników, ale i podatników udających się do planowanego urzędu. Decyzja o lokalizacji urzędu, a więc lokalu użyteczności publicznej winna być powzięta po uprzednich uzgodnieniach z organem wykonawczym jednostki samorządu terytorialnego w Nowym Sączu.
W mojej ocenie oraz pracowników Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu najlepszym rozwiązaniem byłaby budowa od podstaw nowego budynku i dopiero wówczas ewentualny podział na dwa odrębne urzędy. Tym bardziej, iż jak wynika z istniejących ekspertyz budynek Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu przy ul. Pijarskiej jest w całości zagrzybiony, co stwarza zagrożenie dla życia i zdrowia pracowników. Brak jest w nim również odpowiednich warunków sanitarnych oraz nie spełnia wymogów, jeśli chodzi o odpowiednie oświetlenie.
Mając powyższe na uwadze, uprzejmie proszę Pana Ministra o odpowiedź na zadane pytania i odniesienie się do stawianych w piśmie zarzutów co do osoby powołanej na stanowisko pełnomocnika oraz co do lokalizacji drugiego Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu.
Czy Pan Minister podziela wątpliwości przedstawione przeze mnie w powyższym pismie?
Z poważaniem
Poseł Arkadiusz Mularczyk
Nowy Sącz, dnia 12 września 2008 r.