V kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Transportu - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 4535
w sprawie przebiegu drogi ekspresowej S8 na terenie woj. łódzkiego
Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację Pana Posła Jarosława Jagiełły w sprawie przebiegu drogi ekspresowej S8 na terenie woj. łódzkiego, przesłaną przy piśmie SPS-023-4535/06, uprzejmie informuję:
1. Kiedy będzie znany ostateczny przebieg trasy S8 na terenie województwa łódzkiego?
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opracowała ˝Studium techniczno-ekonomiczne z elementami studium wykonalności dla drogi ekspresowej S8, odc. Wieruszów - A1. Zadaniem wykonawcy było zbadanie możliwości wykorzystania, do trasowania drogi S8, korytarza terenowego, rezerwowanego w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego gmin według opracowania Biura Planowania Przestrzennego Województwa Łódzkiego.
Na posiedzeniu Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) działającej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad w dniu 28 czerwca 2006 r., po zaprezentowaniu studium, w wyniku dyskusji komisja zaleciła przeanalizowanie również innych wariantów przebiegu drogi ekspresowej oraz sporządzenie analizy porównawczej.
Obecnie po wykonaniu zaleceń KOPI studium ponownie zostanie w najbliższym czasie przedłożone do Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych i wówczas będzie mogła być podjęta decyzja o wskazaniu najkorzystniejszego w ocenie KOPI wariantu przebiegu trasy S8.
2. Czy skierowanie drogi ekspresowej S8 przez Bełchatów i Piotrków Trybunalski spowoduje opóźnienie budowy zachodniej i południowej obwodnicy Łodzi oraz obwodnic Pabianic, Łasku, Zduńskiej Woli i Sieradza, w jakim terminie planowane jest zbudowanie tych dróg w tym wariancie przebiegu trasy S8?
Sieć autostrad i dróg ekspresowych w Polsce określona jest rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 maja 2004 r. w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych (Dz. U. Nr 128, poz. 1334), w którym zostały uwzględnione następujące drogi, ze wskazaniem projektowanego przebiegu:
- droga ekspresowa S8 - Wrocław (Psie Pole) - Kępno - Sieradz - A1 (Łódź)... A1 (Piotrków Trybunalski) - Warszawa - Ostrów Mazowiecka - Zambrów - Choroszcz - Knyszyn - Korycin - Augustów - Budzisko - granica państwa (Kowno),
- droga ekspresowa S14 - Zachodnia Obwodnica Łodzi (A2 - S8).
Powyższe zapisy rozporządzenia stanowią strategiczne wytyczne dla konstrukcji planów wieloletnich inwestycji drogowych w kraju. Stąd też, w obecnym kształcie rozporządzenia Rady Ministrów, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest zobligowana do realizacji obu ww. inwestycji w oparciu o zapisy rozporządzenia.
Jednocześnie GDDKiA zamierza wywiązać się z postanowień porozumienia w sprawie określenia współpracy służącej przygotowaniu do realizacji zachodniej obwodnicy Łodzi w ciągu drogi ekspresowej S14 wraz z obwodnicą Pabianic, zawartego w dniu 25 kwietnia 2005 r. pomiędzy reprezentantami GDDKiA, Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego i Gminy Łódź. Należy zaznaczyć, że ostateczny harmonogram realizacji zarówno prac przygotowawczych, jak i budowlanych na odcinku S14 w okolicach Łodzi (Zachodnia Obwodnica Łodzi) jest ściśle powiązany z wyborem wariantu przebiegu drogi S8. Aktualnie prowadzone są prace przygotowawcze na obwodnicy Pabianic. Na 2006 r. zostały przyznane środki finansowe na wykup gruntów w wysokości 4 mln zł. Planuje się zakończenie realizacji zadania do 2010 r. W przypadku pozostałych wskazanych w pytaniu obwodnic nie podjęto prac przygotowawczych, gdyż decyzje w tej sprawie są ściśle powiązane z określeniem ostatecznego przebiegu S8.
Pragnę podkreślić, że w dalszym ciągu trwają prace nad planami przygotowania i realizacji inwestycji drogowych na lata 2007-2013, a wykaz projektów, które znajdą się w planie, zależy także od określenia kwoty dostępnych środków na lata następne, w tym głównie z funduszy Unii Europejskiej.
3. Czy Ministerstwo Transportu posiada informacje o wpływie lokalizacji drogi ekspresowej S8 na rozwój gospodarczy województwa łódzkiego, a jeżeli tak, czy kieruje się tymi przesłankami przy wytyczaniu tej trasy?
Pragnę poinformować, że Ministerstwo Transportu przy budowaniu strategii rozwoju sieci dróg i autostrad w Polsce i tworzeniu planów krótko- i długoterminowych inwestycji kieruje się wieloma przesłankami, takimi jak m.in. równomierny rozwój sieci dróg na obszarze całego kraju oraz dostosowanie planowanych i istniejących ciągów dróg do sieci europejskich korytarzy drogowych. Istotnym aspektem określającym realność planów inwestycyjnych niezmiennie pozostaje dostępność środków finansowych, przeznaczanych w kolejnych latach na realizację projektów w dziedzinie budowy autostrad i dróg krajowych.
Niemniej jednak tak samo istotny wpływ na planowanie inwestycji drogowych, również w zakresie szczegółowej lokalizacji przebiegu tras, ma kwestia wpływu infrastruktury drogowej na rozwój regionalnych ośrodków i ich wzajemne powiązania. Zapewniam, że aspekt, o którym mowa, zostanie uwzględniony przy podejmowaniu decyzji o ostatecznym przebiegu drogi ekspresowej S8 na terenie województwa łódzkiego.
Łączę wyrazy najwyższego szacunku
Podsekretarz stanu
Piotr Stomma
Warszawa, dnia 12 października 2006 r.