V kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Transportu - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 3261
w sprawie usprawnienia wydawania licencji i zezwoleń na wykonywanie międzynarodowych przewozów drogowych
Szanowny Panie Marszałku! W związku z przekazaną przy piśmie nr SPS-023-3261/06 interpelacją Pana Posła Tomasza Głogowskiego, w której przedstawione zostały zastrzeżenia co do sposobu wydawania przez Biuro Obsługi Transportu Międzynarodowego, gospodarstwo pomocnicze Ministerstwa Transportu zezwoleń na wykonywanie międzynarodowych przewozów drogowych uprzejmie wyjaśniam, co następuje.
Dyrektor Biura Obsługi Transportu Międzynarodowego, korzystając z upoważnienia Ministra Transportu, wydanego na podstawie art. 32 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2088 z późn. zm.) prowadzi dystrybucję zezwoleń zagranicznych pomiędzy zainteresowanych przedsiębiorców. Niezależnie od Biura zezwolenia wydawać mogą ogólnopolskie stowarzyszenia międzynarodowych przewoźników drogowych.
Podziału dostępnych zezwoleń pomiędzy BOTM a stowarzyszenia, zgodnie z art. 30 ust. 2b ustawy o transporcie drogowym w brzmieniu obowiązującym od dnia 21 października 2005 r. dokonuje komisja społeczna powołana przez ministra właściwego do spraw transportu. Uzgodnione zasady wydawania zezwoleń pozwalają, z jednej strony, zapewnić ciągłość wykonywania przewozów dla firm realizujących kontrakty na danym kierunku od wielu lat, z drugiej strony, rozpocząć realizację przewozów na danym kierunku nowym przewoźnikom.
Komisja obraduje raz w miesiącu, co pozwala na dokonywanie bieżących analiz stopnia wykorzystania zezwoleń i odpowiednie modyfikowanie kryteriów przydzielania zezwoleń z uwzględnieniem zezwoleń pobranych i zwróconych oraz z uwzględnieniem ewentualnego otrzymania dodatkowych kontyngentów, tak aby zapewnić wydawanie zezwoleń w ciągu całego roku kalendarzowego. Naliczenie limitów na podstawie wykorzystanych zezwoleń w roku ubiegłym oraz miesięczny cykl obrad komisji pozwala także na utrzymanie względnej ciągłości dopływu zezwoleń przez firm transportowych, a dzięki temu, że zezwolenia są dostępne przez większą część roku, ograniczone zostało zjawisko sztucznego zawyżania ceny frachtu. Jednocześnie na podstawie naliczonych corocznie limitów firmy transportowe mają zagwarantowaną możliwość wykonania określonej liczby przewozów w danym roku. Ten system zapewnia także dostęp jak największej liczbie przedsiębiorców. W innym przypadku kontyngenty zezwoleń deficytowych zostałyby wydane tym firmom, które zgłosiłyby się po nie jako pierwsze.
Należy także zauważyć, że w celu wyeliminowania stronniczości komisja na posiedzeniach nie rozpatruje wniosków firm indywidualnie, tylko ustala obiektywne kryteria dotyczące zasad przydziału zezwoleń; proporcjonalnie do liczby złożonych wniosków, liczby dostępnych zezwoleń oraz stopnia wykorzystania zezwoleń w limitach.
Należy zatem stwierdzić, że zasady podziału kontyngentów są kontynuacją ustaleń wypracowanych wspólnie ze środowiskiem przewoźników. Informacje o zasadach przyznawania limitów są jawne i corocznie ogłaszane w Informacji BOTM. Zasady rozpatrywania dodatkowych limitów (miesięcznych) są opracowywane w zależności od ilości złożonych wniosków. Lista wniosków oraz decyzji wraz z kryteriami przydziału każdorazowo publikowana jest na stronie www.botm.gov.pl.
Zasady przydziału zezwoleń ustalone w opisany wyżej sposób publikowane są w umieszczanych na stronie internetowej BOTM informacjach. Zasady dotyczące zezwoleń na przewozy do Chorwacji opisane zostały w § 8 informacji nr 15/2006 z dnia 16 marca 2006 r. Poprzednio kwestie te regulowane były przez Informację BOTM nr 8/2006 (w sposób tożsamy z informacją nr 15/2006). Powyższe informacje, wydane i opublikowane zgodnie z delegacją ustawową art. 30 ustawy o transporcie drogowym, mają charakter generalny i obiektywnie regulują podział limitowanych zezwoleń dla wszystkich przedsiębiorców wykonujących międzynarodowy transport drogowy.
W tym miejscu chciałbym poinformować Pana Posła, że liczba przedsiębiorców wykonujących międzynarodowy transport drogowy rzeczy w dniu 1 stycznia 2006 r. wynosiła 16 747 (w tym 13 534 przedsiębiorców posiadających licencję i 3213 posiadających zaświadczenie na przewóz na potrzeby własne), przy czym liczba pojazdów zarejestrowanych w bazie BOTM wynosiła 79 286 (72 576 objętych licencjami, 6710 - zaświadczeniami na przewóz na potrzeby własne). Liczby te obrazują skalę zapotrzebowania na zezwolenia zagraniczne.
Na rok bieżący strona Polska otrzymała od strony chorwackiej 6000 szt. zezwoleń na międzynarodowe przewozy drogowe rzeczy, w tym 5000 zezwoleń Chorwacja ogólne i 1000 zezwoleń Chorwacja ogólne ekologiczne. Zezwolenia wydawane są zgodnie z opracowanymi i skonsultowanymi ze środowiskiem przewoźników zasadami dystrybucji i zapewniam, że podział dokonywany jest uczciwie i sprawiedliwie pomiędzy wszystkie podmioty zainteresowane rynkiem chorwackim. Zasady są stosowane jednolicie wobec wszystkich przedsiębiorców.
W ostatnich tygodniach na prośbę strony polskiej Ministerstwo Morza, Turystki, Transportu i Rozwoju przekazało do dyspozycji przewoźników polskich dodatkową liczbę 1000 szt. zezwoleń. Przyczynią się one do poprawy sytuacji przewozowej na tym kierunku i pozwolą przedsiębiorcom na wywiązanie się z wcześniej podpisanych kontraktów. Mam również nadzieję, że zaplanowane na wrzesień br. negocjacje dwustronne w ramach Komisji Mieszanej ds. międzynarodowych przewozów drogowych w jeszcze większym stopniu pozwolą na zwiększenie dostępności zezwoleń chorwackich dla przewoźników polskich.
Poruszony przez Pana Posła sposób wydawania zezwoleń nie wynika ze złej woli urzędu, a wyłącznie z opisanej powyżej konieczności gospodarowania zezwoleniami również w późniejszych miesiącach roku, aby umożliwić wykonywanie przewozów do końca roku. Reglamentacja, chociaż jest uciążliwa dla przedsiębiorców, to jednak nie pozwala na wyczerpanie się kontyngentu zezwoleń na przewozy w kierunkach, w których w ostatnich latach obserwujemy bardzo duży wzrost przewozów. Do grupy krajów, do których przewozy znacząco wzrosły, należy również Chorwacja.
Z tego względu zdarzyć się może przypadek, że przedsiębiorca może nie uzyskać zezwolenia tak szybko, jakby sobie tego życzył i w takiej ilości, jaka jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania firmy. Zapewniam, że Biuro Obsługi Transportu Międzynarodowego służy i nadal służyć będzie przewoźnikom kompetentną pomocą w uzyskaniu zezwoleń chorwackich, a resort transportu działał będzie na rzecz wzrostu liczby zezwoleń chorwackich, aby pokryte zostało w pełni zapotrzebowanie polskich przedsiębiorców. Jednocześnie z całą mocą chciałbym podkreślić, że na bieżąco czuwamy nad prawidłowym funkcjonowaniem BOTM i przestrzeganiem zasad dystrybucji zezwoleń zagranicznych dla zapewnienia właściwej obsługi przedsiębiorców.
Z wyrazami najwyższego szacunku
Podsekretarz stanu
Piotr Stomma
Warszawa, dnia 14 lipca 2006 r.