V kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Skarbu Państwa - z upoważnienia prezesa Rady Ministrów -
na interpelację nr 9118
w sprawie zagrożenia dla gospodarki energetycznej kraju w wyniku niewłaściwych procesów zarządzania KWB Konin SA oraz Zespołem Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin SA
Szanowny Panie Marszałku! W związku z interpelacją Pani Poseł Grażyny Tyszko z dnia 4 lipca 2007 r. (LD-023-9118/07) w sprawie dotyczącej KWB Konin w Kleczewie S.A. oraz ZE PAK S.A., niniejszym przedstawiam następującą informację.
Odpowiadając na pytanie dotyczące zaawansowania procesu poszukiwania inwestorów strategicznych dla KWB Konin w Kleczewie S.A., KWB Adamów S.A. oraz ZE PAK S.A., należy wskazać, iż podmioty te tworzą kompleks paliwowo-energetyczny, którego istnienie zależy od kondycji ekonomicznej każdego z wchodzących w jego skład podmiotów. Dlatego też w ramach realizacji programu konsolidacji podmiotów polskiego sektora elektroenergetycznego, Ministerstwo Skarbu Państwa prowadzi przygotowania do wyboru doradcy dla działań związanych z konsolidacją i ewentualną prywatyzacją ZE PAK S.A., KWB Adamów S.A. oraz KWB Konin S.A. Sprawę komplikuje fakt, iż Skarb Państwa znajduje się obecnie w posiadaniu jedynie 50% akcji w kapitale zakładowym ZE PAK S.A. Stan ten jest wynikiem zawarcia umowy prywatyzacyjnej z 30 marca 1999 r. W wyniku jej podpisania, Elektrim S.A. kupił od Skarbu Państwa 20% akcji ZE PAK S.A. Następnie, realizując zobowiązania wynikające z przedmiotowej umowy, inwestor dokonał podwyższenia kapitału zakładowego ZE PAK S.A. (tzw. gwarantowanego podwyższenia kapitału), poprzez wniesienie do spółki kwoty stanowiącej równowartość w złotych 100 mln USD. Po podwyższeniu kapitału zakładowego ZE PAK S.A. struktura własnościowa spółki przedstawiała się następująco: 50% Skarb Państwa, 38,5% Elektrim S.A. i 11,5% pozostali (pracownicy). Od kilku miesięcy prowadzone są rozmowy z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Skarbu Państwa i Elektrimu S.A., których przedmiotem jest ustalenie warunków odstąpienia inwestora od umowy sprzedaży akcji ZE PAK S.A. z dnia 30 marca 1999 r. W toku tych rozmów Elektrim S.A. został poinformowany, że podmiotem zainteresowanym nabyciem akcji ZE PAK S.A. jest spółka KGHM Polska Miedź S.A. Ponadto strony zgodnie przyjęły, że zarząd KGHM Polska Miedź S.A. wystąpi do zarządu ZE PAK S.A. z listą dokumentów i informacji, w tym również stanowiących tajemnicę handlową spółki, a następnie po ich uzyskaniu i wszechstronnej analizie zarówno ze strony KGHM S.A. jak również Skarbu Państwa, Elektrim S.A. zostanie poinformowany o wynikach oceny i stanowisku MSP w sprawie propozycji rekompensaty dla Elektrim S.A. kwoty nakładów poniesionych w związku z wykonaniem postanowień umowy prywatyzacyjnej oraz proponowanej przez KGHM Polska Miedź S.A. ceny za posiadane przez inwestora akcje ZE PAK S.A. Z posiadanych przez Ministerstwo Skarbu Państwa informacji wynika, że pomiędzy KGHM S.A. i ZE PAK S.A. prowadzona jest aktualnie korespondencja w tej sprawie. Równocześnie w toku kolejnych rozmów z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Skarbu Państwa i Elektrimu S.A., ustalono, że strony umowy prywatyzacyjnej będą podejmowały działania umożliwiające wprowadzenie do spółki ZE PAK S.A. nowego inwestora.
Odnośnie pytania dotyczącego wyegzekwowania od Elektrimu S.A. obowiązków w zakresie modernizacji ZE PAK S.A. informuję, iż właściwe jednostki Ministerstwa Skarbu Państwa prowadzą stały monitoring wykonania zobowiązań prywatyzacyjnych przez Inwestora w Zespole Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin S.A. W przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązań wynikających z prywatyzacji, umowa prywatyzacyjna przewiduje stosowną odpowiedzialność odszkodowawczą inwestora. Wedle posiadanych informacji w nadzorowanym obszarze nie stwierdzono naruszeń postanowień umowy sprzedaży akcji z dnia 30.03.1999 r. oraz aneksu nr 1 z dnia 29.04.2005 r., w których Elektrim S.A. zobowiązał się do realizacji gwarantowanych inwestycji do dnia 31.12.2007 r. oraz gwarantowanych inwestycji rozwojowych do dnia 31.12.2011 r. Ze składanych przez ZE PAK S.A. sprawozdań wynika, że wyżej wymienione inwestycje są sukcesywnie realizowane i nie stwierdzono przesłanek wskazujących na zagrożenie ich realizacji. Brak jest zatem podstaw do podejmowania przez ministra skarbu państwa dodatkowych działań zmierzających do wyegzekwowania od Elektrimu S.A. obowiązków w zakresie modernizacji ZE PAK S.A. Informuję jednocześnie, że na dzień dzisiejszy nie upłynęły jeszcze terminy przekazania informacji potwierdzających wykonanie zobowiązań inwestycyjnych wynikających z umowy prywatyzacyjnej, tj.: gwarantowanych inwestycji, gwarantowanego podwyższenia kapitału i gwarantowanych inwestycji rozwojowych. Termin przekazania sprawozdania z gwarantowanego podwyższenia kapitału i realizacji gwarantowanych inwestycji upływa z dniem 30.04.2008 r. Natomiast termin przekazania sprawozdania z realizacji gwarantowanych inwestycji rozwojowych upływa z dniem 30.04.2012 r.
Odnośnie pytań dotyczących możliwości wprowadzenia zmian w ustawodawstwie w kierunku przyspieszenia procesów koncesyjnych oraz - w ramach aktualnych przepisów - usprawnienia obecnej procedury w stosunku do KWB Konin S.A., a także możliwości zapewnienia ZE PAK S.A. limitów CO2 niezbędnych do utrzymania zdolności wytwórczych, minister skarbu państwa wystąpił ze stosownym zapytaniem do ministra środowiska. Mając na względzie wyjaśnienia przedstawione przez ministra środowiska, informuję, co następuje.
W kwestii możliwości zmian w ustawodawstwie w kierunku przyspieszenia procesów koncesyjnych oraz usprawnienia obecnej procedury wobec KWB Konin S.A., Ministerstwo Środowiska wskazuje, iż zgodnie z prawem geologicznym i górniczym prowadzenie działalności w zakresie wydobywania węgla brunatnego wymaga koncesji, której udziela minister środowiska. Z wnioskiem o udzielenie koncesji może się zwrócić każdy przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą. Koncesja na wydobywanie węgla, zgodnie z obowiązującym prawem, wymaga również uzgodnienia z ministrem właściwym do spraw gospodarki, prezesem Wyższego Urzędu Górniczego oraz właściwym miejscowo wójtem, burmistrzem lub prezydentem miasta. Bez tych uzgodnień minister środowiska nie może wydać decyzji o udzieleniu koncesji. Dodatkowo, zgodnie z ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska, przed wydaniem koncesji wymagane jest przeprowadzenie przez odpowiedni organ (wójta, burmistrza lub prezydenta miasta) postępowania w sprawie oddziaływania na środowisko i umożliwienie społeczeństwu udziału w tym postępowaniu. Postępowanie to wszczynane jest na wniosek podmiotu zamierzającego realizować przedsięwzięcie i kończy się wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Nie jest ono elementem postępowania koncesyjnego leżącego w kompetencji ministra środowiska, a jedynie procesem, który go poprzedza. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację stanowi bowiem jeden z załączników do wniosku o udzielenie koncesji na wydobywanie kopalin ze złóż. Wydłużona procedura administracyjna w przypadku KWB Konin S.A. związana była właśnie z uzyskaniem przez przedsiębiorcę decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia i stanowiła oddzielne postępowanie nie leżące w kompetencji organu koncesyjnego. W chwili obecnej wniosek o uzyskanie koncesji jest szczegółowo analizowany i w przypadku braku uchybień formalnych niezwłocznie zostanie wysłany do uzgodnień. Trzeba jednak zaznaczyć, że minister środowiska prowadząc postępowanie musi wziąć pod uwagę zarówno interes państwa jak i aspekty ochrony środowiska oraz wnioski wszystkich stron biorących udział. Po analizie planowanej inwestycji oraz po uzyskaniu wymaganych prawem uzgodnień, organ koncesyjny bez zbędnej zwłoki zajmie stanowisko w sprawie wydania koncesji na wydobywanie węgla brunatnego i kopalin towarzyszących ze złoża ˝Tomisławice˝. W niedalekiej przyszłości planowane jest uproszczenie procedur odnośnie udzielania koncesji w przygotowywanej nowelizacji Prawa geologicznego i górniczego, jednakże nowe przepisy nie wpłyną na rozpatrzenie sprawy KWB Konin w Kleszczewie S.A. z uwagi na długotrwałe procesy legislacyjne. Do tego czasu postępowanie związane z wydaniem koncesji na wydobywanie węgla brunatnego ze złoża ˝Tomisławice˝ zostanie prawdopodobnie zakończone.
Odnośnie pytania dotyczącego możliwości zapewnienia ZE PAK S.A. limitów CO2 niezbędnych do utrzymania zdolności wytwórczych, minister środowiska zauważa, że zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dn. 22 grudnia 2004 r. o handlu uprawnieniami emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji, rozdzielanie uprawnień do emisji dla instalacji objętych systemem jest dokonywane w krajowym planie rozdziału uprawnień. Plan ten przyjmowany jest przez Radę Ministrów w drodze rozporządzenia po wcześniejszym uzyskaniu akceptacji Komisji Europejskiej. W dniu 26 marca 2006 r. Komisja Europejska podjęła decyzję dotyczącą krajowego planu rozdziału uprawnień do emisji gazów cieplarnianych, zgłoszonego przez Polskę zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, w której wyznaczyła całkowity przydział uprawnień do emisji dla Polski w okresie rozliczeniowym 2008-2012 w wysokości 208,5 mln/rok. W chwili obecnej trwają prace nad rozdziałem uprawnień do emisji dla poszczególnych instalacji, jednak ze względu na niski przydział uprawnień dla Polski nie będzie możliwy rozdział uprawnień w takich wielkościach jakie były postulowane.
Z wyrazami szacunku
Podsekretarz stanu
Paweł Piotrowski
Warszawa, dnia 24 września 2007 r.