V kadencja
Interpelacja nr 3063
do ministra finansów
w sprawie planowanych zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych
Karta podatkowa i ryczałt ewidencjonowany są jedną z fakultatywnych form opodatkowania działalności gospodarczej prowadzonej przez osoby fizyczne i spółki cywilne. Model dochodowych podatków zryczałtowanych przewiduje podział wpływów podatkowych pomiędzy gminy a państwo. Zgodnie z art. 2 ust. 3-4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym wpływy z podatku opłacanego w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów osób duchownych stanowią dochód budżetu państwa. Wpływy z karty podatkowej stanowią wyłączny dochód gmin.
Niezaprzeczalne jest istnienie związku pomiędzy prowadzeniem działalności gospodarczej a realizowanymi zadaniami przez władze gminne. Niepokój władz lokalnych, a także podatników korzystających z tej formy rozliczania się wzbudziły sygnały o planowanych zmianach w zakresie podatku zryczałtowanego i karty podatkowej. Obawiają się oni, że zmiany te będą się wiązały z całkowitą likwidacją korzystnych form ryczałtowych. Kalwaria Zebrzydowska jest dobrym przykładem miasta, gdzie większość z około 3000 działających na terenie gminy podmiotów gospodarczych korzysta z tego rodzaju opodatkowania. Likwidacja karty podatkowej w bardzo znaczący sposób wpłynie na budżet gminy. Ponadto podatnicy prowadzący działalność opodatkowaną w formie karty podatkowej lub ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zwolnieni są od obowiązku prowadzenia ksiąg, przez co księgowość jest mniej skomplikowana niż w przypadku zasad ogólnych. Stanowi to korzystne rozwiązanie dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą.
Pytanie: Czy rządowy projekt zmiany ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje likwidację przywołanych form opodatkowania oraz czy proponowane zmiany będą usprawnieniem czy utrudnieniem dla korzystających obecnie z podatku ryczałtowego podmiotów gospodarczych?
Poseł Marek Polak
Andrychów, dnia 16 maja 2006 r.