V kadencja

Odpowiedź na interpelację w sprawie stanu przygotowań do prac związanych z budową mostu na rzece Bug na wysokości Włodawy i Tomaszówki, budowy przejścia granicznego Włodawa-Tomaszówka na polsko-białoruskim odcinku granicznym oraz rozbudowy sieci przejść granicznych z Republiką Białoruś i Ukrainą

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji - z upoważnienia ministra -

na interpelację nr 7828

w sprawie stanu przygotowań do prac związanych z budową mostu na rzece Bug na wysokości Włodawy i Tomaszówki, budowy przejścia granicznego Włodawa-Tomaszówka na polsko-białoruskim odcinku granicznym oraz rozbudowy sieci przejść granicznych z Republiką Białoruś i Ukrainą

   Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do pisma z dnia 9 kwietnia 2007 r. (sygn. SPS-023-7828/07) przekazującego interpelację posła na Sejm RP pana Grzegorza Kurczuka w sprawie stanu przygotowań prac związanych z budową mostu na rzece Bug na wysokości Włodawy i Tomaszówki, budowy przejścia granicznego Włodawa-Tomaszówka na polsko-białoruskim odcinku granicznym oraz rozbudowy sieci przejść granicznych z Republiką Białoruś i Ukrainą, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.

   Na wstępie zaznaczyć należy, iż zgodnie z art. 17 ustawy z dnia 12 października 1990 roku o ochronie granicy państwowej (t.j.: Dz.U. z 2005 r. Nr 226, poz. 1944 z późn. zm.) instytucją odpowiedzialną za inwestycje w przejściach granicznych, w tym także za budowę przejść granicznych, jest właściwy miejscowo wojewoda, natomiast za budowę dróg dojazdowych i mostów granicznych - minister właściwy do spraw transportu (drogi krajowe) lub właściwy samorząd (drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne).

   W odniesieniu do budowy drogowego przejścia granicznego Włodawa-Tomaszówka uprzejmie informuję, iż powyższa kwestia omawiana była na spotkaniach Podkomisji ds. Przejść Granicznych i Infrastruktury Polsko-Białoruskiej Międzyrządowej Komisji Koordynacyjnej ds. Współpracy Transgranicznej, m.in.:

   - w dniu 17 lutego 2004 r. w Bruzgach, jako drogowym przejściu granicznym dla ruchu osobowego o charakterze międzypaństwowym (dla obywateli Białorusi i Polski), umiejscowionym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

   - w dniu 28 października 2004 r. w miejscowości Waliły, gdzie strona białoruska poinformowała, iż w późniejszym terminie udzieli odpowiedzi na polską propozycję dotyczącą utworzenia drogowego przejścia granicznego Włodawa-Tomaszówka,

   - w dniu 20 października 2005 r. w Białowieży delegacja białoruska poinformowała, iż po stronie białoruskiej trwają zaawansowane prace nad uzyskaniem zgody Rady Ministrów na utworzenie międzynarodowego drogowego przejścia granicznego Włodawa-Tomaszówka dla ruchu samochodów osobowych, autobusów i pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, z wyłączeniem towarów. Strona polska po uzyskaniu tej informacji zobowiązała się sporządzić notę w tej sprawie i jednocześnie poprosiła o potwierdzenie otrzymanej informacji, iż strona białoruska postuluje powrót do koncepcji utworzenia przejścia o charakterze międzynarodowym,

   - w dniu 26 kwietnia 2006 r. w Bruzgach strona polska poinformowała stronę białoruską, iż nota dyplomatyczna w sprawie utworzenia drogowego przejścia granicznego Włodawa-Tomaszówka znajduje się w uzgodnieniach międzyresortowych,

   - w dniu 23 listopada 2006 r. w Białowieży strona polska poinformowała stronę białoruską, że nota dyplomatyczna w sprawie utworzenia drogowego przejścia granicznego Włodawa-Tomaszówka znajduje się w uzgodnieniach międzyresortowych.

   Jednocześnie pragnę zauważyć, niezależnie od prowadzonej korespondencji dyplomatycznej, że w dniu 26 października 2005 r. wojewoda lubelski ponowił wniosek o podjęcie działań zmierzających do utworzenia przejścia granicznego Włodawa-Tomaszówka. W Lubelskim Zarządzie Drogowych Przejść Granicznych w Chełmie opracowany został projekt budowy ww. przejścia. Termin otwarcia przewidywany był na 2005 r. Projekt kolejnej noty dyplomatycznej w sprawie utworzenia przejścia granicznego Włodawa-Tomaszówka został pozytywnie zaopiniowany w dniu 31 stycznia 2006 r. przez Komendę Główną Straży Granicznej. Obecnie nota znajduje się w uzgodnieniach międzyresortowych.

   W korespondencji z dnia 15 maja 2006 r. do Ministerstwa Finansów Wojewoda lubelski podtrzymał zainteresowanie realizacją budowy przedmiotowego przejścia granicznego na terenie województwa. Według jego oceny budowa nowego przejścia granicznego mogłaby rozpocząć się najwcześniej na przełomie 2007/2008 r. po zakończeniu aktualnie realizowanych inwestycji w innych przejściach granicznych województwa. Po zawarciu porozumienia o utworzeniu przejścia we Włodawie zobowiązał się do podjęcia odpowiednich działań w celu pozyskania środków budżetowych i pozabudżetowych na jego realizację.

   Wskazać należy, iż współpraca dwustronna w zakresie tworzenia nowych przejść granicznych na granicy polsko-białoruskiej, realizowana jest w ramach prac Podkomisji ds. Przejść Granicznych i Infrastruktury Polsko-Białoruskiej Międzyrządowej Komisji Koordynacyjnej ds. Współpracy Transgranicznej. Na posiedzeniach podkomisji omawiane były propozycje utworzenia/otwarcia następujących drogowych przejść granicznych:

   - Włodawa-Tomaszówka dla międzynarodowego ruchu osobowego, autobusów i samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony,

   - Chworościany-Dubnica dla międzynarodowego ruchu osobowego i towarowego samochodami o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony z lokalizacją przejścia na terytorium Republiki Białoruś (zawarto porozumienie o utworzeniu). Strona polska oczekuje odpowiedzi na notę dyplomatyczną z dnia 2 lipca 2005 r. w sprawie utworzenia ww. przejścia granicznego,

   - Lipszczany-Sofijewo dla ruchu osobowego (zawarto porozumienie o utworzeniu). Strona polska oczekuje odpowiedzi na notę dyplomatyczną z dnia 2 lipca 2005 r. w sprawie utworzenia ww. przejścia granicznego oraz Jałówka-Ryboły, Koterka-Wysokoje, Wygoda-Kotary, Kodeń-Stradiczi.

   Nadmienić należy, iż ostatnie posiedzenie podkomisji odbyło się w dniu 23 listopada 2006 r. w Białowieży. W trakcie spotkania omówiono m.in. kwestie utworzenia nowych przejść granicznych. Obydwie strony uzgodniły, iż strona polska wystąpi z notą dyplomatyczną postulującą zmianę art. 3 umowy o przejściach granicznych o następującej treści: Dla międzynarodowego ruchu osób oraz przewozu towarów przy wykorzystaniu samochodów osobowych, autobusów oraz pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony zostanie utworzone drogowe przejście graniczne Lipszczany-Sofijewo. Delegacja polska poinformowała, iż utworzenie nowych przejść granicznych Kodeń-Stradiczi oraz Wygoda-Kostary przewidziane jest w następnym okresie programowania środków unijnych, po 2013 r. Obecne środki finansowe wykorzystywane są na modernizację i rozwój istniejących przejść granicznych. Prace związane z tworzeniem nowych przejść granicznych oraz rozszerzaniem zakresu ruchu kontynuowane będą na kolejnych posiedzeniach podkomisji.

   Współpraca dwustronna w zakresie tworzenia nowych przejść granicznych na granicy polsko-ukraińskiej realizowana jest w ramach prac Komisji ds. Przejść Granicznych i Infrastruktury Polsko-Ukraińskiej Międzyrządowej Komisji Koordynacyjnej ds. Współpracy Transgranicznej. Ostatnie posiedzenie Komisji odbyło się 8 września 2006 r. w Jagodzinie.

   W trakcie spotkania delegacje ustaliły, iż w pierwszej kolejności powstaną następujące drogowe przejścia graniczne: Budomierz-Hruszew, Dołhobyczów-Uhrynow (lokalizacja infrastruktury przejść po stronie polskiej), Malhowice-Niżankowice po rozpatrzeniu noty dyplomatycznej oraz Zbereże-Adamczuki (z lokalizacją po stronie ukraińskiej). Infrastruktura przejść granicznych w Budomierzu i Dołhobyczowie ma zostać usytuowana na terytorium RP. Z informacji przekazanych przez KG SG wynika, iż projekt techniczny drogowego przejścia granicznego Dołhobyczów-Uhrynow został przekazany do uzgodnienia przez stronę ukraińską. Natomiast budowę tego przejścia przewiduje się na lata 2008-2009. Odnosząc się do budowy drogowego przejścia granicznego Budomierz-Hruszew, wskazać należy, iż opracowany został program funkcjonalno-użytkowy.

   Podkreślić należy, iż delegacje za priorytet uznały utworzenie drogowego przejścia granicznego Malhowice-Niżankowice dla ruchu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, z możliwością rozszerzenia do 7,5 tony, bez ruchu pieszego, oraz Zbereże-Adamczuki dla międzynarodowego ruchu osobowego i ciężarowego do 3,5 tony, bez ruchu pieszego. W dniu 21 marca 2007 r. podjęta została uchwała Nr 42/2007 Rady Ministrów w sprawie związania Rzeczypospolitej Polskiej porozumieniem między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Gabinetem Ministrów Ukrainy o utworzeniu drogowego przejścia granicznego Malhowice-Niżankowice. W przypadku przejścia granicznego Zbereże-Adamczuki, którego lokalizacja uzgodniona jest na terytorium Ukrainy, inicjatorem wymiany not dyplomatycznych powinna być strona ukraińska.

   Ponadto, obydwie delegacje zaznaczyły konieczność podjęcia dalszych prac nad utworzeniem nowych przejść granicznych: Bełz-Budynin, Boberka-Smolnik, Uhnów-Dyniska Stare. Za zasadne uznały przeprowadzenie konsultacji w zakresie utworzenia przejść granicznych: Mszaniec-Banriw, Dubienka-Kładniw, Kryłów-Krecziw, Wołosate-Łubnia. Jednocześnie pragnę poinformować, iż minister SWiA, odpowiadając na prośbę ministra rozwoju Rrgionalnego, zasugerował uwzględnienie jako projektów priorytetowych do finansowania ze środków Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa modernizacji kolejowego przejścia granicznego Kuźnica Białostocka-Bruzgi w województwie podlaskim oraz budowy drogowych przejść granicznych Dołhobyczów-Uhrynów w województwie lubelskim i Budomierz-Hruszew w województwie podkarpackim.

   W ramach modernizacji przejść granicznych na granicy z Republiką Białoruś i Ukrainą trwają następujące działania:

   - rozbudowa drogowego przejścia granicznego Terespol-Brześć. Inwestycja jest współfinansowana z Funduszu Schengen,

   - modernizacja i rozbudowa drogowego przejścia granicznego Medyka-Szegini obejmująca m.in.: budowę budynku odpraw celnych, terminal dla samochodów ciężarowych, poszerzenie pasów ruchu na linii granicy państwowej, zakup 2 bramek radiometrycznych do zamontowania na kierunku wjazdowym dla samochodów osobowych i autokarów, doprowadzenie instalacji elektrycznej i teleinformatycznej,

   - rozbudowa drogowego przejścia granicznego Krościenko-Smolnica z dostosowaniem do odpraw samochodów ciężarowych o ładowności do 3,5 tony i odpraw autobusów.

   Realizacja ww. zadań jest niezbędna do zapewnienia bezpieczeństwa podróżnym, poprawy warunków pracy służb granicznych oraz zwiększenia przepustowości przejść granicznych.

   Z wyrazami szacunku

   Podsekretarz stanu

   Jarosław Brysiewicz

   Warszawa, dnia 31 maja 2007 r.