V kadencja
Interpelacja nr 6093
do ministra transportu
w sprawie nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym
Szanowny Panie Ministrze! Nowelizacja prawa o ruchu drogowym ma na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej, dotyczącego implementacji do polskiego systemu prawnego postanowień dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wstępnej kwalifikacji i okresowego szkolenia kierowców niektórych pojazdów drogowych do przewozu rzeczy lub osób.
Nowe przepisy wprowadzają jednolity standard kwalifikacji, które będą wymagane od prowadzącego pojazd ciężarowy. Celem wprowadzenia nowych uregulowań jest podniesienie ogólnie bezpieczeństwa jazdy oraz nabycie umiejętności racjonalnego zużycia paliwa. Narzucają one m.in. szkolenia okresowe kierowców oraz dla zaczynających pracę w tym zawodzie ukończenie tzw. kwalifikacji wstępnej (ponad 200 godzin kursu). Ich zakres będzie obejmował między innymi jazdę w trudnych warunkach, analizę przypadku, opracowywanie trasy, naukę jazdy ekonomicznej. Szacowane koszty szkolenia jednej osoby mogą wahać się w granicach od 4 do 10 tys. zł.
W lipcu ubiegłego roku wprowadzono obowiązek stosowania tachografów cyfrowych, służących do pomiaru czasu jazdy kierowcy. To również narzuciła Komisja Europejska zgodnie z rozporządzeniem WE nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady Europy z dnia 15 marca 2006 r. (przedsiębiorstwo transportowe ma obowiązek kopiowania i przechowywania danych z tachografu cyfrowego i kart kierowców). Wprowadzenie tych urządzeń podniosło koszty działalności transportowej, chociażby z racji zakupu i zamontowania samego tachografu, a także zakup tzw. karty przedsiębiorstwa i karty kierowcy. Od tej pory wszyscy kierowcy prowadzący pojazd z tachografem cyfrowym powinni posiadać umiejętności prawidłowego obsługiwania tachografu cyfrowego (TC), w tym jego drukarki, czytania i rozumienia symboli określających poszczególne czynności wykonywane w czasie prowadzenia pojazdu lub jego postoju, rozumienia i właściwego interpretowania sygnalizacji wizualnej na wyświetlaczu TC, jego sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej.
1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy art. 8 pkt 4 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 180, poz. 1497), które wprowadziły zapisy dotyczące pośrednictwa przy przewozie rzeczy (tzw. P.p.r.) (zmiana do ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, Dz.U. Nr 204, poz. 2088, z późn. zm. - art. 4 pkt 3 lit. b tej ustawy).
Interpretacja Ministerstwa Transportu określiła, iż przepisy te dotyczą działalności spedycyjnej w zakresie transportu drogowego. Tak więc każdy, kto wykonywał lub wykonuje spedycję, podlega tym przepisom. Nie dotyczy to spedytorów zajmujących się wyłącznie spedycją w innych niż transport drogowy gałęziach transportu. Zgodnie z art. 12 ust. 1a ww. ustawy o transporcie drogowym dla wykonywania pośrednictwa P.p.r. zarówno krajowego, jak i międzynarodowego konieczne jest uzyskanie licencji na krajowy transport drogowy rzeczy oraz posiadanie zabezpieczenia finansowego w wysokości 50 tys. euro. Jednakże licencja na międzynarodowy transport drogowy rzeczy nie pozwala na wykonywanie pośrednictwa P.p.r. (zarówno krajowego, jak i międzynarodowego). Jednym z warunków niezbędnych dla otrzymania licencji na krajowy transport drogowy przy pośrednictwie P.p.r. jest uzyskanie certyfikatu kompetencji zawodowych. Przepisy te znacznie osłabiły konkurencyjność polskich firm, i to na rodzimym rynku, gdyż firmy z innych krajów unijnych, które działają na polskim rynku, nie podlegają już tym przepisom.
W związku z tym bardzo proszę Pana Ministra o odpowiedź na pytanie: Co ministerstwo zamierza zrobić ww. sprawie?
Z poważaniem
Poseł Waldemar Szadny
Warszawa, dnia 11 stycznia 2007 r.