VI kadencja
Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 19016
w sprawie dofinansowania kosztów nauki studentów niepełnosprawnych
Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na przesłaną przez Pana Marszałka przy piśmie z dnia 20 października 2010 r., znak: SPS-023-19016/10, interpelację panów posłów Marka Wojtkowskiego i Grzegorza Roszaka w sprawie dofinansowania kosztów nauki studentów niepełnosprawnych, proszę o przyjęcie poniższych wyjaśnień:
Podstawą uruchomienia i realizacji programu ˝Student II - kształcenie ustawiczne osób niepełnosprawnych˝ jest art. 47 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92, z późn. zm.), zgodnie z którym środki Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, w wysokości do 30% wydatków, przeznacza się m.in. na zadania inne niż wymienione w ustawie, np. programy zatwierdzone przez Radę Nadzorczą PFRON, służące rehabilitacji społecznej i zawodowej, w szczególności adresowane do osób niepełnosprawnych oraz do rodzin, których członkami są osoby niepełnosprawne.
Jednocześnie należy podkreślić, że podstawową misją PFRON jest wspieranie rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych. Środki PFRON pochodzą głównie od pracodawców niezatrudniających osób niepełnosprawnych i ze względu na źródło pochodzenia tych środków są one wydatkowane przede wszystkim na cele związane z rehabilitacją zawodową osób niepełnosprawnych. Należy zatem stwierdzić, że realizacja programów celowych PFRON jest uzależniona od wysokości uzyskanych przychodów i wysokości wydatków związanych z realizacją zadań obligatoryjnych.
Realizacja przez PFRON różnego rodzaju programów jest odpowiedzią na potrzeby zgłaszane przez środowisko osób niepełnosprawnych. Jednak programy PFRON, szczególnie wspierające społeczne funkcjonowanie osób niepełnosprawnych, nie są obligatoryjne i mogą mieć jedynie uzupełniający charakter w stosunku do zadań ustawowych. PFRON każdego roku wspiera finansowo różne formy rehabilitacji zawodowej i społecznej tysięcy osób niepełnosprawnych i instytucji działających na ich rzecz, dokładając ze swej strony starań, aby pomoc ta obejmowała jak największą liczbę potrzebujących w jak największym zakresie. Jednakże ze względu na skalę potrzeb związanych z ułatwieniem osobom niepełnosprawnym codziennego funkcjonowania ich pełna realizacja przekracza często możliwości finansowe PFRON. Należy wyraźnie zaznaczyć, że formuła programu nie posiada cech rozwiązania systemowego - chociażby z powodu ograniczenia możliwości finansowania potrzeb wszystkich osób niepełnosprawnych.
Jednocześnie pragnę poinformować, że została uchwalona przez Sejm ustawa o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 3292) zawierająca propozycje przepisów zmierzających do zapewnienia stabilności finansowej PFRON. Zmiany dotyczą m.in. racjonalizacji wydatków obligatoryjnych (związanych z dofinansowaniem do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych) oraz zmian w zakresie wpłat na PFRON, dzięki czemu będzie możliwe finansowanie wielu istotnych społecznie zadań z zakresu rehabilitacji społecznej i zawodowej, realizowanych także w ramach programów Rady Nadzorczej PFRON. Na podstawie symulacji skutków planowanych zmian w ww. ustawie należy stwierdzić, że w roku 2011 dalsze finansowanie programu ˝Student II˝ będzie możliwe na poziomie zbliżonym lub nawet wyższym niż w 2010 r.
Pragnę zapewnić, że program ˝Student II˝ stanowi ważny element procesu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych i jest traktowany priorytetowo.
Z szacunkiem
Sekretarz stanu
Jarosław Duda
Warszawa, dnia 10 listopada 2010 r.