V kadencja

Interpelacja w sprawie uwzględnienia terenów w Babsku, na pograniczu powiatów skierniewickiego i rawskiego, jako lokalizacji pod budowę nowego lotniska interkontynentalnego

Interpelacja nr 2364

do ministra transportu i budownictwa

w sprawie uwzględnienia terenów w Babsku, na pograniczu powiatów skierniewickiego i rawskiego, jako lokalizacji pod budowę nowego lotniska interkontynentalnego

   Szanowny Panie Ministrze! Problematyka lokalizacji oraz budowy dużego portu lotniczego poza stolicą, ale jednocześnie obsługującego Warszawę oraz sąsiednie aglomeracje nie jest zagadnieniem nowym, pojawia się ono bowiem już od kilku lat.

   Obecnie jest szansa stworzenia silnej centralnej aglomeracji na osi Warszawa - Łódź. Szansa ta związana jest również ze zlokalizowaniem nowego portu lotniczego między tymi największymi miastami w Polsce. Tak usytuowane lotnisko może być nie tylko głównym ogniwem łączącym obydwie aglomeracje i ich regiony, ale w sposób znaczący wpłynie na sytuację ok. 7 milionów zamieszkujących je osób. Warto zaznaczyć też, iż usytuowanie lotniska między Warszawą i Łodzią będzie zgodne z celami polityki regionalnej Unii Europejskiej, polegającymi na promowaniu dostosowań strukturalnych regionów oraz wspieraniu gospodarczej i społecznej konwersji obszarów.

   Szukając możliwości budowy lotniska, wyłoniono cztery możliwe lokalizacje: Modlin, Mszczonów, Babsk i Sochaczew. Uzgodniono, że będą one rozpatrywane w dalszej eksperckiej fazie, jednak tereny te podzielono na 2 kategorie: w pierwszej znalazły się Modlin i Mszczonów, które uznano za najkorzystniejsze, w drugiej pojawiły się Babsk i Sochaczew. Biorąc pod uwagę zasadę wolności konkurencji, niejasnością jest to, że podmioty z pierwszej grupy na przygotowanie studium wykonalności otrzymają pieniądze z budżetu państwa, a podmioty z kategorii 2 muszą finansować je z własnych środków.

   Z naszych obserwacji wynika również, iż Ministerstwo w sposób widoczny faworyzuje województwo mazowieckie, a budowa nowego portu lotniczego ma stać się inwestycją dla Warszawy. Odbiera to szansę na równomierny rozwój wszystkich obszarów naszego kraju. Bez takiego przedsięwzięcia będą one nadal eksploatowane na rzecz stolicy.

   Zastanawiając się nad lokalizacją nowego lotniska, należy wziąć pod uwagę bardzo istotne uwarunkowania przestrzenne postulowanego lotniska w Babsku. To m.in. korzystne położenie przy drodze międzynarodowej oraz w pobliżu przebiegu trasy centralnej magistrali kolejowej (CMK), dokładnie w połowie odległości na osi Warszawa - Łódź (średnie odległości od Warszawy i Łodzi nie przekraczają 60 km). Teren położony jest na granicy dwóch powiatów: rawskiego i skierniewickiego.

   Wydaje się więc, że sama lokalizacja, biorąc pod uwagę cel przyświecający budowie lotniska interkontynentalnego, jest dobra i ma szansę stać się ogniwem łączącym stolicę oraz inne tereny położone na obszarach objętych zasięgiem komunikacyjnym lotniska.

   Warto również wziąć pod uwagę to, iż w województwie łódzkim jest o wiele wyższy wskaźnik bezrobocia niż w województwie mazowieckim, a budowa lotniska w Babsku jest szansą na zmniejszenie tych dysproporcji, chociażby dzięki nowym inwestycjom, które mają szansę powstać dzięki budowie lotniska właśnie na tych terenach.

   W związku z powyższym proszę o odpowiedź na następujące pytania:

   1. Czy Pan Minister podziela nasze zdanie, iż tereny w Babsku na pograniczu powiatów skierniewickiego i rawskiego są najbardziej odpowiednie do ulokowania na nich budowy nowego lotniska interkontynentalnego?

   2. Czy istnieje realna szansa na zbudowanie nowego lotniska na wspomnianych terenach?

   Z poważaniem

   Posłowie Halina Molka

   i Jan Bestry

   Warszawa, dnia 5 kwietnia 2006 r.