V kadencja

Odpowiedź na zapytanie w sprawie prywatyzacji PGNiG SA

Odpowiedź ministra skarbu państwa

na zapytanie nr 1316

w sprawie prywatyzacji PGNiG SA

   Szanowny Panie Marszałku! W związku z zapytaniem poselskim Pana Piotra Gadzinowskiego dotyczącym prywatyzacji PGNiG S.A., skierowanym przy piśmie Pana Marszałka nr SPS-024-1316/06 z dnia 23 czerwca 2006 r., w nawiązaniu do postawionych problemów uprzejmie informuję, co następuje.

   Procesy związane z prywatyzacją oraz udostępnianiem akcji pracownikom reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 1996 roku o komercjalizacji i prywatyzacji. (Dz. U. nr171 z 2002 r. poz.1397, z późn. zm.)

   Przepisy ustawy nie wyróżniają byłych i emerytowanych pracowników spółki. Ustawa w art. 2 ust 5 definiuje natomiast pojęcie uprawnionych pracowników. Przyjmując więc, że zapytanie dotyczy pracowników uprawnionych, uprzejmie informuję, że na podstawie zapisów ww. ustawy uprawnionym pracownikom przysługuje prawo do nieodpłatnego nabycia do 15% udziałów należących do Skarbu Państwa według stanu z dnia objęcia przez Skarb Państwa akcji w spółce.

   Uprawnieni pracownicy będą mieli prawo do nieodpłatnego nabycia akcji pracowniczych w terminie 3 miesięcy od dnia zbycia przez Skarb Państwa pierwszych akcji na zasadach ogólnych.

   Akcje pracownicze nabyte nieodpłatnie przez uprawnionych pracowników zgodnie z przepisami ustawy nie mogą być przedmiotem obrotu przed upływem dwóch lat od dnia zbycia przez Skarb Państwa pierwszych akcji na zasadach ogólnych, z tym że akcje pracownicze nabyte przez pracowników pełniących funkcję członków Zarządu - przed upływem trzech lat od dnia zbycia przez Skarb Państwa pierwszych akcji na zasadach ogólnych. Zgodnie z zapisami ustawy umowa mająca za przedmiot zbycie akcji pracowniczych nabytych nieodpłatnie przez uprawnionych pracowników zawarta przed upływem terminów określonych powyżej jest nieważna.

   Podkreślić jednak należy, że warunkiem wydania akcji pracowniczych jest zbycie co najmniej jednej akcji Skarbu Państwa.

   Analiza dotychczasowych efektów prywatyzacji PGNiG S.A. wykazała, że prywatyzacja PGNiG S.A. nie uwzględnia kompleksowej strategii rozwoju spółki oraz restrukturyzacji sektora. Stwierdzono, że decyzje co do ewentualnego kontynuowania prywatyzacji powinny wynikać ze strategii energetycznej kraju opracowanej przez Ministra Gospodarki. Według posiadanej wiedzy, w Ministerstwie Gospodarki prowadzone są prace nad korektą Programu restrukturyzacji i prywatyzacji Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa S.A. Podstawą prac Ministerstwa Gospodarki w przedmiotowym zakresie są zadania wskazane w programie ˝Solidarne państwo˝ w zakresie bezpieczeństwa energetycznego kraju.

   Prowadzone prace koncentrują się na strategicznych zagadnieniach dotyczących przeniesienia wybranych aktywów związanych z systemem przesyłu gazu ziemnego z PGNiG S.A. (spółki o mieszanym publicznoprawnym akcjonariacie) do kontrolowanej w 100% przez Skarb Państwa spółki Gaz-System Sp. z o.o.

   Kolejnym etapem będzie odzyskanie przez Skarb Państwa kontroli nad udziałami spółki EuRoPol GAZ kontrolowanymi obecnie przez PGNiG.

   Podzielając pogląd Ministra Gospodarki, stwierdzić należy, że do czasu zrealizowania powyższych działań za konieczne uważa się utrzymanie obecnego stanu posiadania Skarbu Państwa w PGNiG S.A. i niedokonywanie żadnych zmian prowadzących do zwiększenia liczby akcji PGNiG S.A. ponad ilość pozostających obecnie w obrocie na warszawskiej GPW.

   Jeżeli chodzi o zwiększenie konkurencyjności PGNiG S.A. w stosunku do spółek zagranicznych, uprzejmie informuję, że podstawowym ryzykiem w działalności PGNiG S.A. jest uzależnienie przychodów spółki od taryf zatwierdzanych przez Prezesa URE. Poziom taryf decyduje o możliwości uzyskania przychodów pokrywających ponoszone uzasadnione koszty wraz ze zwrotem z zaangażowanego kapitału. W obecnych warunkach wielkość tych przychodów jest zależna od regulowanych cen sprzedaży gazu.

   Większość sprzedawanego w Polsce gazu pochodzi z importu, a cena zakupu w kontraktach importowych jest ściśle zależna od cen światowych. W roku ubiegłym średnia cena importowa PGNiG wzrosła w grudniu 2005 o ok. 48% w stosunku do grudnia 2004 roku. W tym samym czasie Prezes Urzędu Regulacji Energetyki zezwolił na podniesienie opłat za paliwo gazowe jedynie o 25,7%. Doprowadziło to do powiększenia się ujemnej różnicy między ceną, za którą PGNiG kupuje gaz z importu, a ceną, za którą sprzedaje gaz w Polsce.

   Wprowadzone w 2005 roku zmiany cen w taryfach nie zrekompensowały w pełni wzrostu kosztów pozyskania gazu z importu oraz kosztów uwzględniających zmianę warunków prowadzenia działalności.

   Wzrost cen paliw na rynkach światowych przełożył się w sposób bezpośredni na wzrost zainteresowania działalnością poszukiwawczą. Dotychczas konkurencja w tym zakresie na rynku krajowym jest ograniczona. Przewiduje się jednak, że w niedługim czasie na rynku polskim pojawią się firmy, które będą mogły skutecznie konkurować z PGNiG S.A. Poważną konkurencję stanowić będą mogły duże firmy z ugruntowaną pozycją na rynkach międzynarodowych posiadające wielokrotnie większe zasoby finansowe od PGNiG S.A. Przewidując taki rozwój wydarzeń, PGNiG zwiększa ilość środków przeznaczonych na realizację projektów inwestycyjnych. Spółka planuje inwestycje w obszarach poszukiwania, wydobycia, przesyłu, magazynowania, dystrybucji, wytwarzania energii elektrycznej i cieplnej.

   Z szacunkiem

   Minister

   Wojciech Jasiński

   Warszawa, dnia 11 lipca 2006 r.