V kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Transportu - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 9360
w sprawie procesu przekształceń własnościowych p.p.u.p. Poczta Polska oraz przyszłości rynku usług pocztowych
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację posła Janusza Maksymiuka nr SPS-023-9360/07 w sprawie procesu przekształceń własnościowych p.p.u.p. Poczta Polska oraz przyszłości rynku usług pocztowych przedstawiam, co poniżej.
Na wstępie pragnę wyjaśnić, że polski rynek usług pocztowych jest stopniowo uwalniany dla konkurencji, aż do pełnej liberalizacji, której termin w obowiązującej dyrektywie pocztowej wyznaczony został przez KE na 2009 r. Jednakże Parlament Europejski wypracował swoje stanowisko wobec projektu dyrektywy liberalizującej rynek pocztowy, w którym odsuwa jego otwarcie o dwa lata w stosunku do daty określonej przez KE. Ponadto, w przypadku np. nowych krajów członkowskich lub państw o trudnej topografii stworzył możliwość dalszego odsunięcia jego otwarcia, najpóźniej do końca 2012 r. Jeżeli termin liberalizacji zaproponowany przez PE zostanie zaakceptowany przez Radę w ramach wspólnego stanowiska tych organów działających w oparciu o procedurę współdecydowania i dyrektywa zostanie uchwalona w takim kształcie, będzie to oznaczało, iż Poczta Polska zyska dodatkowy czas na lepsze przygotowanie się do działania w warunkach wolnorynkowych, m.in. poprzez zmianę formy organizacyjno-prawnej z przedsiębiorstwa państwowego w spółką akcyjną Skarbu Państwa, przy jednoczesnym zapewnieniu świadczenia usług pocztowych na wysokim poziomie.
Pragnę też wyjaśnić, że zgodnie z przyjętą przez Radę Ministrów w dniu 11 kwietnia 2006 r. koncepcją przekształcenia państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej Poczta Polska w spółkę akcyjną Skarbu Państwa proces przekształceń własnościowych Poczty Polskiej, ze względu na jej szczególny charakter i rolę, jaką pełni w gospodarce narodowej, ma być przeprowadzony dwuetapowo. W pierwszym etapie Poczta Polska na podstawie tzw. specustawy ma zostać tylko skomercjalizowana, tj. przekształcona w jednoosobową spółkę akcyjną Skarbu Państwa, gdzie wszystkie akcje pozostaną własnością Skarbu Państwa. Natomiast przygotowanie i przedłożenie Radzie Ministrów programu prywatyzacji z udziałem w akcjach pracowników spółki nastąpi w drugim etapie. W ww. dokumencie określono, że drugi etap przekształcenia powinien nastąpić nie później niż w 2011 r., o ile nie wystąpią przeciwwskazania natury gospodarczej, oraz że ewentualna prywatyzacja Poczty Polskiej uwzględniająca prawo pracowników do nieodpłatnego nabycia akcji wymagać będzie odrębnej decyzji Rady Ministrów. Oznacza to, że ewentualna prywatyzacja Poczty Polskiej będzie uzależniona od kilku czynników, m.in. od tego, na ile Poczta Polska, działając jako jednoosobowa spółka akcyjna Skarbu Państwa, wykorzysta dane jej szanse rozwoju i jej sytuacja ekonomiczna i finansowa zostanie utrzymana lub poprawi się, co wpłynie na podwyższenie wartości spółki, oraz od uwarunkowań, jakie w tym czasie zaistnieją w gospodarce narodowej, a także ostatecznej decyzji rządu RP.
Odnosząc się natomiast do kwestii dokonania pogłębionej analizy przygotowania przedsiębiorstwa do procesu przekształcenia własnościowego, to z uwagi na fakt, iż aktualnie trwają przygotowania wyłącznie do procesu komercjalizacji, czyli przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę akcyjną Skarbu Państwa, w wyniku którego Skarb Państwa nadal pozostanie jedynym właścicielem Poczty Polskiej, a spółka przejmie wszelkie prawa i obowiązki przedsiębiorstwa państwowego (zmieni się jedynie forma zarządzania), nie jest konieczne i prawnie wymagane dokonywanie tak szczegółowych analiz, jakie są wymagane przy procesie prywatyzacji. Dlatego też niektóre szczegółowe kwestie poruszone w interpelacji przez Pana Posła Janusza Maksymiuka, m.in. w pytaniach 8., 10., 11., dotyczące przygotowania do procesu prywatyzacji lub jego skutków muszą w chwili obecnej pozostać bez odpowiedzi, ponieważ w tej sprawie nie są prowadzone jeszcze żadne działania ze strony organu założycielskiego.
W związku z powyższym w kwestiach poruszonych w kolejnych pytaniach zawartych w interpelacji, opierając się częściowo o informacje uzyskane z Poczty Polskiej, informuję, że:
Ad 1.
Na rynku usług pocztowych p.p.u.p. Poczta Polska prowadzi działalność w zakresie świadczenia:
- powszechnych usług pocztowych (przesyłki listowe, paczki pocztowe do 10 kg, przesyłki reklamowe) - w wykonaniu obowiązku nałożonego na nią jako operatora publicznego w ustawie z dnia 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe,
- umownych usług pocztowych (druki bezadresowe, kartoteka RTV, usługi finansowe, sprzedaż biletów, kar drogowych itp.) - w oparciu o Regulaminy świadczenia usług stanowiące załączniki do zarządzeń Dyrektora Generalnego Poczty Polskiej lub zawarte umowy cywilnoprawne.
W zakresie ww. usług Poczta Polska prowadzi sprawozdawczość oraz analizy umożliwiające monitorowanie osiąganych wyników w ujęciu ilościowym i wartościowym. Corocznie też, zgodnie z art. 34 ustawy z dnia 30 lipca 1997r. o państwowym przedsiębiorstwie użyteczności publicznej Poczta Polska, minister właściwy ds. łączności dokonuje oceny działalności Poczty Polskiej, m.in. w zakresie realizacji ustawowego obowiązku świadczenia powszechnych usług pocztowych. Wyniki tych analiz wskazują, iż przychody Poczty Polskiej zarówno z usług tradycyjnych (powszechnych), jak i umownych z roku na rok rosną. Zwiększeniu ulegają tez ilości przyjmowanych i doręczanych przesyłek pocztowych.
Zaprezentowane poniżej dane dotyczące poszczególnych usług powszechnych szczególnie dobrze opisują stopień osiągany w ostatnich latach wskaźnik dynamiki:
- przesyłki listowe nierejestrowane - dynamika ilości:
2007/2006 na poziomie 109,56%
- przesyłki reklamowe - dynamika ilości:
2005/2004 na poziomie 156,10%,
2006/2005 na poziomie 110,73%,
2007/2006 na poziomie 122,52%
- przesyłki polecone - dynamika ilości:
2004/2003 na poziomie 102,20%,
2005/2004 na poziomie 105,79%,
2006/2005 na poziomie 106,42%,
2007/2006 na poziomie 104,57%
- paczki pocztowe - dynamika ilości:
2004/2003 na poziomie 122,09%,
2005/2004 na poziomie 134,11%,
2006/2005 na poziomie 123,94%,
2007/2006 na poziomie 115,59%.
W zakresie usług umownych Poczta Polska świadczy bardzo szeroki wachlarz usług. Jedną z nich jest usługa przyjmowania, przemieszczania i doręczania druków bezadresowych, w przypadku której odnotowywany jest ilościowy spadek na skutek tego, że usługa ta może być świadczona przez każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą, jako że nie wymaga wpisu do rejestru operatorów pocztowych (art. 6 ust. 6 ustawy Prawo pocztowe).
- druki bezadresowe - wskaźnik dynamiki ilości:
2004/2003 na poziomie 167,73%,
2005/2004 na poziomie 121,08%,
2006/2005 na poziomie 87,21%,
2007/2006 na poziomie 73,83%.
Jeśli chodzi o operatorów konkurencyjnych, to w centrum ich zainteresowania znajdują się przede wszystkim klienci biznesowi usytuowani w największych miastach. Strategia operatorów prywatnych determinuje strategię Poczty Polskiej, która zakłada utrzymanie dotychczasowych klientów biznesowych, odzyskanie utraconych i pozyskanie nowych. Realizacji tych celów służy podejmowanie przez Pocztę Polską działań zmierzających do poprawy jakości usług, modyfikacji produktów (np. modyfikacja usługi kurierskiej Pocztex) oraz kształtowanie prorynkowej polityki cenowej.
Ze względu na pogarszający się od 2005 r. podstawowy wskaźnik jakości usług pocztowych, jakim jest terminowość przebiegu przesyłek pocztowych, której minimalne wskaźniki zostały określone w § 43 rozporządzenia ministra infrastruktury z dnia 9 stycznia 2004 r. (Dz. U. Nr 5 z 2004 r., poz. 34, z późn. zm) Poczta Polska opracowała koncepcję zmian organizacyjnych. Głównym celem planowanych zmian organizacyjnych jest wyeliminowanie negatywnych skutków reorganizacji Poczty rozpoczętej w 2005 r. oraz osiągnięcie pozytywnych rezultatów działalności dzięki:
a) umiejscowieniu odpowiedzialności za proces technologiczny poprzez utworzenie jednego ośrodka odpowiedzialności za nieprawidłowości w przebiegu procesu,
b) optymalnemu wykorzystaniu zatrudnienia,
c) poprawie komunikacji wewnętrznej i współpracy w procesie świadczenia usług,
d) optymalizacji wykorzystania sieci placówek pocztowych.
Podstawowym celem marketingowym tej koncepcji jest poprawa wskaźników terminowości przebiegu przesyłek oraz bezpieczeństwa obrotu pocztowego, utrzymanie dostępności do usług pocztowych na dotychczasowym poziomie oraz wzrost satysfakcji klientów. Planowane wdrożenie koncepcji od początku 2008 r. powinno pozwolić na skuteczną walkę z konkurencyjnymi operatorami zainteresowanymi prowadzeniem działalności na polskim rynku usług pocztowych.
Ad 2.
Poczta Polska wspólnie z Bankiem Pocztowym w ramach prowadzonych prac i projektów rozwija usługi finansowe w zakresie bankowości z wykorzystaniem nowoczesnych technologii w zakresie komunikacji systemów informatycznych Poczty i Banku. Na wyspecjalizowanych stanowiskach finansowych przeszkoleni i certyfikowani pracownicy Poczty świadczą usługi w imieniu i na rzecz Banku Pocztowego oraz doradztwo finansowe. Od połowy września br. Bank Pocztowy za pośrednictwem Poczty Polskiej umożliwia klientom dostęp do e-bankingu poprzez sprzedaż w placówkach pocztowych Pocztowych Kont (Pocztowy 24, Pocztowy SMS).
We współpracy z PKO TFI SA Poczta Polska prowadzi w wyznaczonych urzędach pocztowych na terenie całego kraju dystrybucję jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych. W najbliższym czasie planowane jest zwiększenie ilości urzędów pocztowych biorących udział w sprzedaży tych jednostek.
Poczta Polska przy współpracy z Pocztową Agencją Usług Finansowych prowadzi aktywną sprzedaż ubezpieczeń na życie i ubezpieczeń majątkowych, natomiast przy współpracy Towarzystwa Ubezpieczeń Wzajemnych - ubezpieczeń majątkowych (mienia i pojazdów OC i AC). Za pośrednictwem sieci Pocztowej Agencji Usług Finansowych dystrybuowane są również produkty OFE Pocztylion.
Ad 3.
Proces informatyzacji Poczty Polskiej prowadzony jest w sposób adekwatny do wprowadzanych zmian organizacyjnych oraz do zmieniającej się technologii informatycznej, a także do możliwości finansowych Poczty Polskiej. Prowadzenie tych działań jest konieczne, niezależnie od faktu, czy przedsiębiorstwo zostanie sprywatyzowane, czy też nie, i ma na celu przede wszystkim przygotowanie Poczty jako organizacji do odparcia konkurencji w obszarze usług pocztowych.
Poczta Polska dysponuje największą w kraju komputerową siecią rozległą (WAN), z usług której korzysta około 50 tys. stacji roboczych. Kierownictwo przedsiębiorstwa podjęło działania związane z rozbudową i unowocześnieniem sieci WAN. W konsekwencji tej decyzji Poczta Polska podpisała 16 marca 2007 r. umowę z firmą doradczą specjalizującą się w audycie teleinformatycznym, której celem jest przeprowadzenie niezależnej analizy sieci WAN Poczty Polskiej, dokonanie oceny aktualnych i przyszłych potrzeb biznesowych, sposobów zarządzania, finansowania oraz przygotowanie i nadzorowanie procesu modernizacji WAN Poczty Polskiej. Obecnie zakończone zostały prace związane z analizą aktualnego stanu sieci rozległej Poczty Polskiej oraz analizą wymagań dla niej. Opracowana została koncepcja modernizacji sieci rozległej Poczty Polskiej z wykorzystaniem najnowszych dostępnych na rynku technologii. Przygotowane zostały również załączniki techniczne do zapytań do operatorów telekomunikacyjnych, istotnego elementu procesu wyłaniania dostawcy lub dostawców usług transmisji danych.
W ramach rozwoju systemu zarządzania transportem decyzją nr 99/2007 z dnia 9 sierpnia 2007 r. dyrektora generalnego Poczty Polskiej powołano komisję w celu zakupu i wdrożenia przedmiotowego systemu. Wyłoniony w postępowaniu wykonawca dokona opisu siedmiu podstawowych procesów zachodzących w jednostkach transportowych, czyli: transportu międzywęzłowego, transportu wewnątrzwęzłowego i lokalnego, usług transportowych dla klientów zewnętrznych, dystrybucji paczek, dystrybucji paliw, stacji obsługi samochodów (obsługa klienta wewnętrznego i obsługa klienta zewnętrznego) oraz procesów zarządczych. Wykonawca przedstawi propozycje optymalizacji opisanych procesów i na jej podstawie przedstawi specyfikacje wymagań, jakim powinno odpowiadać oprogramowanie. Realizację zadania zaplanowano na lata 2008-2010.
Ad 4.
W ostatnich dwóch latach odnotowano istotny spadek incydentów bezpieczeństwa dotyczących mienia Poczty Polskiej (np. napadów na listonoszy czy obiekty pocztowe). W ciągu ostatnich dwóch lat: trzykrotnie spadła liczba napadów na listonoszy (pięciokrotnie zmalały straty z tego tytułu), dwukrotnie spadła liczba włamań do obiektów pocztowych (dziesięciokrotnie zmalały straty z tego tytułu). Te i inne wskaźniki bezpieczeństwa pokazują, że Poczta Polska jest jedną z najbezpieczniejszych w Europie. Spowodowane jest to m.in. modernizacją systemów zabezpieczenia technicznego i fizycznego oraz wdrażaniem innych rozwiązań ochrony. Poczta Polska wprowadziła nowoczesne rozwiązania bezpieczeństwa.
W zakresie bezpieczeństwa informacji - Polityka bezpieczeństwa informacji w p.p.u.p. Poczta Polska (kompleksowo określająca wymagania ochrony informacji). Akt ten spełnia wymagania norm bezpieczeństwa ISO 13335, ISO 17799, ISO 27001 i in. uznanych standardów, akt stanowi politykę bezpieczeństwa I i II poziomu wg ISO 13335 w zakresie ochrony informacji.
W zakresie bezpieczeństwa informatycznego - Polityka bezpieczeństwa informatycznego w p.p.u.p. Poczta Polska (kompleksowo określająca wymagania bezpieczeństwa informatycznego). Akt ten spełnia wymagania norm bezpieczeństwa ISO 13335, ISO 17799, ISO 27001 i in. uznanych standardów, akt stanowi politykę bezpieczeństwa I i II poziomu wg ISO 13335 w zakresie bezpieczeństwa informatycznego.
Polityki bezpieczeństwa poszczególnych systemów informatycznych (szczegółowo określające wymagania bezpieczeństwa dla konkretnych rozwiązań informatycznych), np. polityki systemów AMQM, ISZN itd. Akty spełniają wymagania norm bezpieczeństwa ISO 13335, ISO 17799, ISO 27001 i in. uznanych standardów. Akty stanowią politykę bezpieczeństwa III poziomu wg ISO 13335.
W zakresie bezpieczeństwa ochrony danych osobowych - Polityka bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych i Instrukcja zarządzania systemem informatycznym przetwarzającym dane osobowe (akty spełniają wymagania ustawy o ochronie danych osobowych wraz z aktami wykonawczymi).
Zarządzanie ryzykiem - wszystkie wprowadzane rozwiązania bezpieczeństwa poprzedzone są analizami ryzyka prowadzonymi zgodnie z normami ISO 13335, ISO 17799. Pozwala to na ekonomiczne i efektywne zapewnienie bezpieczeństwa w Poczcie Polskiej. Dotyczy to nie tylko systemów teleinformatycznych, lecz także innych obszarów bezpieczeństwa.
System zarządzania ryzykiem - w sposób pionierski w Polsce i Europie Środkowej - przygotowywany jest w chwili obecnej do kontrolowania całego ryzyka korporacyjnego Poczty Polskiej. Zapewni to zwiększenie skuteczności i ekonomiczności funkcjonowania całego przedsiębiorstwa. Działania te pozwolą spełnić najnowsze, światowe standardy w zakresie zarządzania ryzykiem, takie jak COSO II czy M_o_R 2.
Ad 5.
Poczta Polska od wielu lat systematycznie prowadzi badania rynku usług pocztowych ze szczególnym uwzględnieniem występującej na tym rynku konkurencji. Przeprowadzane są analizy poszczególnych segmentów usług, nawet w rozbiciu na poszczególne produkty.
Wynikające z prowadzonych badań wnioski służą Poczcie Polskiej zarówno do oceny występujących zagrożeń ze strony konkurencji, jak i uzyskiwania informacji w zakresie potrzeb i preferencji jej klientów. W związku ze zbliżającą się liberalizacją rynku pocztowego następuje intensyfikacja działań firm konkurencyjnych spowodowana możliwościami, jakie stwarza wolny rynek. Przeprowadzane badania szczególnie nastawione są wiec na identyfikację istotnych obszarów dla Poczty Polskiej potencjalnie zagrożonych działaniami konkurencji.
Analiza w kluczowych segmentach rynku pozwala Poczcie Polskiej przede wszystkim na:
- identyfikację głównych firm konkurujących z Pocztą Polską w zakresie usług pocztowych (listy, paczki, adresowe przesyłki reklamowe, Firmowa Poczta),
- porównanie ofert produktowych konkurentów z ofertą Poczty Polskiej w zakresie rodzajów usług, cen, struktury oferty, parametrów jakościowych,
- identyfikację działań poszczególnych firm konkurencyjnych w kluczowych segmentach rynku,
- określenie czynników mających decydujący wpływ na utrzymanie pozycji konkurencyjnej Poczty Polskiej na rynku.
Otrzymane informacje Poczta Polska wykorzystuje przede wszystkim do prowadzenia działań w zakresie:
- skoncentrowania swojej działalności na potrzebach klienta - wypracowaniu partnerskiego modelu współpracy z najważniejszymi klientami Poczty Polskiej,
- kształtowania pozytywnego wizerunku Poczty Polskiej wśród klientów indywidualnych i biznesowych,
- zdywersyfikowania działalności w kierunku realizacji nowych przedsięwzięć biznesowych,
- poprawy efektywności operacyjnej.
W lipcu br. Poczta Polska dokonała identyfikacji istotnych obszarów potencjalnie zagrożonych działaniami konkurencji oraz analizy działań poszczególnych konkurentów Poczty Polskiej w kluczowych segmentach rynku, tj. w segmencie przesyłek listowych, usług paczkowych i kurierskich oraz usług reklamowych - druków bezadresowych i przesyłek reklamowych, a także w segmencie usług finansowych. Wyniki tej analizy potwierdzają konieczność wdrożenia działań przedstawionych w odpowiedzi na pytanie pierwsze oraz zobowiązują Pocztę Polską do podejmowania przedsięwzięć na rzecz zwalczania nieuczciwej konkurencji np. poprzez zawiadamianie Urzędu Komunikacji Elektronicznej o działaniach operatorów pocztowych naruszających obowiązujące przepisy oraz interesy Poczty Polskiej.
Ad 6.
Przyjmując zadanie inwestycyjne do planu inwestycyjnego, służby inwestycyjne kierują się przyjętą Strategią Rozwoju Poczty Polskiej oraz potrzebami zgłoszonymi we wnioskach inwestycyjnych przez jednostki organizacyjne Poczty Polskiej z ujętą analizą efektywności ekonomicznej, w której korzyści wynikające z planowanej inwestycji powinny zawierać wpływy operacyjne przewidziane dla okresu referencyjnego minimum 6 lat.
Ad 7.
Odpowiadając na to pytanie, należy wyjaśnić, że zawarte w polskim systemie prawnym:
- przepis art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 30 lipca 1997 r. o p.p.u.p. Poczta Polska zapewniający Poczcie Polskiej w pkt 1 dotację do działalności polegającej na świadczeniu powszechnych usług pocztowych, jeśli ta przynosi straty i w pkt 2 dotację na inwestycje,
- przepis art. 6 pkt. 4 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe i naprawcze, który wyłącza Pocztę Polską spod prawa upadłościowego jako podmiot utworzony w drodze odrębnej ustawy,
stanowiły dostateczną podstawę prawną do ewentualnego udzielenia przez państwo (w razie potrzeby) wsparcia finansowego dla Poczty Polskiej ze środków budżetowych tylko do dnia 1 maja 2004 r., czyli do dnia przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Od tego momentu bowiem dotychczasowe przepisy prawa krajowego mogą być stosowane w państwie członkowskim, o ile pozostają w zgodzie z prawem wspólnotowym. W tym wypadku z art. 87 Traktatu WE określającym przypadki, w których pomoc udzielona przez państwo członkowskie (w jakiejkolwiek formie) jest zgodna ze wspólnym rynkiem, tzn. nie zakłóca lub nie grozi zakłóceniem konkurencji poprzez sprzyjanie niektórym przedsiębiorstwom lub gałęziom produkcji. Niestety, pomoc publiczna przewidziana w ww. przepisach prawa krajowego dla Poczty Polskiej nie spełnia kryteriów pozwalających zaliczyć ją do przypadków uznanych za zgodną ze wspólnym rynkiem, jako że de facto sprzyja jednemu przedsiębiorcy, tj. Poczcie Polskiej, w sytuacji gdy na polskim rynku pocztowym działają też inni operatorzy pocztowi.
W związku z powyższym Komisja Europejska zobowiązała stronę polską do wyeliminowania tej nieprawidłowości z polskiego porządku prawnego. Prawo wspólnotowe dotyczące pomocy publicznej przewiduje jednak możliwość udzielenia pomocy publicznej przedsiębiorcom zobowiązanym do świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym po spełnieniu określonych przepisami prawa warunków. Korzystając z tej możliwości i biorąc pod uwagę, że państwo ustawowo zobowiązało Pocztę Polską do świadczenia powszechnych usług pocztowych na obszarze całego kraju na jednolitych warunkach cenowych, w kwietniu 2004 r. na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o p.p.u.p. Poczta Polska opracowane zostały i notyfikowane do Komisji Europejskiej dwa Programy pomocowe: jeden - Rekompensata dla Poczty Polskiej za świadczenie powszechnych usług pocztowych, drugi - Pomoc dla Poczty Polskiej na inwestycje związane ze świadczeniem powszechnych usług pocztowych. Program dotyczący pomocy dla Poczty Polskiej na dofinansowanie działalności inwestycyjnej związanej ze świadczeniem powszechnych usług pocztowych został już przez Komisję Europejską rozpatrzony i uznany za niegodny ze wspólnym rynkiem, w związku z czym pomoc publiczna dla Poczty Polskiej na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 2 ustawy o p.p.u.p. Poczta Polska nie może być przez państwo udzielana. Natomiast program dotyczący rekompensaty kosztów dla Poczty Polskiej związanych ze świadczeniem powszechnych usług pocztowych jest obecnie w Komisji Europejskiej rozpatrywany. Udzielenie Poczcie Polskiej ewentualnej pomocy publicznej z tytułu świadczenia powszechnych usług pocztowych będzie możliwe, jeśli Poczta Polska udokumentuje, że ponosi na tej działalności stratę i Komisja Europejska, wydając pozytywną decyzję do ww. programu pomocowego, uzna tę pomoc za zgodną ze wspólnym rynkiem. Program ten będzie miał zastosowanie również do Poczty Polskiej SA, jako że pozostanie ona operatorem publicznym, zobowiązanym do świadczenia powszechnych usług pocztowych.
Pragnę też dodać, że prawo wspólnotowe dotyczące pomocy publicznej przewiduje również w przypadkach zagrożenia przedsiębiorcy upadłością możliwość udzielenia mu przez państwo członkowskie indywidualnej pomocy na restrukturyzację. Warunkiem udzielenia takiej pomocy na miarę potrzeby jest przygotowanie indywidualnego programu pomocowego na restrukturyzację i notyfikowanie go do Komisji Europejskiej. Niezależnie od powyższego, możliwość ogłoszenia upadłości w stosunku do Poczty Polskiej spowoduje, że ona sama będzie musiała działać tak, aby nie ponosić strat, a gdy one wystąpią, będzie musiała pokryć je z zysków przyszłych okresów. Jedynie strata na realizacji nałożonego przez państwo na Pocztę Polską obowiązku świadczenia powszechnych usług pocztowych może być w świetle przepisów prawa wspólnotowego objęta pomocą państwa.
Ad 9.
Realizowane w Poczcie Polskiej działania o charakterze szkoleniowym traktowane są jako inwestycja firmy w pracowników, tj. w najważniejszy zasób, od którego zależeć będzie poziom realizacji zadań, przekładający się w rezultacie na realizację celów biznesowych firmy. Kreowana i realizowana polityka rozwoju zawodowego dostosowana jest do wymogów aktualnych i przyszłych standardów kompetencyjnych, określających grupy/obszary kompetencji zawodowych, które zgodnie ze Strategią Rozwoju Poczty oraz Strategią Zarządzania Zasobami Ludzkimi są kluczowe dla pozycji przedsiębiorstwa na rynku konkurencyjnym. Prowadzone działania skoncentrowane są w związku z tym w głównej mierze na realizacji tzw. Centralnych Programów Rozwoju Zawodowego, tj. projektów szkoleniowych posiadających jednolity program merytoryczny oraz harmonogram i sposób realizacji ważnych z punktu widzenia zamierzeń strategicznych PP, adresowanych do konkretnych, kluczowych grup pracowniczych.
Specjaliści i menadżerowie Poczty Polskiej szkoleni są we wszystkich obszarach wiedzy związanych z ich zakresami obowiązków takich, jak: zarządzanie, marketing, prawo (np. prawo handlowe), ubezpieczenia, finanse, informatyka, umiejętności interpersonalne itp. Natomiast w przypadku służb eksploatacyjnych szczególnie istotna z punktu widzenia przedsiębiorstwa jest realizacja projektu z zakresu profesjonalnej obsługi klienta, przewidującego działania szkoleniowe mające na celu rozwinięcie i standaryzację kompetencji pracowników placówek pocztowych z zakresu obsługi klienta i technik sprzedaży oraz promowanie standardów obsługi klienta sprzyjających kształtowaniu pozytywnego wizerunku Poczty Polskiej. Celem tych szkoleń jest ugruntowanie wśród pracowników określonych nawyków i zachowań (wskazujących na internalizację postaw związanych z nastawieniem na klienta), wprowadzanych wcześniej w ramach kursów zawodowych, stanowiących pierwszy, obowiązkowy etap edukacji zawodowej pracowników służb eksploatacji Poczty Polskiej. Ponadto, w sposób systemowy traktowane są kwestie podnoszenia kompetencji zawodowych służb sprzedaży zajmujących się obsługą klienta korporacyjnego - dzięki wystandaryzowanym programom szkoleń możliwe jest kształcenie w Poczcie Polskiej profesjonalnej kadry handlowców.
Prowadzone są także kompleksowe działania szkoleniowe związane z powoływaniem w Poczcie Polskiej tzw. stanowisk finansowych, uruchamianych w związku z rozszerzaniem katalogu usług świadczonych w PP o usługi finansowe i ubezpieczeniowe (szkoleni są zarówno pracownicy zatrudnieni na stanowiskach finansowych, jak i naczelnicy urzędów pocztowych, w których uruchamiane są te stanowiska).
Zmiana statusu prawnego Poczty Polskiej z przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa w zasadzie nie będzie miała bezpośredniego wpływu na usługi świadczone przez PP, a tym samym na zadania realizowane przez pracowników, którzy w dalszym ciągu będą podlegali systematycznemu procesowi szkolenia, niezależnie od formy prawnej działania firmy.
Ad 12.
Poczta Polska przeszła proces reorganizacji struktury organizacyjnej, przechodząc od struktury funkcjonalnej do struktury opartej o piony biznesowe. Zmiany przeprowadzone w 2005 r. pokazały mankamenty w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa oraz obnażyły sposób ich przygotowania i wdrożenia. Skutki tych decyzji są odczuwalne do dziś, dlatego też kierownictwo Poczty Polskiej podejmuje ciągłe działania naprawcze polegające m.in. na zmianie wewnętrznej struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa.
Odnosząc się do specyficznej jednostki, jaką było Centrum Badawczo-Szkoleniowe, należy stwierdzić, że dokonane zmiany organizacyjne spowodowały rozproszenie zadań związanych ze sferą B+R. Obecne kierownictwo Poczty Polskiej z troską podchodzi do tych kwestii i dostrzega potrzebę scentralizowania ww. zadań, a także wzmocnienia w Poczcie Polskiej kultury projektowej nastawionej na rozwój, w tym technologiczny, tak jak dzieje się to w najlepszych organizacjach pocztowych na świecie. Opracowano projekt reaktywowania działalności badawczej, którego wdrożenie przewidziano na 2008 r.
Ad 13.
Poczta Polska, jako przedsiębiorstwo państwowe, zobowiązana jest do stosowania ustawy z dnia 29 stycznia 2007 r. Prawo zamówień publicznych. W związku z powyższym dostawcy materiałów i usług wyłaniani są w drodze przywołanej ustawy. W każdym wypadku projekty umów konstruowane są tak, aby wyeliminować lub w znacznym stopniu ograniczyć ryzyko nierzetelnego wykonywania zadań. W sporadycznych przypadkach, w których wystąpiła taka konieczność, naliczane są i egzekwowane kary umowne, a środkiem ostatecznym jest rozwiązanie umowy. Efektywnością w omawianej sytuacji są zawsze oszczędności liczone jako różnica pomiędzy wartością szacunkową a uzyskaną ceną oferty wyłonionego w procedurze wykonawcy, natomiast źródłem informacji jest coroczne sprawozdanie kierowane, zgodnie z wymogiem ustawowym, do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
Ad 14.
Zgodnie z wyjaśnieniami przedstawionymi na wstępie aktualnie przygotowywany jest pierwszy etap przekształceń własnościowych p.p.u.p. Poczta Polska, tj. przekształcenie przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę akcyjną Skarbu Państwa w oparciu o tzw. specustawę. Biorąc pod uwagę, że projekt ustawy o komercjalizacji p.p.u.p. Poczta Polska, od której terminu wejścia w życie uzależniony jest termin podjęcia przez organ założycielski działań związanych z procesem komercjalizacji, był już przedmiotem pierwszego czytania w Sejmie RP, prawdopodobny był termin komercjalizacji Poczty Polskiej do połowy przyszłego roku. Z uwagi jednak na samorozwiązanie Sejmu RP termin ten na pewno ulegnie przesunięciu, jako że proces legislacyjny dotyczący tej ustawy będzie musiał być podjęty od początku.
Ad 15.
Poczta Polska posiada przyjętą do realizacji Strategię Rozwoju Poczty Polskiej na lata 2006-2009 i jest to kolejna strategia przedsiębiorstwa. Przyjęcie Strategii do wdrożenia uruchomiło proces monitorowania inicjatyw strategicznych, będących narzędziem dla jej realizacji i oceny stopnia zgodności zapisów z faktycznym wdrożeniem, dokonywania korekt, etc. Wdrożenie każdej strategii z uwagi na okres, jakiego dotyczy, obarczone jest ryzykiem wystąpienia odchyleń, dlatego też stosuje się mechanizmy wczesnego ostrzegania. Z tych też powodów Poczta Polska monitoruje realizację strategii.
Przedstawiając powyższe, wyrażam nadzieję, że w sposób dostateczny wyjaśniłem interesujące Pana Posła Janusza Maksymiuka sprawy dotyczące przekształceń własnościowych p.p.u.p. Poczta Polska i przyszłości usług pocztowych.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Eugeniusz Wróbel
Warszawa, dnia 28 września 2007 r.