V kadencja
Odpowiedź szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów - z upoważnienia prezesa Rady Ministrów -
na interpelację nr 2007
w sprawie ilości pełnomocników rządowych, kosztów ich utrzymania oraz ilości osób przez nich zatrudnianych
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo Pana Marszałka z dnia 31 marca 2006 r. (SPS-023-2007/06), dotyczące interpelacji Pani Poseł Ewy Janik w sprawie ilości pełnomocników rządowych, kosztów ich utrzymania oraz ilości osób przez nich zatrudnianych, z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów uprzejmie proszę o przyjęcie poniższej informacji.
Pyt. 1
Ilu pełnomocników rzeczywiście funkcjonuje?
Zgodnie z art. 10 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz.U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199 z póź. zm.), Rada Ministrów może ustanowić pełnomocnika Rządu do określonych spraw, których przekazanie członkom Rady Ministrów nie jest celowe. Pełnomocnikiem Rządu może być sekretarz lub podsekretarz stanu, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach, w zakresie zadań o zasięgu regionalnym - wojewoda.
Aktualnie funkcje Pełnomocnika Rządu pełnią:
- Mariusz Kamiński - Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Pełnomocnik Rządu do Spraw Opracowania Programu Zwalczania Nadużyć w Instytucjach Publicznych;
- Paweł Banaś - Podsekretarz Stanu - Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej w Ministerstwie Finansów, Pełnomocnik Rządu do Spraw Zwalczania Nieprawidłowości Finansowych na Szkodę Rzeczypospolitej Polskiej lub Unii Europejskiej;
- Piotr Naimski - Sekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki, Pełnomocnik Rządu do Spraw Dywersyfikacji Dostaw Nośników Energii do Rzeczypospolitej Polskiej;
- Paweł Wypych - Sekretarz Stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej, Pełnomocnik Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych;
- Piotr Styczeń - Sekretarz Stanu w Ministerstwie Transportu i Budownictwa, Pełnomocnik Rządu do Spraw Rządowego Programu Budownictwa Mieszkaniowego, Pełnomocnik Rządu do Spraw Rządowego Programu Rozwoju Zintegrowanego Systemu Informacji o Nieruchomościach;
- Grzegorz Bliźniuk - Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, Pełnomocnik Rządu do Spraw Przygotowania Organów Administracji Państwowej do Współpracy z Systemem Informacyjnym Schengen II (SIS II) i Systemem Informacji Wizowej (VIS).
Ponadto, na mocy § 1 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 marca 2002 r. w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do Spraw Programu dla Odry-2006 (Dz.U. Nr 31, poz. 278), funkcję Pełnomocnika pełni Wojewoda Dolnośląski.
W przypadku Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, podstawą jego funkcjonowania nie jest ustawa o Radzie Ministrów, a ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 123, poz.776 z póź. zm.). Zgodnie z art. 34 tejże ustawy, realizację zadań z niej wynikających nadzoruje Pełnomocnik Rządu, będący sekretarzem stanu w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego. Sama ustawa narzuca tryb powołania Pełnomocnika przez Prezesa Rady Ministrów, stanowisko zajmowane przez Pełnomocnika, a ponadto stwierdza, że Pełnomocnik działa przy pomocy Biura Pełnomocnika, które stanowi wyodrębnioną komórkę organizacyjną w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.
Pyt. 2.
Jaki jest zakres ich kompetencji?
Zakres kompetencji danego pełnomocnika jest ściśle związany z zadaniami, jakie zostały mu powierzone i jest określony w ustawie, jak w przypadku Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, bądź każdorazowo w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie ustanowienia danego pełnomocnika rządu. Do zadań Pełnomocnika należy głównie podejmowanie inicjatyw i koordynacja działań innych organów administracji w zakresie zadań powierzonych do realizacji, a także współpraca na szczeblu międzynarodowym, jak np. Pełnomocnik Rządu do Spraw Programu dla Odry-2006, czy Pełnomocnik Rządu do Spraw Przygotowania Organów Administracji Państwowej do Współpracy z Systemem Informacyjnym Schengen II (SIS II) i Systemem Informacji Wizowej (VIS). Z kolei do zadań Pełnomocnika Rządu do Spraw Dywersyfikacji Dostaw Nośników Energii do Rzeczypospolitej Polskiej należy przygotowanie koncepcji ekonomiczno-prawnych, inicjowanie i monitorowanie prac w zakresie dywersyfikacji dostaw nośników energii do Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności dostaw gazu ziemnego. W ramach tego zadania Pełnomocnik koordynuje działalność innych organów, współpracuje z innymi organami, inicjuje i przygotowuje projekty aktów prawnych.
Pyt. 3.
Ile osób zatrudniają?
Zadania przypisane danemu pełnomocnikowi mają zazwyczaj charakter dodatkowy, w stosunku do zadań związanych z zajmowanym przez niego kierowniczym stanowiskiem państwowym i są realizowane przy pomocy pracowników urzędu, który zgodnie z rozporządzeniem, zapewnia pełnomocnikowi obsługę merytoryczną i techniczno-organizacyjną.
Pełnomocnik nie zatrudnia pracowników urzędu. Nawiązywanie stosunku pracy leży w kompetencjach dyrektora generalnego urzędu. W ministerstwach zapewniających obsługę zadań Pełnomocnika, tworzy się w tym celu odrębne komórki organizacyjne, jak np. w przypadku Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, gdzie obowiązek taki, wynika bezpośrednio z ustawy lub też powierza się obsługę wybranym komórkom organizacyjnym jako zadanie dodatkowe. Zatrudnienie w komórkach realizujących obsługę pełnomocnika przedstawia się różnie. Z informacji przedstawionych przez urzędy wynika, że wynosi ono od 3 do 53 osób.
Dla przykładu, w Ministerstwie Finansów czynności w zakresie obsługi merytorycznej, organizacyjnej i administracyjnej Pełnomocnika Rządu do Spraw Zwalczania Nieprawidłowości Finansowych na Szkodę Rzeczypospolitej Polskiej lub Unii Europejskiej realizują pracownicy Wydziału Ochrony Interesów Finansowych UE w Departamencie Kontroli Skarbowej I. W Wydziale zatrudnionych jest 10 osób. Są to pracownicy Ministerstwa Finansów. Żadna z tych osób nie została zatrudniona ˝do obsługi Pełnomocnika˝.
Również w Biurze Pełnomocnika Rządu do Spraw Programu dla Odry-2006, wyodrębnionym w strukturach Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego do realizacji zadań Pełnomocnika zatrudnionych jest 10 osób. Najwięcej, 53 osoby są zatrudnione w Biurze Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej.
Pyt. 4
Jaki jest koszt utrzymania tych organów pomocniczych?
Zapis art. 10 ustawy o Radzie Ministrów określa, że pełnomocnikiem rządu może zostać osoba, która piastuje już stanowisko sekretarza stanu, podsekretarza stanu lub wojewody oraz pobiera z tego tytułu wynagrodzenie, przysługujące stosownie do zajmowanego stanowiska. Z racji pełnienia funkcji pełnomocnika rządu dodatkowe wynagrodzenie nie przysługuje. Kwestię pełnienia kilku funkcji reguluje przepis art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 31 lipca 1981 r. o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe(Dz. U. Nr 20, poz.101 z póź. zm.), zgodnie z którym osobie zajmującej kierownicze stanowisko państwowe, która pełni również inną funkcję, przysługuje jedno, wybrane przez nią wynagrodzenie przewidziane w przepisach niniejszej ustawy bądź w przepisach odrębnych.
Natomiast rozporządzenie o ustanowieniu danego pełnomocnika precyzyjnie określa, jaki urząd zapewnia mu obsługę merytoryczną, organizacyjno-prawną, techniczną oraz kancelaryjno-biurową i ponosi koszty z tym związane. Jeżeli zaś chodzi o koszty osobowe i rzeczowe obsługi Pełnomocnika, nie da się ich jednoznacznie wyodrębnić z budżetu jednostki finansującej obsługę. W większości przypadków zadania obsługi wykonują pracownicy urzędu, w ramach obowiązków służbowych, którzy obok obsługi Pełnomocnika wykonują inne obowiązki wynikające z ich zakresów obowiązków.
Pyt. 5
Czy ewentualne ich zadania nie mogą leżeć w gestii szefa danego resortu lub wiceministra?
Zgodnie z przytaczanym już powyżej zapisem art. 10 ustawy o Radzie Ministrów, Rada Ministrów może ustanowić pełnomocnika Rządu do określonych spraw, których przekazanie członkom Rady Ministrów nie jest celowe. Ponadto, pragnę zauważyć, że wszyscy Pełnomocnicy Rządu, z wyjątkiem Wojewody Dolnośląskiego, pełnią jednocześnie funkcje wiceministrów w resortach. Realizują więc zadania wyznaczone przez Ministra w ramach podziału czynności pomiędzy sekretarzy i podsekretarzy stanu w danym ministerstwie.
Z poważaniem
Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów
Mariusz Błaszczak
Warszawa, dnia 26 kwietnia 2006 r.