V kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie przyczyn i skutków katastrofy samolotu wojskowego TS-11 Iskra w październiku 2005 r.

Odpowiedź ministra obrony narodowej

na interpelację nr 1199

w sprawie przyczyn i skutków katastrofy samolotu wojskowego TS-11 Iskra w październiku 2005 r.

   Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację Pana Posła Mieczysława Marcina Łuczaka w sprawie przyczyn i skutków katastrofy samolotu wojskowego TS-11 Iskra w październiku 2005 r. (SPS-023-1199/06), proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.

   Samoloty TS-11 Iskra należą do samolotów w pełni spełniających normy bezpieczeństwa lotów. Są one eksploatowane zgodnie z wymaganiami technicznymi określonymi przez producenta i poddawane okresowym obsługom oraz monitoringowi technicznemu według ustaleń specjalistów techniki lotniczej Sił Powietrznych i Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych. Należy jednak pamiętać, iż jego konstrukcja pochodzi z lat 60. Samolot nie posiada fotela katapultowego zapewniającego bezpieczne jego opuszczenie na wysokościach poniżej 250 m. Podczas lotów na małych wysokościach, w sytuacjach wymagających katapultowania, instrukcja samolotu przewiduje możliwość zwiększenia wysokości powyżej 250 m kosztem utraty prędkośći i bezpieczne opuszczenie samolotu. Podczas takiego lotu zginął pilot w katastrofie w Łasku. Dlatego też rozkazem Dowódcy Sił Powietrznych Nr 188 z 21 listopada 2005 r. zakazano wykonywania na tym samolocie lotów koszących, tzn. na wysokościach poniżej 100 m. Ponadto w Siłach Powietrznych podjęto cały szereg przedsięwzięć profilaktycznych zmierzających do dokładnego zbadania stanu technicznego wszystkich egzemplarzy samolotu TS-11 Iskra - są one poddawane dokładniejszym sprawdzeniom przed dopuszczeniem do lotów.

   Odpowiadając na pytanie dotyczące produkcji podzespołów i części zamienych do TS-11 Iskra, informuję, iż produkowane są one w Polsce przez następujące zakłady:

   - PZL - Mielec,

   - PZL - Rzeszów,

   - PZL - HYDRAL Wrocław,

   - PZL - Świdnik,

   - PZL - Warszawa II,

   - STOMIL Poznań,

   - STOMIL Sanok,

   - PZL - Sędziszów,

   - PZL - Kalisz,

   - PZL - Poznań,

   - UNIMOR Gdańsk,

   - Zakłady Radiowe RADMOR Gdynia

   oraz przez kilkunastu podwykonawców. Łącznie 22 podmioty produkują lub są podwykonawcami części do samolotów TS-11 Iskra.

   Odnosząc się do kwestii szkolenia podchorążych Wyższej Oficerskiej Szkoły Sił Powietrznych, informuję, iż szkolenie na tym samolocie jest częścią programu przygotowania przyszłych pilotów samolotów bojowych.

   Odpowiadając na pytanie dotyczące zakończenia resursów samolotu TS-11 Iskra oraz jego ewentualnego przedłużenia, informuję, iż samoloty te zostały wyprodukowane w latach 1971-1987 i posiadają resursy techniczne 35 lat, co oznacza, że pierwsze samoloty zakończą resursy techniczne w tym roku, a ostatnie w 2022 roku. W związku z tym, iż nie przewiduje się remontów tych samolotów, ich eksploatacja zostanie zakończona w 2012 roku. W chwili obecnej w Siłach Powietrznych trwają prace koncepcyjne dotyczące pozyskania następcy samolotu TS-11 Iskra.

   Przedstawiając powyższe wyjaśnienia, mam nadzieję, że uzna je Pan Marszałek za wystarczające.

   Łączę wyrazy szacunku

   Minister

   Radosław Sikorski

   Warszawa, dnia 14 marca 2006 r.