V kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie limitu punktów przydzielonych przez Śląski Oddział Wojewódzki NFZ dla Górnośląskiego Centrum Medycznego - Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego nr 7 Śląskiej Akademii Medycznej w Katowicach

Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 4690

w sprawie limitu punktów przydzielonych przez Śląski Oddział Wojewódzki NFZ dla Górnośląskiego Centrum Medycznego - Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego nr 7 Śląskiej Akademii Medycznej w Katowicach

   Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację Pana Henryka Siedlaczka, Posła na Sejm, przekazaną przy piśmie Pana Marka Kotlinowskiego, Wicemarszałka Sejmu RP, z dnia 21 września 2006 roku, znak: SPS-023-4690/06, w sprawie limitu punktów przydzielonych przez Śląski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia dla Górnośląskiego Centrum Medycznego - Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny Nr 7 Śląskiej Akademii Medycznej w Katowicach, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.

   Zasady realizacji świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych zostały określone w przepisach ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. Nr 210, poz. 2135, z późn. zm.).

   Zgodnie z art. 97 ust. 3 pkt 1 i 2 cytowanej ustawy do zakresu działania Narodowego Funduszu Zdrowia należy w szczególności określanie jakości i dostępności oraz analiza kosztów świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie niezbędnym dla prawidłowego zawierania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, jak również przeprowadzanie konkursów ofert, rokowań i zawierania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.

   Podstawowym zadaniem Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia jest, w ramach posiadanych środków finansowych, zabezpieczenie potrzeb zdrowotnych mieszkańców danego województwa. Tak więc określony przychód NFZ stanowi o możliwościach finansowania świadczeń opieki zdrowotnej.

   Zgodnie z przepisem art. 118 przytoczonej ustawy, Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia, w oparciu o projekty planów finansowych oddziałów wojewódzkich Funduszu, sporządza zrównoważony w zakresie wpływów i wydatków plan finansowy Funduszu. W planie finansowym Funduszu określa się, w rozbiciu na oddziały wojewódzkie Funduszu, wysokość środków finansowych przeznaczonych na realizację poszczególnych rodzajów świadczeń opieki zdrowotnej. Wobec ściśle określonych środków finansowych, w każdej umowie o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych jest zawarta kwota zobowiązania Funduszu wobec świadczeniodawcy (art. 136 ustawy), a suma wszystkich kwot zobowiązania płatnika świadczeń wobec realizatorów danego rodzaju świadczeń, zgodnie z przepisem art. 132 ust. 5 wskazanej na wstępie ustawy, nie może przekroczyć wysokości środków finansowych przeznaczonych na ten cel w planie finansowym Funduszu na konkretny rok budżetowy. W tym przypadku należy zwrócić także uwagę na zasady gospodarki finansami publicznymi, zgodnie z którymi w przypadku przekroczenia planu finansowego osoby odpowiedzialne za gospodarowanie tymi środkami ponoszą odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

   Z wyjaśnień przekazanych przez Centralę Narodowego Funduszu Zdrowia wynika, że na bieżąco monitorowana jest sytuacja finansowa oddziałów wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia i w miarę pojawiających się nowych, dodatkowych możliwości finansowych podejmowane są działania w celu optymalnego wykorzystania dostępnych środków finansowych, a co za tym idzie, jak najlepszego zabezpieczenia potrzeb zdrowotnych w kraju.

   Odnosząc się do problemu wskazanego przez Pana Posła w interpelacji, dotyczącego możliwości zwiększenia na rok bieżący limitu punktów dla Górnośląskiego Centrum Medycznego, uprzejmie wyjaśniam, iż z informacji przesłanej przez Centralę Narodowego Funduszu Zdrowia wynika, że:

   1. Śląski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia w drugim kwartale bieżącego roku dwukrotnie przeprowadził renegocjacje umowy w rodzaju: leczenie szpitalne, zawartej z ww. świadczeniodawcą, zwiększając kwotę finansowania umowy o łączną wartość 2 760 020 zł.

   2. Dalsze zwiększanie zobowiązania Śląskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia wobec Górnośląskiego Centrum Medycznego w Katowicach uzależnione jest w dużej mierze od wyników kontroli przeprowadzanej przez Departament Świadczeń Opieki Zdrowotnej Centrali Narodowego Funduszu Zdrowia, w zakresie zasadności i prawidłowości realizacji oraz rozliczania w 2006 roku procedur szpitalnych zrealizowanych przez świadczeniodawcę, z uwzględnieniem podziału na świadczenia ratujące życie i świadczenia planowe wykonane w klinikach.

   Natomiast w kwestii finansowania przez Fundusz świadczeń niezbędnych dla ratowania życia uprzejmie informuje, iż w obecnie działającym systemie rozliczania świadczeń opieki zdrowotnej ze świadczeniodawcami jako priorytetowe rozliczane są w systemie przez Funduszu te świadczenia, które zostały udzielone dla ratowania życia. Następnie realizowane są płatności za pozostałe wykonane świadczenia, w tym planowe. Jeżeli wartość zrealizowanego kontraktu jest wyższa od wartości planu zapisanego w umowie, Fundusz po zbilansowaniu środków finansowych na zakończenie okresu rozliczeniowego reguluje zwykle w miarę możliwości płatność z tytułu ˝nadwykonań˝. Powyższe oznacza, że Narodowy Fundusz Zdrowia:

   1. w całości pokrywa wartości świadczeń udzielanych na rzecz ubezpieczonych w trybie ˝ratującym życie˝,

   2. w pełni respektuje wskazane przez Pana Posła wyroki Sądu Najwyższego.

   Jednocześnie wyjaśniam, że kwestie finansowania świadczeń wykonanych poza wartość określoną w umowie zostały uregulowane w przepisie § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 października 2005 roku w sprawie ogólnych warunków umów o udzielnie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 197, poz. 1643), zgodnie z którym Narodowy Fundusz Zdrowia jest zobowiązany do sfinansowania świadczeń opieki zdrowotnej wykonanych w okresie rozliczeniowym do kwoty zobowiązania Narodowego Funduszu Zdrowia wobec świadczeniodawcy, która została ustalona w umowie.

   Odnosząc się do wskazanego przez Pana Posła problemu zawierania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej na 2007 rok, uprzejmie wyjaśniam, że zgodnie z art. 139 cytowanej na wstępie ustawy, zawieranie przez Fundusz umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, z wyjątkiem świadczeń w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej oraz w zakresie zaopatrzenia w środki pomocnicze i wyroby medyczne będące przedmiotami ortopedycznymi, odbywa się po przeprowadzeniu postępowania w trybie: konkursu ofert albo rokowań.

   Ponadto wyjaśniam, że oferty na rok 2007 rozpatrywane będą wg kryteriów wskazanych w cytowanej na wstępie ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych i określonych szczegółowo w zarządzeniu nr 46/2006 z dnia 23 sierpnia 2006 r. Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie określenia kryteriów oceny ofert w postępowaniu w sprawie zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, tj. ciągłości, kompleksowości, dostępności, jakości udzielanych świadczeń, kwalifikacji personelu, wyposażenia w sprzęt i aparaturę medyczną, wewnętrznej oraz zewnętrznej oceny, która może być potwierdzona certyfikatem jakości lub akredytacją, ceną i liczbą oferowanych świadczeń opieki zdrowotnej oraz kalkulacją kosztów.

   Jednocześnie należy zauważyć, że środki finansowe, jakim dysponują oddziały wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia w procesie kontraktowania świadczeń opieki zdrowotnej, są ograniczone i pochodzą z należnych składek na ubezpieczenia zdrowotne. Podziału środków dokonuje Centrala Funduszu w oparciu o przepisy rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 4 sierpnia 2005 r. w sprawie szczegółowego trybu i kryterium podziału środków pomiędzy centralę i oddziały wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia z przeznaczeniem na finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej dla ubezpieczonych (Dz.U. Nr 148, poz. 1232).

   Wartości umów zawieranych na podstawie przeprowadzonych postępowań w trybie konkursu ofert albo rokowań dla poszczególnych zakresów świadczeń oraz dla poszczególnych obszarów zdeterminowane są w dużej mierze planem zakupu świadczeń dla poszczególnych oddziałów Narodowego Funduszu Zdrowia. Plan zakupu świadczeń tworzony jest przez dyrektora oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia w oparciu o ocenę potrzeb zdrowotnych na podstawie wskaźników demograficznych i danych statystycznych, analizę realizacji świadczeń w poprzednich latach i przewidywane wykonanie w bieżącym okresie rozliczeniowym po uzyskaniu danych z pierwszego półrocza, a także wskazanych priorytetów polityki zdrowotnej państwa. Plan ten tworzony jest według rodzajów świadczeń, obszarów (województwo, regiony, subregiony, powiaty, gminy) i zakresów świadczeń.

   Przedstawiając powyższe, pragnę poinformować Pana Posła, że wszystkie aktualnie podejmowane przez Ministerstwo Zdrowia i Narodowy Fundusz Zdrowia działania mają na celu poprawę sytuacji finansowej jednostek ochrony zdrowia oraz sprawniejsze i efektywniejsze ich funkcjonowanie, a tym samym stworzenie takiego system ochrony zdrowia, który zapewni pełną realizację równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej, jak też będzie przyjazny zarówno dla pacjentów, jak i pracowników ochrony zdrowia.

   Z wyrazami szacunku

   Sekretarz stanu

   Bolesław Piecha

   Warszawa, dnia 31 października 2006 r.