V kadencja
Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 2048
w sprawie ograniczeń związanych z emisją programu TVP Kultura
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację Pana Posła Józefa Rojka w sprawie ograniczeń związanych z emisją programu TVP Kultura, przesłaną przez Pana Marszałka przy piśmie z dnia 31 marca 2006 r. (sygn. SPS-023-2048/06), uprzejmie przekazuje następujące wyjaśnienia uzyskane od Prezesa Telewizji Polskiej S.A. Pana Jana Dworaka.
Prezes Dworak poinformował, że zasięg pierwszego kanału tematycznego Telewizji Polskiej stale rośnie. Na początku 2006 roku TVP Kultura znalazła się w ofercie największych operatorów sieci kablowych. Obecnie program TVP Kultura może oglądać ok. 29% Polaków (ponad 10,3 mln widzów).
Długotrwałe i pracochłonne negocjacje z operatorami sieci kablowych i platform cyfrowych zakończyły się sukcesem. Od stycznia br. obserwuje się systematyczny wzrost udziałów stacji, która w dni powszednie (w czasie nadawania) ustępuje w swoim segmencie jedynie programowi Ale Kino, wyprzedzając stacje o podobnym profilu: Europa Europa, Kino Polska, Mezzo. W weekendy TVP Kultura również notuje coraz większe wskaźniki oglądalności, lepsze niż Europa Europa i Mezzo. W kwietniu w dni powszednie TVP Kultura oglądało średnio 9950 widzów (widownia w pojedynczej minucie), w kwietniowe weekendy 8800. Na uwagę zasługuje duża łączna liczba widzów TVP Kultura w miesiącu. W marcu i kwietniu br. ponad 2 mln widzów obejrzało przynajmniej jeden program stacji (marzec 2006 - 2,4 mln; kwiecień 2006 - 2,3 mln).
Statystyki TVP:
![]()
dni powszednie
Udziały TVP Kultura na tle stacji konkurencyjnych wśród osób, które mogą oglądać stację
(dni powszednie w porze nadawania programu g. 13-1 w nocy)TVP Kultura Ale Kino Europa Europa Kino Polska Mezzo styczeń 06 0,15 0,56 0,21 0,29 0 luty 06 0,22 0,67 0,3 0,34 0,01 marzec 06 0,34 0,55 0,23 0,2 0,01 kwiecień 06
(do 25)0,44 0,5 0,18 0,29 0,01 weekendy
Udziały TVP Kultura na tle stacji konkurencyjnych
wśród osób, które mogą oglądać stację
(weekendy w porze nadawania programu g. 9-1 w nocy)TVP Kultura Ale Kino Europa Europa Kino Polska Mezzo styczeń 06 0,19 0,85 0,27 0,42 0,06 luty 06 0,21 0,83 0,32 0,39 0,01 marzec 06 0,27 0,67 0,23 0,35 0,01 kwiecień 06
(do 23)0,37 0,54 0,3 0,46 0,03 W 2005 roku na utworzenie i działalność TVP Kultura wydatkowano 19,8 mln zł, natomiast do marca 2006 r. - 7,2 mln zł.
Prezes Dworak poinformował również, że nie jest rozważane nadawanie TVP Kultura w analogowym systemie naziemnym, ponieważ jest to niemożliwe ze względów technologicznych. Urząd Komunikacji Elektronicznej nie dysponuje bowiem wolną częstotliwością naziemną, którą mógłby zająć sygnał TVP Kultura. Gdyby istniała taka możliwość, decyzja o nadawaniu naziemnym wiązałaby się z ogromnym wzrostem kosztów funkcjonowania takiego kanału. Koszt emisji kanału wzrósłby o ok. 50 mln zł, natomiast koszty licencji do programów nadawanych w TVP Kultura wzrosłyby dziesięciokrotnie.
Na świecie kanały tematyczne są nadawane zazwyczaj satelitarnie, a nie naziemnie. Ich udział w widowni telewizyjnej nie przekracza 1%. Rozwój telewizji poprzez kanały tematyczne jest bardzo dynamiczny. Z badań opublikowanych w miesięczniku ˝Screen Digest˝ (wydanie 407 z sierpnia 2005 roku) wynika, że w 2003 roku uruchomiono rekordową liczbę kanałów telewizyjnych - aż 293, niemal podwajając dane z poprzedzającego roku, i był to chyba szczytowy punkt dla rozwoju TV cyfrowej nawet w porównaniu do połowy i końca lat 90. Trend wzrostowy utrzymał się także w roku następnym - uruchomiono 277 kanałów.
TVP S.A. planuje uruchomienie trzech nowych kanałów tematycznych w 2006 roku. Będą to: TVP Sport, TVP Rozrywka oraz TVP Film. W tej chwili oczekujemy na przyznanie przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji koncesji na rozpowszechnianie tych programów drogą satelitarną.
Prezes Dworak zwrócił uwagę, że powoływanie nowych kanałów tematycznych przez nadawcę publicznego jest elementem strategii rozwoju społeczeństwa informatycznego. Planowana zmiana systemu nadawania z analogowego na cyfrowy rozwiąże wiele problemów z dostępnością kanałów tematycznych Telewizji Polskiej. Etap dzisiejszy jest jedynie przejściowy, a niedogodności związane z ograniczonym zasięgiem TVP Kultura winny być rozpatrywane jedynie w takiej perspektywie. Nadawca publiczny jednoznacznie, wielokrotnie deklarował konieczność wypełniania zadań misyjnych poprzez tworzenie nowych kanałów tematycznych powszechnie dostępnych dla Polaków oraz projektu telewizji interaktywnej i TVP. Aby do tego doszło, potrzeba czasu i środków na zbudowanie nowej cyfrowej infrastruktury. Nadawca publiczny świadom swoich celów misyjnych stara się zapewnić maksymalne dotarcie ze swoją ofertą do możliwie najszerszego grona odbiorców.
Mam nadzieję, że Pan Marszałek uzna powyższe wyjaśnienia za wystarczające.
Z wyrazami szacunku
Sekretarz stanu
Jarosław Sellin
Warszawa, dnia 9 maja 2006 r.