VI kadencja
Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 23716
w sprawie skutków wprowadzenia obszarów ograniczonego użytkowania wokół portów lotniczych
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację posła na Sejm RP pana Dariusza Lipińskiego dotyczącą tworzenia obszarów ograniczonego użytkowania w portach lotniczych (pismo znak: SPS-023-23716/11) uprzejmie informuję, co następuje.
Zgodnie z informacjami otrzymanymi od zarządzających portami lotniczymi na obecną chwilę obszar ograniczonego użytkowania funkcjonuje w:
- porcie lotniczym w Warszawie - Sejmik Województwa Mazowieckiego przyjął uchwałę nr 76/11 w sprawie utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania dla Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina w Warszawie w dniu 20 czerwca 2011 r. Uchwała wraz z kompletną dokumentacją opublikowana została w dniu 20 lipca 2011 r. (Dz. Urz. Woj. Maz. Nr 128, poz. 4086). Weszła zaś w życie w dniu 4 sierpnia 2011 r. Wprowadzenie OOU wokół lotniska Chopina w Warszawie skutkować będzie dla PP ˝Porty Lotnicze˝ wydatkowaniem środków pieniężnych związanych z wypłatą odszkodowań na rzecz mieszkańców obszaru. Mając to na uwadze, w latach 2008-2009 PP ˝Porty Lotnicze˝ utworzyło rezerwę na OOU w łącznej kwocie 23,9 mln PLN, z czego 22,5 mln PLN w roku 2008 i 1,4 mln PLN w roku 2009. Łączna wartość rezerwy, o której mowa powyżej, została określona w oparciu o wyniki niezależnej wyceny przygotowanej na początku 2010 r. na zlecenie PP ˝Porty Lotnicze˝ przez wyspecjalizowanego doradcę, Biuro Planowania Rozwoju Warszawy SA. Przedmiotowa wycena dotyczyła poprzedniego OOU, obowiązującego od 25 sierpnia 2007 r. Z uwagi na fakt, iż nowy OOU funkcjonuje od 4 sierpnia br., PP ˝Porty Lotnicze˝ zamierza dokonać aktualizacji wyceny skutków finansowych w odniesieniu do nowego funkcjonującego obszaru. W sytuacji gdyby okazało się, iż wstępne szacunki dotyczące skutków finansowych dla PPL związanych z obszarem są zbyt niskie i zasadne będzie wypłacenie wyższych od przewidywanych kwot odszkodowań, wówczas PP ˝Porty Lotnicze˝, zgodnie z przewidzianym przez prawo mechanizmem, sfinansuje dodatkowe wydatki z pobieranej opłaty hałasowej.
- porcie lotniczym w Krakowie - ustanowiony uchwałą Sejmiku Województwa Małopolskiego z dnia 25 maja 2009 r. W roku 2009 na zlecenie spółki zostało wykonane opracowanie, którego celem było oszacowanie potencjalnych kosztów, które w okresach przyszłych będą stanowiły obciążenia finansowe dla Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków-Balice sp. z o.o., a które mogą powstać w związku z realizacją zapisów uchwały Sejmiku Województwa Małopolskiego (działania mające na celu zmniejszenie uciążliwości lotniska, np. wygłuszenie mieszkań czy wykup nieruchomości). Do chwili obecnej suma roszczeń, które wpłynęły do sądu z tytułu OOU przeciwko MPL, wynosi: 19 746 155,00 zł. Jednocześnie na podstawie dokonanych analiz ustalono, iż szacunkowa wysokość potencjalnych kosztów, które w okresach przyszłych będą stanowiły obciążenia finansowe dla spółki Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice sp. z o.o., a które mogą powstać w wyniku realizacji zapisów uchwały Sejmiku Województwa Małopolskiego, zdyskontowana na dzień 31 grudnia 2009 r. wynosi w zaokrągleniu: 12 042 000, 00 zł.
- porcie lotniczym we Wrocławiu - ustanowiony rozporządzeniem wojewody dolnośląskiego z dnia 17 listopada 2006 r. Po wejściu w życie ww. rozporządzenia przez okres przewidziany w powyższym akcie prawnym do portu lotniczego wpłynęło 21 wniosków. Wszystkie zostały rozpatrzone, a w uzasadnionych przypadkach zostały wypłacone odszkodowania ze środków własnych. W chwili obecnej trzy wnioski pozostają na etapie uzupełnienia i ewentualnego dalszego rozpatrzenia. Aktualnie do zarządu portu lotniczego nie wpływają nowe wnioski.
Jednocześnie w przypadku portów lotniczych w Katowicach, Poznaniu oraz Gdańsku na obecną chwilę trwają prace związane z ustanowieniem obszaru ograniczonego użytkowania.
- W przypadku portu lotniczego w Katowicach w wyniku decyzji regionalnej dyrekcji ochrony środowiska z dnia 18 kwietnia 2011 r. o numerze WOOŚ.4230.1.2011.JB określono obowiązek utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania dla Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach. Zgodnie z informacją zarządzającego lotniskiem zlecono opracowanie projektu nowej strefy obszaru ograniczonego użytkowania. Według informacji GTL SA w IV kwartale 2011 r. planowane jest złożenie do urzędu marszałkowskiego wniosku z przedmiotową dokumentacją celem przeprowadzenia postępowania administracyjnego, którego efektem będzie wydanie nowej uchwały powołującej obszar ograniczonego użytkowania dla portu lotniczego w Katowicach.
- W przypadku portu lotniczego w Poznaniu obowiązek utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania wynika z nałożonej przez RDOŚ w Poznaniu dnia 28 lutego 2011 r. decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla rozbudowy i modernizacji Portu Lotniczego Poznań-Ławica sp. z o.o. Dnia 16 maja 2011 r. zarządzający złożył dokumentację w sprawie założeń przyjętych do wyznaczenia OOU w Departamencie Środowiska urzędu marszałkowskiego w Poznaniu. Do dnia dzisiejszego dokumentacja jest rozpatrywana przez urząd. Zakłada się, że uchwała dotycząca OOU zostanie zatwierdzona przez Sejmik Województwa Wielkopolskiego do końca 2011 r. Port Lotniczy Poznań-Ławica sp. z o.o. prowadzi intensywne działania przygotowawcze w związku z obowiązkiem utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania, które na obecnym etapie polegają na:
- sporządzeniu dokumentacji oraz udzielaniu wyjaśnień na etapie wyznaczania obszaru ograniczonego użytkowania przez samorząd województwa wielkopolskiego;
- przygotowaniu kampanii informacyjnej dot. obszaru ograniczonego użytkowania skierowanej do właścicieli nieruchomości położonych w obszarze;
- przygotowaniu procedury koncyliacyjnej do obsługi roszczeń odszkodowawczych wnoszonych przez właścicieli nieruchomości położonych w obszarze;
- szacowaniu kosztów odszkodowań z tytułu roszczeń wnoszonych przez właścicieli nieruchomości położonych w obszarze.
- W przypadku portu lotniczego w Gdańsku spółka posiada zatwierdzony obszar ograniczonego użytkowania opublikowany w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego Nr 49 z dnia 29 lipca 2002 r. - rozporządzenie nr 8/2002 wojewody pomorskiego z dnia 26 lipca 2002 r. Z informacji uzyskanych od zarządzającego przedmiotowym lotniskiem wynika, że Port Lotniczy Gdańsk sp. z o.o nie ponosi skutków finansowych z tytułu zatwierdzonego obszaru ograniczonego użytkowania.
Jednocześnie pragnę poinformować, że w pozostałych portach lotniczych dotychczas przeprowadzane pomiary emisji hałasu z operacji lotniczych nie wskazywały na konieczność utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania. Jednakże w związku z prowadzonymi lub planowanymi inwestycjami zarządzający będą przeprowadzali, zgodnie z ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, oceny oddziaływania na środowisko planowanych inwestycji, które wykażą podstawę do ewentualnego utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania.
Ponadto uprzejmie informuję, iż w związku z faktem, iż zarządzający funkcjonują jako spółki prawa handlowego, koszty związane z utworzeniem obszaru ograniczonego użytkowania będą pokryte z własnych środków zarządzających.
Z poważaniem
Sekretarz stanu
Tadeusz Jarmuziewicz
Warszawa, dnia 16 sierpnia 2011 r.