V kadencja
Interpelacja nr 720
do ministra transportu i budownictwa
w sprawie przywrócenia ruchu pociągów na odcinku Elbląg-Braniewo przez Bogaczewo
Szanowny Panie Ministrze! W 2003 roku został wstrzymany ruch pociągów pasażerskich na odcinku Elbląg-Braniewo przez Bogaczewo w województwie warmińsko-mazurskim.
Likwidacja tej linii wzbudzała liczne emocje i nadal wywołuje protesty mieszkańców zamieszkujących okoliczne miejscowości. Mieszkańcy nie mogą pogodzić się z utratą połączenia, które dla wielu stanowiło jedyną szansę na utrzymanie pracy i środków do w miarę godnego życia.
Protesty potęguje niezrozumienie powodów, dla których zlikwidowano ruch pociągów pasażerskich na tej linii. Jako powód najważniejszy i właściwie jedyny podaje się brak ekonomicznych podstaw do utrzymania tej linii, co miałoby wynikać z braku chętnych do jeżdżenia pociągiem na tej trasie.
W trakcie pracy poselskiej spotykałem się wielokrotnie z osobami, które w przeszłości często z tego środka komunikacji korzystały. W grudniu 2005 roku ponad 120 osób pisemnie poświadczyło, że w przeszłości korzystało i nadal chciałoby korzystać z pociągów na tej linii, a 450 osób podpisało protest wobec likwidacji pasażerskiego połączenia kolejowego na tym odcinku. Oznacza to, że istnieje sprzeczność między deklaracjami mieszkańców regionu a danymi, którymi posłużono się, likwidując kursowanie pociągów na odcinku Elbląg-Braniewo przez Bogaczewo.
Mieszkańcy ową sprzeczność tłumaczą uśrednianiem wyników uzyskiwanych na tej linii przez pociągi jeżdżące w godzinach szczytowych, tj. 5.50-7.00 rano i 15.00-17.00, i pociągi jeżdżące w godzinach wieczornych lub w środku dnia. Owa średnia rzeczywiście wskazywała na niską frekwencję, tyle że zdecydowana większość pasażerów korzystała z pociągu w godzinach wyżej wymienionych.
Zaskakujące jest też i to, że w chwili gdy nie znajdują się środki na odtworzenie tej linii, dokłada się kursy na liniach już intensywnie obsługiwanych, np. Olsztyn-Braniewo i Olsztyn-Pisz.
Panie Ministrze! Przywrócenie kursowania pociągów na wspomnianym odcinku wielu dorosłym ludziom otworzyłoby nową szansę na powrót do aktywności zawodowej, a młodzieży dało szansę na zdobycie wykształcenia.
Zdaję sobie sprawę, że dzisiaj te sprawy leżą w kompetencjach samorządu wojewódzkiego. Niemniej proszę o zbadanie, czy podjęcie decyzji o likwidacji opisanego połączenia pasażerskiego nie nastąpiło zbyt pochopnie oraz czy wszystkie dane uzasadniające tę decyzję zostały przygotowane rzetelnie.
Proszę przede wszystkim o informację:
1. Czy dokonano rzeczywistego sprawdzenia, ile osób korzystałoby z pociągu, gdyby kursował on w najbardziej potrzebnych porach dnia?
2. Jeśli takie symulacje zostały wykonane, to czy na Warmii i Mazurach wszystkie obecnie funkcjonujące połączenia kolejowe są bardziej efektywne od tego, którego domagają się mieszkańcy?
3. Jeśli istnieją linie mniej efektywne, to jaki jest rzeczywisty powód likwidacji tegoż połączenia?
Byłbym też wdzięczny, gdyby Pan Minister zajmując się tą sprawą, zwrócił uwagę na jej aspekt społeczny. Odnoszę bowiem wrażenie, że dość łatwo rezygnujemy z pomocy ludziom, którym jeszcze chce się walczyć o swój byt, i z równą łatwością gotowi jesteśmy przejąć ich na dużo droższe utrzymanie przez państwo.
Z poważaniem
Poseł Stanisław Andrzej Gorczyca
Ostróda, dnia 20 stycznia 2006 r.