VI kadencja

Interpelacja w sprawie projektu zarządzenia prezesa NFZ wprowadzającego terapeutyczny program leczenia pacjentów z wysiękową postacią AMD

Interpelacja nr 16049

do ministra zdrowia

w sprawie projektu zarządzenia prezesa NFZ wprowadzającego terapeutyczny program leczenia pacjentów z wysiękową postacią AMD

   Szanowna Pani Minister! Choroba związana z wysiękową postacią zwyrodnienia plamki żółtej (AMD) dotyczy osób starszych i w porę nierozpoznana bądź źle leczona prowadzi do całkowitej utraty wzroku.

   Prawidłowe leczenie tego schorzenia odbywa się z zastosowaniem leku o nazwie lucentis i dotychczas jest refundowane przez NFZ w ramach świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych pacjentom przez świadczeniodawców w granicach zawartych umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju: leczenie szpitalne. Finansowanie takie następuje na wniosek świadczeniodawcy prowadzącego leczenie w ramach procedury ˝Rozliczenie za zgodą płatnika.˝

   Projekt zarządzenia prezesa NFZ, który ma obowiązywać od 1 czerwca 2010 r., dotyczący programu terapeutycznego leczenia pacjentów z wysiękową postacią AMD w znacznym stopniu utrudnia dostępność leczenia i nie precyzuje sposobów finansowania, bowiem zgodnie z projektem:

   - procedurę iniekcji wyceniono (4 punkty, wartość 1 punktu to 51 zł, co daje po pomnożeniu 204 zł);

   - koszt diagnostyki wyceniono (47 punkty, wartość punktu 51 zł, co daje 2297 zł na 12 m-cy =199.75 zł);

   - wycena leku (171 7391pkt, wartość pkt 10 zł, co daje 1717,39zł za 1mg; podaje się 0,5mg=858,69 zł).

   Razem: 1262,44 zł

   Oznacza to zatem, że finansowanie leku odbywać się będzie na poziomie wartości ampułki, co nie pozwala na pokrycie rzeczywistych kosztów iniekcji preparatu lucentis. Szpital nie otrzyma więc zwrotu kosztów leczenia, bowiem wycena jest zbyt niska.

   Ponadto zarządzenie wprowadza konieczność posiadania przez każdego świadczeniodawcę (każdy oddział okulistyczny) urządzenia do wykonania angiografii indocyjaninowej (wykonanie ICG konieczne jest tylko w sporadycznych wypadkach), stąd też ten proponowany zapis zmian prowadzi do bezzasadnego ograniczenia dostępu pacjentów do leczenia.

   Projekt zakłada także każdorazową kwalifikację pacjentów do leczenia w fazie podtrzymującej przez zespół kwalifikacyjny, co oznacza podważanie kwalifikacji lekarza prowadzącego.

   Reasumując, projekt w proponowanej przez NFZ formie nie jest możliwy do zrealizowania ponieważ:

   - zaniża koszty leku o 75% jego wartości,

   - kryteria przyjęcia osoby chorej do programu są nie do zrealizowania, ponieważ urządzenie, na którym ma być wykonane badanie angiografii indocyjaninowej, nie jest dostępne w placówkach, które realizują leczenie pacjentów z AMD, np. w woj. łódzkim nie ma ani jednego takiego urządzenia,

   - proponowana forma każdorazowego kwalifikowania pacjenta do leczenia w fazie podtrzymującej przez zespół kwalifikacyjny niepotrzebnie wydłuża okres (w tym wypadku czas jest niezwykle ważny) oczekiwania na dalsze leczenie.

   Zwracam się do Pani Minister z pytaniem: Kto, w przypadku wdrożenia omawianego projektu prezesa NFZ, weźmie odpowiedzialność za utrudnianie, a nawet uniemożliwienie chorym na AMD skorzystania z konstytucyjnie przysługującego wszystkim obywatelom prawa do ochrony zdrowia?

   Z poważaniem

   Poseł Zdzisława Janowska

   Warszawa, dnia 19 maja 2010 r.