V kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki - z upoważnienia prezesa Rady Ministrów -
na interpelację nr 4136
w sprawie aktualnej sytuacji w Polskiej Organizacji Turystycznej
Szanowny Panie Marszałku! Przedkładam Panu Marszałkowi odpowiedź na interpelację poselską Pana Posła Sylwestra Pawłowskiego, znak SPS-023-4136/06, w sprawie aktualnej sytuacji w Polskiej Organizacji Turystycznej.
1. W jaki sposób Rząd RP zamierza traktować ważną dla polskiej gospodarki, ale wciąż niedocenianą, branżę turystyczną?
Rząd RP uważa turystykę za ważny czynnik rozwoju miast i regionów. Turystyka integruje bowiem szereg dziedzin gospodarki i pozwala na wyeksponowanie i promocję wyjątkowych walorów poszczególnych obszarów geograficzno-administracyjnych.
W chwili obecnej realizowana jest ˝Strategia rozwoju turystyki w latach 2001-2006. Rządowy program wsparcia rozwoju turystyki w latach 2001-2006˝. Jest ona średniookresową koncepcją celów, działań i środków, której wynikiem powinno być osiągnięcie jej celu głównego, jakim jest poprawa konkurencyjności polskiej oferty turystycznej na rynku międzynarodowym i krajowym. Strategicznym celem w sferze gospodarki turystycznej jest stworzenie silnego ekonomicznie, zorientowanego na rynek sektora turystycznego, opartego na prywatnej własności i inicjatywie, mogącego sprostać konkurencji na rynku międzynarodowym i zdolnego utrzymać popyt na turystykę krajową.
Resort gospodarki wspiera różne formy doskonalenia i szkolenia profesjonalnych oraz społecznych kadr realizujących zadania w zakresie turystyki i wypoczynku, wytwarzających wpływy z gospodarki turystycznej do budżetu państwa. Wspomaga merytorycznie, organizacyjnie i finansowo jednostki branżowe organizujące szkolenia, kursy, konferencje, seminaria, wydawnictwa stanowiące pomoce szkoleniowe oraz realizuje szkolenia dla przedsiębiorców (kwaterodawców turystyki wiejskiej, hotelarzy, organizatorów i pośredników turystycznych).
Opracowywana jest ˝Strategia rozwoju turystyki na lata 2007-2013˝. Punktem wyjścia do jej opracowania stały się interdyscyplinarność i regionalny charakter turystyki. ˝Strategia rozwoju turystyki na lata 2007-2013˝ wpisuje się w realizację celów Strategii Lizbońskiej, a także celu strategicznego projektu Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, jakim jest tworzenie warunków dla wzrostu konkurencyjności gospodarki opartej na wiedzy i przedsiębiorczości, zapewniającej wzrost zatrudnienia oraz wzrost poziomu spójności społecznej, gospodarczej i przestrzennej. Szczegółowa analiza stanu polskiej turystyki, zestawiona z trendami światowymi i europejskimi, doprowadziła do określenia priorytetowych obszarów wzmacniania dynamiki i harmonijnego rozwoju turystyki obejmujących produkt turystyczny o wysokiej konkurencyjności, rozwój zasobów ludzkich na rzecz rozwoju turystyki, wsparcie marketingowe i kształtowanie przestrzeni turystycznej. Realizacja celów poszczególnych obszarów ma za zadanie rozwój przemysłu turystycznego opartego na nowoczesnych, konkurencyjnych i wysokiej jakości produktach i usługach turystycznych respektujących zasady zrównoważonego rozwoju. Osiąganie wizji i celów następować będzie nie tylko poprzez zaproponowane w ˝Strategii rozwoju turystyki na lata 2007-2013˝ działania, ale także poprzez realizację zapisów dotyczących rozwoju turystyki w ˝Strategii rozwoju kraju 2007-2015˝, programach operacyjnych oraz innych równoległych dokumentach strategicznych m.in. z zakresu rozwoju regionalnego, kultury, transportu, obszarów wiejskich.
2. Jaką rolę w promocji turystycznej naszego kraju ma odgrywać Polska Organizacja Turystyczna i podległe jej Polskie Ośrodki Informacji Turystycznej?
Celem nadrzędnym Polskiej Organizacji Turystycznej jest budowa pozytywnego turystycznego wizerunku Polski i jej produktów turystycznych oraz zwiększanie liczby turystów zagranicznych i podróży krajowych poprzez spójny i skuteczny system marketingu turystycznego z wykorzystaniem zintegrowanego narodowego systemu informacji turystycznej. Opierając się na tak zdefiniowanej misji i celu nadrzędnym, ustawie o Polskiej Organizacji Turystycznej i jej statucie, w działaniach POT możemy wyodrębnić następujące priorytetowe działania, które są prowadzone w roku bieżącym oraz będą kontynuowane w latach następnych:
1) działania promocyjne w segmencie turystyki wypoczynkowej na rynkach zagranicznych,
2) działania promocyjne w segmencie turystyki biznesowej,
3) działania promocyjne w segmencie turystyki wypoczynkowej na rynku krajowym,
4) inicjowanie i wspieranie procesów tworzenia i rozwoju oferty polskich produktów turystycznych odpowiadającej potrzebom turystów na poszczególnych rynkach, na których POT prowadzi swoją działalność,
5) działania w zakresie budowy spójnego systemu informacji turystycznej rozumianej jako komunikacja z konsumentem krajowym i zagranicznym i będącej koniecznym składnikiem działań marketingowych w turystyce.
W ramach nowej struktury Polskiej Organizacji Turystycznej powstało Biuro Strategii i Analiz, które ma podjąć działania do tej pory prowadzone w bardzo ograniczonym zakresie, a tak niezbędne do efektywnej i skutecznej promocji turystycznej naszego kraju. Działania te obejmują badania marketingowe w turystyce, a ich zasadniczym celem jest inicjowanie i wspieranie przez POT rozwoju badań rynkowych, ich analiza oraz udostępnianie i prezentacja w sposób przydatny uczestnikom rynku, ze szczególnym uwzględnieniem regionów oraz przedstawicieli szeroko rozumianej branży turystycznej.
Działania Polskiej Organizacji Turystycznej oraz jej ośrodków zagranicznych prowadzone są zgodnie z założonym planem i obejmują promocję skierowaną równolegle do klienta i do przedstawicieli branży turystycznej. Ponieważ POT jest jedyną instytucją, której działania skierowane są na tworzenie pozytywnego wizerunku Polski jako celu podróży oraz promocję jej walorów turystycznych, dlatego podejmowane działania są nakierowane na wypełnianie powyższego celu. Narzędzia, które są wykorzystywane w tej działalności, to:
- uczestnictwo w targach turystycznych dla konsumentów oraz profesjonalistów,
- prezentacje, warsztaty i seminaria, które pozwalają na szczegółową prezentację poszczególnych tematów oraz badanie zainteresowań w turystyce na każdym z rynków,
- podróże studyjne dla dziennikarzy, które są jednym z ważniejszych sposobów kreowania wizerunku Polski jako kraju wartego odwiedzenia oraz promocji jej atrakcji turystycznych,
- imprezy promocyjne, szczególnie te współorganizowane wraz z innymi placówkami i przedstawicielstwami w poszczególnych krajach - są one skierowane do szerokiej publiczności i stanowią okazję do zaprezentowania polskiej kultury, tradycji i kuchni,
- wydawnictwa promocyjne i nowe technologie - oba kanały dystrybucji wiedzy o Polsce są ważne i wraz z rozwojem nowych technologii na niektórych rynkach będzie się przygotowywać więcej publikacji w wersji elektronicznej, jednak wciąż pozostają regiony, gdzie słowo publikowane jest niezmiernie ważne.
Funkcjonowanie Polskiej Organizacji Turystycznej oraz podlegających jej Polskich Ośrodków Informacji Turystycznej jest niezbędne do utrzymania i wzrostu liczby przyjazdów do Polski, rozwoju produktu turystycznego, kreowania popytu na podróże krajowe.
3. Czym uzasadniony jest wzrost zatrudnienia w Polskiej Organizacji Turystycznej?
Stan zatrudnienia w Polskiej Organizacji Turystycznej na 31 grudnia 2005 r. wyniósł 55 osób w Centrali POT. Stan zatrudnienia na dzień 30 czerwca 2006 r. w Centrali POT wyniósł 65 osób. Przyrost stanu zatrudnienia o 10 osób związany jest z wprowadzeniem nowej struktury organizacyjnej POT. Zmiana została wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów o zmianie statutu Polskiej Organizacji Turystycznej. W wyniku tych zmian została powołana nowa komórka organizacyjna Biuro Strategii i Analiz oraz zmienione zostały zakresy i nazwy pozostałych komórek organizacyjnych w POT.
4. Jakie powody zdecydowały o rozwiązaniu umowy o pracę z częścią dyrektorów Polskich Ośrodków Informacji Turystycznej?
Zmiany na stanowiskach dyrektorów POIT podyktowane są przede wszystkim względami merytorycznymi oraz stworzeniem przejrzystych i niebudzących wątpliwości zasad zatrudniania pracowników na tych stanowiskach. Powyższe dotyczy dyrektorów w 5 zagranicznych ośrodkach POT, z którymi rozwiązane są umowy o pracę na mocy porozumienia stron. Kadencje tych dyrektorów były przedłużone decyzją poprzedniego Prezesa POT ponad okresy, na jakie zostały zawarte kontrakty (jakie przewidywała kadencja). Pragnę nadmienić, że w wyżej wymienionych przypadkach kadencje były przedłużone nawet do 6 lat, a standardy światowe są takie, że dyrektorzy każdorazowo mianowani są tylko na 1 kadencję, która trwa zwykle 3-4 lata.
W dwóch przypadkach umowy o pracę zostały rozwiązane w związku z zakończeniem kadencji - okresu, na jakie były zawarte umowy o pracę. Na stanowiska dyrektorów w tych POIT-ach został ogłoszony konkurs i każdy z wyżej wymienionych dyrektorów ma prawo przystąpić do tego konkursu. Według aktualnie posiadanych informacji 3 dyrektorów złożyło aplikację do konkursu.
5. W jakim trybie będą wyłaniani nowi dyrektorzy tychże ośrodków?
Dyrektorzy POIT-ów wyłaniani będą w drodze konkursów. Prezes POT w drodze zarządzenia wprowadził regulamin konkursu i tryb pracy Komisji Kwalifikacyjnej do przeprowadzenia postępowań konkursowych na dyrektorów polskich ośrodków informacji turystycznej z siedzibą poza granicami Polski oraz powołał Komisję Kwalifikacyjną w celu przeprowadzenia postępowań konkursowych. W lipcu br. Polska Organizacja Turystyczna ogłosiła konkurs na stanowiska dyrektorów polskich ośrodków informacji turystycznej (POIT) z siedzibami w: Amsterdamie, Berlinie, Londynie, Paryżu, Rzymie, Sztokholmie, Wiedniu oraz nowo powoływanym POIT w Kijowie. Aktualnie trwają prace Komisji Konkursowej, zgodnie z regulaminem wprowadzonym przez Prezesa POT.
6. Ile razy, dokąd i w jakim celu wyjeżdżali za granicę przedstawiciele ścisłego kierownictwa Polskiej Organizacji Turystycznej w okresie styczeń - czerwiec 2006 oraz jakie wiązały się z tym koszty?
Zestawienie wyjazdów przedstawicieli ścisłego kierownictwa POT za granicę w okresie od stycznia do czerwca 2006 r. przedstawia się jak niżej:
1. Udział w Balu Polskim w Brukseli (Belgia) wiceprezesa POT Wojciecha Kodłubańskiego, w dniach 26-29.01.2006.
Bal Polski w Brukseli jest jednym z najbardziej prestiżowych wydarzeń organizowanych przez Polski Ośrodek Informacji Turystycznej w Brukseli. W styczniu 2006 roku odbyła się jego VII edycja. Bal ma charakter charytatywny, a biorą w nim udział przedstawiciele belgijskich elit, Unii Europejskiej oraz NATO. Polska Organizacja Turystyczna występuje w tym wydarzeniu w roli gospodarza. Impreza ta konkuruje z wieloma innymi organizowanymi w Brukseli imprezami i jest zauważana i pozytywnie odbierana, dlatego też jej waga w zakresie promocji Polski i kształtowania jej pozytywnego wizerunku jest nie do przecenienia.
2. Udział w spotkaniu Grupy V-4 w Budapeszcie (Węgry) Prezesa POT Tomasza Wilczaka i wiceprezesa POT Wojciecha Kodłubańskiego w dniach 07-08.02.2006.
Celem tego wyjazdu było podpisanie protokołu o współpracy i agendy działań pomiędzy państwami członkowskimi na rok 2007. Grupa V-4 (Czechy, Polska, Słowacja, Węgry) jest jedną z najlepiej współdziałających grup regionalnych, której celem jest wspólna promocja regionu na wybranych rynkach zagranicznych. Spotkania grupy odbywają się trzy lub cztery razy w roku. Pierwsze ze spotkań należy do najważniejszych, gdyż finalizowane są wówczas podział zadań i kwestie finansowe na dany rok.
3. Udział w targach turystycznych EMITT w Stambule (Turcja) wiceprezesa POT Wojciecha Kodłubańskiego i doradcy prezesa POT Stanisława Wojtery w dniach 22-26.02.2006.
Celem powyższego wyjazdu było uczestnictwo w międzynarodowych targach turystycznych oraz seminarium dla przedstawicieli polskiej i tureckiej branży turystycznej. Podczas pobytu delegacja POT odbyła szereg spotkań z przedstawicielami administracji rządowej i turystycznej Turcji, między innymi z: TURSAB - Stowarzyszenie Tureckich Biur Podróży, TYD - Tureckie Stowarzyszenie Inwestorów Turystycznych, władzami polskiej wsi Polonezkoy (Adampola).
4. Udział w kongresie i targach Seatrade Cruise Shipping Convention w Miami (Stany Zjednoczone) wiceprezesa POT Wojciecha Kodłubańskiego w dniach 12-18.03.2006 r. Targi Seatrade Cruise Shipping Convention to najważniejsze wydarzenie handlowe w zakresie turystyki morskiej na świecie. Polska uczestniczy w nim od kilku lat. Dzięki temu pojawiają się pierwsze efekty - rozpoznawalność polskich portów przez zagranicznych gestorów statków pasażerskich. Do tej pory tylko niewielki procent tych jednostek zawijał do polskich portów w miastach, które niczym nie ustępują miastom na wybrzeżu Morza Bałtyckiego. Wiceprezes POT podczas pobytu w Miami uczestniczył w licznych konferencjach i spotkaniach.
5. Udział w targach ITB w Berlinie (Niemcy) prezesa POT Tomasza Wilczaka, wiceprezesa POT Wojciecha Kodłubańskiego i wiceprezesa Stanisława Wojtery w dniach 07-12.03.2006.
Rynek niemiecki jest najważniejszym rynkiem pod względem przyjazdów do Polski. Targi turystyczne w Berlinie wśród targów turystycznych uważane są za jedne z najważniejszych na świecie. Gromadzą one największą liczbę wystawców i odwiedzających. W ramach targów i imprez okołotargowych odbywa się wiele znaczących spotkań, mniej i bardziej formalnych, jednak zawsze niezmiernie ważnych dla później podejmowanych działań w zakresie projektów regionalnych i międzynarodowych. Jest to także międzynarodowe forum wymiany doświadczeń w zakresie szeroko rozumianej turystyki. Podczas targów ITB kierownictwo POT uczestniczyło w wielu wydarzeniach i odbyło liczne spotkania, między innymi:
- na polskim stoisku narodowym przyjęto prezydenta Berlina, Federalnego Ministra Gospodarki oraz Federalnego Komisarza ds. Turystyki,
- uczestniczono w polskiej konferencji prasowej, której gospodarzem był prezes POT,
- otwarto wystawę pt. ˝Ślady i wspomnienia z okazji 10. rocznicy śmierci Krzysztofa Kieślowskiego˝, która została zorganizowana we współpracy z Miastem Łódź,
- uczestniczono - w charakterze gospodarzy - w koncercie pod nazwą ˝Wiosna przychodzi z Polski˝, którego gośćmi byli przedstawiciele środowisk opiniotwórczych Niemiec i branży turystycznej,
- uczestniczono w seminarium promocyjnym ˝Polska przedstawia się˝ skierowanym do dziennikarzy niemieckich specjalizujących się w turystyce. Prezes POT wystąpił w roli prelegenta,
- odbyto rozmowy z Ministrem Kultury i Turystyki Ukrainy oraz przedstawicielami Grupy B-4,
- odbyto spotkania z kierownictwem Ambasady RP w Berlinie oraz marszałkami, wojewodami, prezydentami miast, parlamentarzystami i radnymi obecnymi na targach.
1. Udział w Kongresie Polskiej Izby Turystyki na Majorce w Hiszpanii wiceprezesa POT Wojciecha Kodłubańskiego i wiceprezesa POT Stanisława Wojtery.
Polska Izba Turystyki to największa ogólnopolska organizacja samorządu gospodarczego skupiająca najważniejsze i największe biura podróży, agencje turystyczne, towarzystwa ubezpieczeniowe, wyższe szkoły turystyczne, przewoźników, gestorów bazy noclegowej i atrakcji turystycznych. Polska Organizacja Turystyczna, realizując swoje zadania statutowe, ściśle współpracuje z PIT, a członkowie tej organizacji uczestniczą w wielu imprezach organizowanych przez POT. Przedstawiciele delegacji POT byli honorowymi gośćmi Walnego Zgromadzenia PIT, które odbyło się w czasie kongresu.
2. Udział w szczycie Światowej Rady Podróży i Turystyki WTTC w Waszyngtonie (Stany Zjednoczone) prezesa POT Tomasza Wilczaka w dniach 08-12.04.2006.
VI Szczyt Światowej Rady Podróży i Turystyki pod hasłem Open Mind, Open Work skupił zarówno przedstawicieli sektora publicznego, jak i prywatnego i miał na celu przede wszystkim pokazanie możliwości zwiększenia popytu turystycznego, promocję rozwoju infrastruktury turystycznej oraz zwiększenie świadomości znaczenia turystyki w gospodarce każdego kraju. Ogromne znaczenie WTTC dla przemysłu turystycznego oraz bardzo wysoki poziom merytoryczny wymagały reprezentacji Polski na poziomie Prezesa POT. W czasie pobytu odbyło się także spotkanie z przedstawicielami Polsko-Amerykańskiej Rady Biznesu.
3. Udział w targach turystycznych SATTE w New Delhi (Indie) wiceprezesa POT Stanisława Wojtery w dniach 20-26.04.2006.
Rynek indyjski wydaje się być jednym z najlepiej rozwijających się rynków turystycznych i najbardziej perspektywicznych. Celem tej podróży służbowej było uczestnictwo w targach oraz udział w spotkaniach z przedstawicielami mediów hinduskich, Ambasadorem RP w New Delhi, radcą handlowym Ambasady, przedstawicielami branży turystycznej Indii. Oczekuje się, że efektem nawiązanej współpracy będzie spójna i efektywna promocja Polski.
4. Udział w targach turystycznych ATM w Dubaju (Zjednoczone Emiraty Arabskie) wiceprezesa POT Stanisława Wojtery w dniach 03.04-07.05.2006.
W ramach działań podjętych na rynkach arabskich POT uczestniczył w targach turystycznych w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Ponieważ są to pierwsze kroki podejmowane w zakresie promocji Polski na tym rynku, dlatego też równocześnie odbywały się rozmowy z przedstawicielami polskich placówek dyplomatycznych, z przedstawicielami branży turystycznej oraz administracji rządowej, które mają na celu prowadzenie spójnej działalności promocyjnej na danym rynku.
5. Udział w imprezie promocyjnej miasta Poznania w Berlinie (Niemcy) prezesa POT Tomasza Wilczaka w dniach 19-20.05.2006.
Miasto Poznań we współpracy z Polskim Ośrodkiem Informacji Turystycznej w Berlinie zorganizowało w stolicy Niemiec imprezę promocyjną, której celem była prezentacja oferty kulturalnej, gospodarczej i turystycznej Poznania, a w efekcie zwiększenie liczby turystów przyjeżdżających na dłużej do Poznania. Prezes Tomasz Wilczak uczestniczył w inauguracji imprezy, która odbyła się z udziałem przedstawicieli berlińskiego świata polityki, gospodarki, kultury i nauki oraz w serii spotkań z przedsiębiorcami z Berlina i Brandenburgii, z którymi dyskutowano na tematy gospodarcze oraz prezentowano walory turystyczne Poznania.
6. Udział w Forum Polityków we Frankfurcie (Niemcy) wiceprezesa POT Stanisława Wojtery w dniach 30-31.05.2006.
Forum Polityków organizowane jest rokrocznie podczas targów turystyki biznesowej IMEX we Frankfurcie. Na spotkanie to zapraszani są przedstawiciele narodowych organizacji turystycznych, władz administracyjnych i samorządowych państw uczestniczących w targach. Udział w Forum jest wyróżnieniem, a jednocześnie stanowi doskonałą okazję do wymiany doświadczeń i opinii związanych z problematyką turystyki biznesowej.
7. Udział w cyklu imprez promocyjnych w Toronto (Kanada) prezesa POT Tomasza Wilczaka w dniach 01-05.06.2006.
Polski Ośrodek Informacji Turystycznej w Nowym Jorku we współpracy z jednym z największych touroperatów kanadyjskich Panorama Travel & Tours LTD przygotował szereg działań, których celem była promocja Polski na rynku kanadyjskim jako atrakcyjnej destynacji turystycznej. W działaniach tych wykorzystano sukcesy polskich siatkarek, które przebywając w tym czasie w Kanadzie, odbyły mecze z reprezentacją Kanady. Przy okazji tych spotkań prezentowano materiały promocyjne dotyczące Polski, natomiast prezes POT udzielał wielu wywiadów dziennikarzom kanadyjskim.
8. Udział w misji gospodarczej do Chin wiceprezesa POT Wojciecha Kodłubańskiego w dniach 13-22.06.2006.
Chiny zostały uznane przez Polską Organizację Turystyczną jako jeden z ważniejszych kierunków promocji w Azji. W ramach kolejnych działań w czerwcu była realizowana misja handlowa do Hongkongu, Kantonu i Pekinu. Wydarzenie to stało się doskonałą okazją do umacniania kontaktów z przedstawicielami polskich placówek dyplomatycznych, przedstawicielami mediów i branży turystycznej Chin. Nadanie odpowiedniej rangi takiemu wydarzeniu, w postaci obecności przedstawiciela kierownictwa POT, zwiększa zainteresowanie podejmowanymi działaniami promocyjnymi i tworzy pozytywny odbiór Polski jako kraju zainteresowanego rozwijaniem współpracy.
W okresie I półrocza 2006 r. koszty delegacji ww. członków ścisłego kierownictwa stanowiły kwotę 89.014,51 zł.
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Marcin Korolec
Warszawa, dnia 8 września 2006 r.