V kadencja

Interpelacja w sprawie sytuacji i przyszłości w świnoujskiej żegludze promowej i subwencji z budżetu państwa na jej utrzymanie - ponowna

Interpelacja nr 1076

do ministra transportu i budownictwa

w sprawie sytuacji i przyszłości w świnoujskiej żegludze promowej i subwencji z budżetu państwa na jej utrzymanie - ponowna

   Szanowny Panie Ministrze! W dniu 16 lutego 2006 r. skierowałem do Pana Ministra interpelację dotyczącą sytuacji i przyszłości w Świnoujskiej Żegludze promowej i subwencji z budżetu państwa na jej utrzymanie. Otrzymana od Pana odpowiedź ustosunkowywała się jedynie do części zawartych w interpelacji pytań. Dlatego składam ponownie interpelację z prośbą o szczegółową odpowiedź. Wiem jednocześnie, jak zauważył Pan Minister, iż przepis art.26 ust.4 pkt 2 ustawy o dochodach jst mówi o dofinansowaniu utrzymania rzecznych przepraw promowych. Przypominam, iż spółka Żegluga Świnoujska jest spółką miejską, która utrzymuje się głównie z dofinansowania z budżetu państwa, które w roku 2005 wyniosło 19 314 tys. złotych. Taka kwota jest niewystarczająca. W tym roku miasto Świnoujście celem dofinansowania Żeglugi Świnoujskiej zaciągnęło kredyt w kwocie około 5 mln złotych. Aktualnie przeprawa promowa w Świnoujściu posiada status przedłużenia drogi krajowej i z tego tytuły otrzymuje ww. subwencje z budżetu państwa. Główna część Świnoujścia leży na wyspie Uznam, która w 90% należy do Niemiec i jedyne połączenia z Polską stanowią właśnie promy. Jest to dla państwa strategiczny element szeroko rozumianej polskiej racji stanu oraz gospodarki morskiej, a także istotna gałąź transportu. Obecnie funkcjonują dwie przeprawy, które należy traktować jako jedną całość. Pierwsza znajduje się w centrum miasta i przeznaczona jest głównie dla mieszkańców Świnoujścia, a druga w Karsiborzu - przeznaczona głownie dla turystów. W tej chwili w centrum zmodernizowano już flotę, natomiast na drugiej przeprawie w Karsiborzu pływają jeszcze cztery jednostki z połowy lat 70. Wymagają one nakładów na zmodernizowanie maszynowni. Koszt modernizacji jednej z tych jednostek to 8-9 mln złotych. Razem może to kosztować nieco ponad 35 mln złotych. Pieniądze na modernizację powinny się znaleźć w budżecie państwa ze względów przedstawionych powyżej oraz ze względu na bezpieczeństwo korzystających z tej przeprawy promowej. Miasto nie jest w stanie ponieść całości kosztów związanych z modernizacją promów w Karsiborzu.

   Stąd też mam kilka następujących pytań do Pana Ministra.

   1. Jakie Ministerstwo Transportu i Budownictwa przewiduje w następnych latach kwoty subwencji dla miasta na dofinansowanie spółki Żegluga Świnoujska?

   2. Czy istnieje możliwość na sfinansowanie modernizacji floty na przeprawie Karsibór? Jakie Pan Minister ma plany modernizacyjne wobec floty Żeglugi Świnoujskiej?

   3. Czy znajdą się na modernizację pieniądze w tegorocznej rezerwie ogólnej? Jakie Pan Minister zarezerwuje środki na modernizację floty Żeglugi Świnoujskiej w przyszłorocznym budżecie państwa?

   4. Wskutek wstrzymania subwencji ze strony Skarbu Państwa za miesiące styczeń i luty 2006 miasto Świnoujście musiało zaciągnąć komercyjny kredyt na sfinansowanie bieżącej działalności Żeglugi Świnoujskiej. Czy Ministerstwo Transportu i Budownictwa lub Skarb Państwa zamierza pokryć koszty obsługi kredytu, które poniosło Świnoujście przy zaciągnięciu kredytu?

   Dziękuje. Proszę o odpowiedź.

   Poseł Rafał Wiechecki

   Warszawa, dnia 11 kwietnia 2006 r.