VI kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 24410
w sprawie bezkolizyjnego skrzyżowania linii kolejowej z układem komunikacyjnym dla miasta Puszczykowa
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację pana posła Arkadego Fiedlera skierowaną przy piśmie, znak: SPS-023-24410/11, z dnia 12 października 2011 r. do pana Cezarego Grabarczyka, ministra infrastruktury, w sprawie bezkolizyjnego skrzyżowania linii kolejowej z układem komunikacyjnym dla miasta Puszczykowa przedstawiam poniższe informacje.
Z uzyskanych od PKP Polskie Linie Kolejowe SA informacji wynika, iż w latach 2005-2011 przeprowadzono kompleksową procedurę przygotowania zadania inwestycyjnego modernizacji linii kolejowej E59 na odcinku Czempiń - Poznań, w tym na terenie miasta Puszczykowo, która miała następujące etapy:
1. W związku z opracowanym studium wykonalności dla modernizacji linii kolejowej E59 Wrocław - Poznań w 2005 r. na zlecenie PKP Polskie Linie Kolejowe SA zostały przeprowadzone przez Stowarzyszenie Zielone Mazowsze konsultacje społeczne. Na żadnym spotkaniu nie wpłynął jakikolwiek wniosek mieszkańców bądź władz miasta Puszczykowo w sprawie wybudowania wiaduktów kolejowych w km 148,970 oraz 150,283, jak również nie było żadnych negatywnych opinii dotyczących likwidacji przejazdu w km 148,963.
2. Burmistrz miasta Puszczykowo wydał w dniu 18 września 2006 r. decyzję lokalizacyjną nr GP.AS.7331-2-8/2005/2006 zgodnie z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, w której nie wskazano konieczności budowy wiaduktu kolejowego w zamian za likwidację istniejącego przejazdu kolejowego kat. A w poziomie szyn w km 149,617 linii Wrocław - Poznań.
3. W latach 2008-2009 odbywały się spotkania robocze z przedstawicielami gminy Puszczykowo, podczas których uszczegółowiono zakres prac modernizacyjnych. PKP Polskie Linie Kolejowe SA przychyliły się do propozycji wybudowania w miejscu istniejącego przejścia dla pieszych (w poziomie szyn w km 150,272) podziemnego przejścia dla pieszych w km 150,283 prowadzącego do muzeum im. Arkadego Fiedlera celem poprawienia bezpieczeństwa ruchu pieszego w tym rejonie.
4. W dniu 25 września 2009 r. odbyło się spotkanie przedstawicieli władz miasta Puszczykowo, PKP Polskie Linie Kolejowe SA oraz projektanta firmy SYSTRA SA, na którym dokonano ustaleń dotyczących rozwiązań drogowych na terenie gminy Puszczykowo w związku z przebudową linii kolejowej E59 Wrocław - Poznań, m.in. dojścia do peronów z przejazdu kat. A w km 149,617, budowy przejścia pod torami dla pieszych w km 150,283 na stacji Puszczykówko i przejścia podziemnego pomiędzy peronami nr 1 i 2 na stacji Puszczykowo.
5. Dokumentacja projektowa dla przedmiotowego odcinka linii kolejowej E59 została odebrana przez inwestora w grudniu 2009 r. i na jej podstawie opracowano wniosek o wydanie opinii do wniosku o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej o znaczeniu państwowym dla odcinka Czempiń - Poznań.
6. Ww. wniosek został opracowany w lipcu 2010 r., a następnie przekazany w celu wydania opinii do organów wymienionych w rozdziale 2b art. 9o pkt 3 ustawy o transporcie kolejowym z dnia 28 marca 2003 r. (Dz. U. 07.16.94, z późn. zm.). Na tej podstawie burmistrz miasta Puszczykowo pismem nr GP.AS.731-33/2010 z dnia 23 sierpnia 2010 r. pozytywnie zaopiniował złożony wniosek, nie wnosząc uwag do przedstawionego zakresu modernizacji.
7. Następnie 21 listopada 2010 r. odbyły się wybory samorządowe, podczas których mieszkańcy Puszczykowa wybrali nowego burmistrza.
8. Dnia 14 stycznia 2011 r. inwestor złożył do wojewody wielkopolskiego wniosek o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej o znaczeniu państwowym dla odcinka Czempiń - Poznań.
9. Po wszczęciu postępowania wojewoda wielkopolski powiadamiał strony o przedmiotowym postępowaniu (w tym Urząd Miejski w Puszczykowie). Na tym etapie nowo wybrany burmistrz Puszczykowa zaczął negować wcześniejsze ustalenia poczynione przez inwestora z władzami urzędu miejskiego, a także wnioskował o zwiększenie zakresu modernizacji na terenie Puszczykowa.
10. Dnia 18 lipca 2011 r. wojewoda wielkopolski wydał decyzję nr 9/2011 o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej o znaczeniu państwowym dla odcinka Czempiń - Poznań.
11. Od ww. decyzji burmistrz miasta Puszczykowo wniósł odwołanie, ponownie domagając się budowy wiaduktów kolejowych w km 148,970 oraz 150,283, uzasadniając swoje stanowisko m.in. pogorszeniem możliwości swobodnego poruszania się na terenie miasta, a także pogorszeniem dojazdu do szpitala.
12. Dnia 26 września 2011 r. inwestor wszczął postępowanie przetargowe dla kontraktu realizacyjnego ˝Przebudowa układów torowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą na linii kolejowej E59, odcinek Czempiń - Poznań˝, w ramach projektu PO IiŚ 7.1-5.1 ˝Modernizacja linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław - Poznań, etap III, odcinek Czempiń - Poznań˝.
Zgodnie z obowiązującymi procedurami informuję, że ewentualna zmiana dokumentacji projektowej i przetargowej, polegająca na wprowadzeniu do zakresu realizacji wiaduktów w km 148,970 oraz 150,283, wiązałaby się z następującymi konsekwencjami:
1) wstrzymaniem toczącego się postępowania przetargowego wymienionego w pkt 12 oraz postępowań przetargowych powiązanych, tzn. w zakresie sygnalizacji kolejowej i nadzoru nad modernizacją, oraz zmianą przygotowanego wniosku o dofinansowanie z UE;
2) koniecznością wygospodarowania dodatkowych środków finansowych na:
- opracowanie raportu oddziaływania inwestycji na środowisko,
- zmianę dokumentacji projektowej, w tym zaprojektowanie dodatkowych obiektów inżynieryjnych,
- opracowanie i złożenie wniosków o wydanie decyzji lokalizacyjnej dla ww. obiektów inżynieryjnych oraz wniosku o zmianę decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,
- opracowanie i złożenie dodatkowych wniosków o wydanie pozwoleń na budowę;
3) przeprowadzeniem postępowań w trybie konkurencyjnym dla wyłonienia wykonawców powyżej określonych działań;
4) przeprowadzeniem postępowań administracyjnych w powyższych obszarach;
5) powyższe działania skutkowałyby opóźnieniem czasowym realizacji projektu szacowanym na ponad rok. Spowodowałoby to niemożność zachowania wymogów UE dla ram czasowych projektów kluczowych Programu Operacyjnego ˝Infrastruktura i środowisko˝ na lata 2007-2013. Realizacja modernizacji byłaby możliwa dopiero w kolejnej perspektywie finansowej UE 2014-2020.
Mając na uwadze przedstawioną informację, uważam, iż na obecnym etapie zaawansowania projektu nie ma możliwości wprowadzenia postulowanej zmiany zakresu rzeczowego do realizowanego już projektu inwestycyjnego.
W związku z powyższym proszę o przyjęcie przedstawionych wyjaśnień.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Andrzej Massel
Warszawa, dnia 4 listopada 2011 r.