V kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra -
na zapytanie nr 2223
w sprawie zasadności naliczania podatku VAT z tytułu przekazywania darowizny w naturze dla potrzebujących
W związku z pismem Pana Marszałka z dnia 13 lutego 2007 r., znak: SPS-024-2223/07, przy którym przekazane zostało zapytanie poselskie Pani Poseł Haliny Murias w sprawie naliczania podatku VAT z tytułu przekazywania darowizny w naturze dla potrzebujących, uprzejmie informuję:
W odniesieniu do opodatkowania podatkiem od towarów i usług darowizn towarów obowiązują regulacje prawne zawarte w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), które w istocie odpowiadają przepisom dyrektywy Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (2006/112/WE, z późn. zm.).
Przepisy zawarte w ww. ustawie z dnia 11 marca 2004 r. nie zakładają co do zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług darowizn towarów (w tym na cele charytatywne), jeżeli podatnik nie odliczył podatku naliczonego od nabycia towarów i usług związanych z tą darowizną. Mając na uwadze przepisy art. 7 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega przekazanie przez podatnika towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem wyłącznie wtedy, gdy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego od tych czynności o kwotę podatku naliczonego, w całości lub w części. Naliczenie zatem podatku od przekazywanych darowizn dotyczy co do zasady przypadków, gdy podatnik korzysta z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tym przekazaniem. Przyjęte przez ustawodawcę rozwiązanie wynika z podstawowych zasad podatku od towarów i usług, tj. powszechności opodatkowania i jego neutralności, jak i z samej konstrukcji podatku VAT opierającej się w istocie na opodatkowaniu konsumpcji. Odstąpienie zatem od obowiązku naliczenia podatku należnego w sytuacji, gdy podatnik odliczył podatek naliczony przy nabyciu towaru będącego przedmiotem darowizny oznaczałoby, że faktycznie konsumpcja nie byłaby obciążona tym podatkiem, a to stałoby w sprzeczności z powyższymi zasadami i konstrukcją podatku od towarów i usług. Jednakże w sensie ekonomicznym, uwzględniając zasady określenia podstawy opodatkowania przy darowiźnie towarów, podatek od towarów i usług naliczony od darowizny towarów co do zasady nie obciąża darczyńcy, gdyż odliczył on podatek od towarów i usług zawarty w zakupach związanych z tą darowizną.
W świetle powyższego nie można podzielić poglądu Pani Poseł, iż ˝obowiązujące obecnie niektóre przepisy podatkowe, utrudniają świadczenie szerszej pomocy dla potrzebujących˝. Wskazać przy tym należy, iż nie są to rozwiązania nowe, albowiem analogiczne w skutkach rozwiązania w odniesieniu do opodatkowania darowizn stosowane są w przepisach o podatku od towarów i usług praktycznie od lipca 1993 r. tj. od czasu wprowadzenia w Polsce ustawą z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym systemu podatku od wartości dodanej.
Odnosząc się natomiast do zapytania Pani Poseł w kwestii dotyczącej ewentualnych zmian obowiązującego prawa podatkowego w tym zakresie, uprzejmie informuję, iż w rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych ustaw (druk nr 734) przewiduje się zmianę określenia podstawy opodatkowania przy bezpłatnej dostawie towarów używanych (np. używanych komputerów, mebli itp.), które są np. przedmiotem darowizny na rzecz organizacji charytatywnych. Proponowana zmiana ma uwzględnić przy określaniu podstawy opodatkowania towarów używanych zużycie przekazywanych towarów.
Prowadzone są również analizy nad możliwością wprowadzenia prawnych regulacji, które w ramach prawa stosowanego w Unii Europejskiej oraz praktyk stosowanych w innych państwach członkowskich pozwoliłyby na wprowadzenie ewentualnych zmian w zakresie stosowania przepisów o podatku od towarów i usług w odniesieniu do darowizn towarów innych niż używane na cele charytatywne, przy uwzględnieniu zasad umożliwiających przede wszystkim kontrolę prawidłowości rozliczeń podatkowych.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Jacek Dominik
Warszawa, dnia 6 marca 2007 r.