V kadencja

Interpelacja w sprawie budowy drogi ekspresowej S14 na terenie woj. łódzkiego

Interpelacja nr 5879

do ministra transportu

w sprawie budowy drogi ekspresowej S14 na terenie woj. łódzkiego

   Szanowny Panie Ministrze! Historia prac nad wyznaczeniem przebiegu drogi ekspresowej po zachodniej stronie miasta Łodzi sięga 25 kwietnia 1995 r. Wtedy z inicjatywy Wojewody Łódzkiego został podpisany list intencyjny dotyczący daleko idącej współpracy z samorządami nad przebiegiem trasy, którą rok później rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów uwzględniono w krajowej sieci dróg i autostrad. W rozporządzeniu Rady Ministrów (Dz. U. Nr 128) z dnia 15 maja 2004 r. dotyczącym sieci autostrad i dróg ekspresowych trasę S14 zapisano jako zachodnią obwodnicę Łodzi. Zaplanowany i realizowany układ komunikacyjny aglomeracji łódzkiej wymaga uwzględnienia drogi S14 wraz z układem komunikacyjnym w otoczeniu projektowanej trasy, która będzie integralną częścią kompleksowego projektu drogowego w centralnej Polsce.

   Planowany przebieg ogólnodostępnej drogi ekspresowej S14 określono w porozumieniu zawartym w dniu 25 kwietnia 2005 r. pomiędzy GDDKiA w Warszawie, Łódzkim Urzędem Wojewódzkim i gminą Łódź. Planowana budowa tej trasy podzielona została na cztery etapy realizacyjne. Droga ekspresowa S14 będzie miała początek na przecięciu drogi krajowej nr 1 z autostradą A2 w miejscowości Emilia, następnie będzie stanowić wschodnią obwodnicę Zgierza i biec na południe w kierunku Pabianic między Łodzią a miastami Konstantynów Łódzki i Aleksandrów Łódzki. Na końcowym odcinku droga ta będzie zachodnią obwodnicą Pabianic, gdzie połączy się z drogą ekspresową S8.

   Już ten lakoniczny opis tej trasy świadczy o olbrzymim znaczeniu tej drogi dla aglomeracji łódzkiej. Stanowi ona także naturalny zjazd z autostrady A2 oraz drogi ekspresowej S8 do Łodzi oraz pozostałych miast leżących na tej trasie. W chwili obecnej brak jest połączenia tej autostrady z Łodzią, co powoduje powstawanie korków w takich miejscowościach jak Zgierz i Stryków. Wraz z planowaną budową autostrady A1 droga ekspresowa S14 spowoduje rozładowanie nadmiernego ruchu północ-południe w Łodzi oraz w Zgierzu. W chwili obecnej jest to najbardziej uciążliwy transport dla regionu łódzkiego. W Łodzi z drogą ekspresową S14 zostaną połączone ulice: Aleja Włókniarzy, Rąbieńska, Maratońska i Pabianicka. Oznacza to duże inwestycje w infrastrukturę w Łodzi oraz usprawnienie komunikacji w tym mieście. Droga ta umożliwi powstanie wokół Łodzi tak zwanego ringu drogowego, stanowiącego obwodnicę Łodzi, z którego będą wychodzić autostrady i drogi ekspresowe w kierunku Warszawy, Poznania, Wrocławia, Katowic i Gdańska. Będzie to jeden z głównych czynników rozwoju tego regionu w najbliższych latach.

   Dla miast Konstantynów Łódzki oraz Aleksandrów Łódzki inwestycja ta będzie oknem na świat. Droga ekspresowa S14 stanowić będzie dojazd do łódzkiego lotniska Lublinek im. W. Reymonta dla osób niezamieszkałych w łodzi, które dzięki temu połączeniu w znaczący sposób zyska na znaczeniu. Umożliwi jednocześnie lepszą komunikację wojskowego lotniska w Łasku, na którym wkrótce będą stacjonowały samoloty bojowe F-16 z resztą kraju. Będzie także dojazdem do terenów Łódzkiej Specjalnej Stefy Ekonomicznej mieszczących się w Łodzi, gdzie zainwestowały takie firmy jak Gillette czy Sonoco, co usprawni działalność tych podmiotów gospodarczych. Także dla potencjalnych inwestorów trasa ta może mieć duże znaczenie w podejmowaniu decyzji inwestycyjnych.

   Mając na uwadze powyższe, zwracam się do Pana Ministra z następującymi pytaniami:

   1. Na jakim etapie znajdują się prace Ministerstwa Transportu dotyczące powstania drogi ekspresowej S14?

   2. Kiedy droga ekspresowa S14 w planach Ministerstwa Transportu zostanie zbudowana?

   Z poważaniem

   Poseł Jarosław Jagiełło

   Warszawa, dnia 5 grudnia 2006 r.