V kadencja

Odpowiedź na zapytanie w sprawie likwidacji wiejskich przedszkoli w woj. opolskim

Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej - z upoważnienia ministra -

na zapytanie nr 2521

w sprawie likwidacji wiejskich przedszkoli w woj. opolskim

   Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie Pani Poseł Sandry Lewandowskiej (nr SPS-024-2521/07) w sprawie planowanej likwidacji wiejskich przedszkoli w woj. opolskim, uprzejmie informuję:

   Zgodnie z art. 59 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), przedszkole publiczne może być zlikwidowane z końcem roku szkolnego przez organ prowadzący, po zapewnieniu przez ten organ dzieciom możliwości kontynuowania edukacji przedszkolnej.

   Organ prowadzący jest obowiązany, co najmniej na 6 miesięcy przed terminem likwidacji, zawiadomić o zamiarze likwidacji przedszkola: rodziców i właściwego kuratora oświaty.

   Publiczne przedszkole może zostać zlikwidowane po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty. Opinia ta jest wydawana w drodze postanowienia, na które służy zażalenie.

   Negatywna opinia kuratora oświaty w tej sprawie uniemożliwia likwidację przedszkola.

   Kurator oświaty wnikliwie analizuje zasadność projektowanych zmian, biorąc pod uwagę wszystkie elementy, które mają wpływ na właściwe funkcjonowanie przedszkola, uwzględniając przede wszystkim dobro dzieci. Kurator oświaty, w trosce o zapewnienie dzieciom jak najlepszych warunków nauki i rozwoju, współdziała z organami jednostek samorządu terytorialnego w tworzeniu i realizowaniu regionalnej i lokalnej polityki oświatowej, zgodnie z polityką oświatową państwa. Kurator oświaty, przed wydaniem opinii, w razie potrzeby może przeprowadzić postępowanie wyjaśniające.

   Decyzja o likwidacji przedszkola powinna być efektem wnikliwej analizy przez organ prowadzący przedszkole i kuratora oświaty nie tylko warunków lokalowych i bazy materialnej przedszkola, lecz także realizowanych celów kształcenia i wychowania na każdym etapie edukacyjnym.

   W obecnej trudnej sytuacji, gdy nadal z przyczyn ekonomicznych zamykane są przedszkola, społeczności lokalne, w pełni przekonane o znaczeniu wczesnej edukacji dla rozwoju dziecka, poszukują innych rozwiązań prawno-organizacyjnych wspierających i uzupełniających sieć szkół i przedszkoli.

   Ten spontaniczny ruch społeczności lokalnych wspierają różne organizacje pozarządowe, m.in.: Centrum Inicjatyw Oświatowych, Fundacja Rozwoju Dzieci im Jana Amosa Komeńskiego, Towarzystwo Rozwoju Inicjatyw Oświatowych. Organizacje te opracowały własne programy - rozbudzanie zainteresowania władz lokalnych edukacją małych dzieci i przekonanie o jej znaczeniu dla kariery szkolnej i życiowej dzieci oraz doskonalenie pracy nauczycieli, szczególnie na wsi.

   Ministerstwo Edukacji Narodowej, w ramach zadań zleconych jednostkom niepaństwowym, wspiera finansowo realizację programów, których celem jest wypracowanie alternatywnych form popularyzujących edukację przedszkolną, szczególnie na wsi.

   Odpowiadając na pytania szczegółowe, uprzejmie wyjaśniam:

   1. Zakładanie i prowadzenie przedszkoli należy od wielu lat do zadań własnych gminy, która finansuje przedszkola z dochodów własnych. Na prowadzenie i utrzymanie przedszkoli Ministerstwo Edukacji Narodowej nie przeznacza żadnych środków budżetowych;

   2. Ministerstwo Edukacji Narodowej nigdy nie preferowało likwidacji przedszkoli;

   3. Ministerstwo Edukacji Narodowej nie ma wpływu na decyzje gmin.

   Z poważaniem

   Sekretarz stanu

   Sławomir Kłosowski

   Warszawa, dnia 19 kwietnia 2007 r.