V kadencja

Interpelacja w sprawie odszkodowania od pracodawcy przysługującego pracownikowi, który uległ wypadkowi, za utratę lub uszkodzenie w związku z wypadkiem przedmiotów osobistego użytku oraz przedmiotów niezbędnych do wykonywania pracy

Interpelacja nr 9056

do ministra pracy i polityki społecznej

w sprawie odszkodowania od pracodawcy przysługującego pracownikowi, który uległ wypadkowi, za utratę lub uszkodzenie w związku z wypadkiem przedmiotów osobistego użytku oraz przedmiotów niezbędnych do wykonywania pracy

   Panie Ministrze! Coraz częściej spotykam się z pytaniami pracodawców, którzy w żaden sposób nie mogą ograniczyć nadużyć, jakich dopuszczają się ich pracownicy, którzy ulegli wypadkowi przy pracy. Sprawa opiera się na art. 2371 § 2 Kodeksu pracy, zgodnie z którym: pracownikowi, który uległ wypadkowi przy pracy, przysługuje od pracodawcy odszkodowanie za utratę lub uszkodzenie w związku z wypadkiem przedmiotów osobistego użytku oraz przedmiotów niezbędnych do wykonywania pracy, z wyjątkiem utraty lub uszkodzenia pojazdów samochodowych oraz wartości pieniężnych.

   Już sam brak definicji ˝przedmiotów osobistego użytku˝ prowadzi do nadużyć, jakie pojawiają się z tej strony. Jakie bowiem mogą być te przedmioty? Czy można zaliczyć do nich tylko ubranie? A co z biżuterią, zegarkiem, portfelem? Największy problem stanowi sytuacja, w której pracownik nie jest w stanie okazać uszkodzonych lub zniszczonych przedmiotów.

   Zgodnie z § 8 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 lipca 1998 r. w sprawie ustalania okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy oraz sposobu ich dokumentowania, a także zakresu informacji zamieszczanych w rejestrze wypadków przy pracy (Dz. U. Nr 115, poz. 744) zespół powypadkowy jest obowiązany przystąpić do ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku, w tym także do zebrania wszystkich dowodów dotyczących wypadku.

   Jeżeli wypadek miał miejsce podczas podróży służbowej, wspomniany zespół powinien zostać utworzony z policjantów. I tutaj jest moja zasadnicza wątpliwość: co zrobić, gdy wspomniany zespół nie wywiąże się ze swoich obowiązków, następstwem czego pracodawca zobowiązany jest zapłacić pracownikowi ogromną sumę pieniężną z tytułu utraty lub uszkodzenia przedmiotów osobistego użytku? Czy można przenieść ciężar dowodu na pracownika?

   W związku z powyższym proszę o odpowiedź na następujące pytania:

   1. Gdzie należy wyznaczyć granicę określającą ˝przedmioty osobistego użytku˝?

   2. Kto tworzy zespół powypadkowy zarówno podczas wypadku w miejscu pracy, jak i podczas wypadku w podróży służbowej?

   3. Jak postąpić, gdy brak jest jakiegokolwiek odniesienia do przedmiotów osobistego użytku w protokole powypadkowym? Skąd brać wiadomości na temat uszkodzonych lub utraconych przedmiotów?

   4. Kto odpowiada za nierzetelnie sporządzony protokół powypadkowy, a co za tym idzie, czy pracodawcy, który doznał na skutek tego uszczerbku na mieniu, służy regres w stosunku do osób, które sporządziły nierzetelny protokół powypadkowy?

   5. Czy można przenieść ciężar dowodu utraty lub uszkodzenia przedmiotów na pracownika w sytuacji, gdy nie został sporządzony protokół powypadkowy?

   Z poważaniem

   Poseł Leszek Korzeniowski

   Praszka, dnia 5 lipca 2007 r.