V kadencja
Odpowiedź ministra skarbu państwa
na interpelację nr 1354
w sprawie polityki Ministerstwa Skarbu Państwa dotyczącej sponsorowania i wspierania polskiego sportu przez spółki z udziałem Skarbu Państwa
W nawiązaniu do pisma nr SPS-023-1354/06 w sprawie interpelacji Panów Posłów Janusza Krasonia i Tadeusza Tomaszewskiego, dotyczącej sponsorowania i wspierania polskiego sportu przez spółki z udziałem Skarbu Państwa, Ministerstwo Skarbu Państwa przesyła odpowiedzi na postawione pytania.
Pytanie nr 1: Czy obecny Minister Skarbu Państwa popiera i akceptuje obecny model współpracy części spółek z udziałem SP z klubami sportowymi w zakresie sponsoringu i współpracy reklamowej?
Minister Skarbu Państwa wykonujący uprawnienia wynikające z praw majątkowych Skarbu Państwa, a w szczególności w zakresie praw z akcji i udziałów należących do Skarbu Państwa, łącznie z wynikającymi z nich prawami osobistymi (zgodnie z art. 2 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 8.08.1996 r. o zasadach wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa - Dz.U. nr 106, poz. 493, ze zm.) nie jest kreatorem modelu współpracy promocyjno-reklamowej z klubami sportowymi realizowanego przez spółki z udziałem Skarbu Państwa.
Współpraca z klubami sportowymi jest elementem indywidualnej strategii marketingowej, realizowanej przez zarządy poszczególnych spółek zgodnie z kodeksowymi kompetencjami tego organu. Każda spółka działająca na konkurencyjnym rynku, aby osiągnąć planowane i oczekiwane przez właściciela wskaźniki ekonomiczno-finansowe, prowadzi politykę reklamową, która jest częścią działalności biznesowej. O sposobie prowadzenia tej polityki decyduje zatem zarząd, który podlega bieżącej kontroli rady nadzorczej. Na członków tych organów spada ustawowa odpowiedzialność za współpracę z klubami sportowymi w zakresie sponsoringu i reklamy. Punktem wyjścia do podjęcia współpracy reklamowej i zawarcia umów sponsoringu przez spółkę z klubami sportowymi jest określenie budżetu przeznaczonego na reklamę w perspektywie roku obrotowego i kilku następnych lat. Budżet reklamowy jest przedstawiany w przyjętych przez zarząd dokumentach: rocznym planie rzeczowo-finansowym oraz strategicznym planie wieloletnim. Plany te, w tym szczegółowo rozpisane zamierzenia reklamowe wraz z przewidywanym finansowaniem, są opiniowane przez radę nadzorczą spółki i przekazywane do wiadomości komórkom nadzoru w Ministerstwie Skarbu Państwa. Wyłączną rolą Ministra Skarbu Państwa wykonującego funkcje Walnego Zgromadzenia/Zgromadzenia Wspólników jest rozpatrzenie i zatwierdzenie sprawozdania finansowego po upływie roku obrotowego oraz udzielenie absolutorium członkom organów statutowych spółek. Ocena pracy członków zarządu i rady nadzorczej dotyczy także prowadzenia działalności reklamowej i sponsorskiej, związanej z przedmiotem działalności spółki.
W sporadycznie występującym w praktyce przypadku zawarcia przez spółkę, w której ponad połowa akcji/udziałów należy do Skarbu Państwa, umowy reklamowej lub sponsorskiej o wartości przekraczającej równowartość w złotych kwoty 5000 euro, niezwiązanej z przedmiotem działalności gospodarczej spółki określonym w statucie, wymagana jest zgoda rady nadzorczej pod rygorem nieważności czynności prawnej (art. 19b ustawy z dnia 30.08.1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji - Dz.U. z 2002 r. nr 171, poz. 1397, tekst jednolity ze zm.). Uchwała rady nadzorczej wyrażająca aprobatę dla takiej umowy jest przedmiotem analizy komórek nadzoru MSP. Ewentualna bezzasadność zawarcia ww. umowy skutkuje zmianami w składzie organów statutowych spółek z udziałem SP.
Pytanie nr 2: Czy w tej sprawie MSP zamierza realizować określoną jednorodną politykę, czy też pozostawia to zagadnienie do decyzji właściwych organów zainteresowanych spółek?
Minister Skarbu Państwa pełniący funkcję Walnego Zgromadzenia/Zgromadzenia Wspólników respektuje przepisy Kodeksu spółek handlowych określające wyłączne kompetencje właściwego organu w zarządzaniu spółką, w tym w zakresie polityki promocyjno-reklamowej w odniesieniu do klubów sportowych. Ingerowanie przez MSP w kompetencje statutowych organów spółek przyczyniałoby się do powstania sytuacji, w której przy realizacji działań promocyjno-reklamowych nie są brane pod uwagę: kondycja finansowa danego podmiotu, jego pozycja na rynku, sposób dotarcia z informacją reklamową do potencjalnych odbiorców oraz zobowiązania wobec różnych grup interesariuszy - przykładowo wobec społeczności lokalnej, pracowników, dostawców etc.
Prowadzenie sztywnej, jednorodnej polityki w przedmiotowym zakresie stwarzałoby także zagrożenia w postaci potencjalnego różnicowania sytuacji i szans podmiotów z sektora prywatnego i państwowego. Przedsiębiorcy prywatni mogą bowiem dowolnie kształtować współpracę z klubami sportowymi, kreując swój wizerunek i strukturę popytu, zaś podmioty z udziałem SP musiałyby funkcjonować w ramach ograniczeń, pogarszających ich konkurencyjność. Uwzględniając powyższe, Minister Skarbu Państwa utrzyma zasadę pozostawienia decyzji w zakresie sponsoringu i współpracy reklamowej w domenie właściwych organów zainteresowanych spółek.
Z szacunkiem
Minister
Wojciech Jasiński
Warszawa, dnia 21 marca 2006 r.