V kadencja
Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 2278
w sprawie weryfikacji maturalnych arkuszy egzaminacyjnych z historii oraz zasad ich oceniania
Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację Pani Poseł Jadwigi Wiśniewskiej, nr SPS-023-2278/06, uprzejmie wyjaśniam:
Tematy egzaminu maturalnego z poszczególnych przedmiotów, wybrane spośród zestawów egzaminacyjnych przygotowanych przez okręgowe komisje egzaminacyjne, ustala Centralna Komisja Egzaminacyjna. Propozycje arkuszy egzaminacyjnych opracowują fachowcy w danej dziedzinie wiedzy, doświadczeni pedagodzy. Zaproponowane tematy, zadania są opiniowane przez właściwe środowiska akademickie, naukowe. Równolegle z arkuszami egzaminacyjnymi te same zespoły specjalistów opracowują zasady oceniania oraz punktowania odpowiedzi i rozwiązań.
Wszystkie arkusze egzaminacyjne użyte na maturze są standaryzowane na celowo dobranej próbie, a więc w szkołach ogólnokształcących i profilowanych oraz w technikach, w dużych i małych miejscowościach, w szkołach, których uczniowie nie mają wybitnych osiągnięć w różnych konkursach i olimpiadach przedmiotowych, ale i w tzw. szkołach renomowanych. Standaryzacja sprawdza możliwość wykonania zadań w ustalonym czasie i służy doskonaleniu arkuszy egzaminacyjnych oraz zasad oceniania odpowiedzi i rozwiązań.
Po zakończeniu wiosennej sesji egzaminu maturalnego w roku szkolnym 2004/2005 - po raz pierwszy przeprowadzonego dla tak licznej grupy absolwentów - dokonano w Ministerstwie, w Centralnej Komisji Egzaminacyjnej oraz w komisjach okręgowych szczegółowej analizy jego wyników oraz oceny przygotowania i organizacji egzaminu. Sformułowane zostały wnioski. Przekazano je, wraz z odpowiednimi zaleceniami, kuratorom oświaty, a za ich pośrednictwem - dyrektorom szkół.
Uwagi dotyczące konstrukcji arkuszy egzaminacyjnych, ich standaryzacji i sprawdzania oraz odnoszące się do logistyki egzaminu wykorzystane zostały przez Centralną Komisję Egzaminacyjną i komisje okręgowe.
W celu podniesienia efektywności i jakości sprawdzania i oceniania prac egzaminu pisemnego przeprowadzanego od maja 2006 r. zdecydowano, że wszystkie zadania otwarte będą dwukrotnie sprawdzane oraz większy procent prac egzaminacyjnych będzie weryfikowany. Organizacja egzaminu oraz sprawdzanie prac pisemnych w bieżącej sesji egzaminacyjnej zostały tak zaplanowane, aby egzaminatorzy mogli spokojnie sprawdzić prace, przekonsultować wątpliwości, ujednolicić stanowiska w kontrowersyjnych sprawach. Wszystkie formułowane i wdrażane wnioski mają służyć lepszemu merytorycznemu i organizacyjnemu przygotowaniu kolejnej sesji egzaminu.
Po zakończeniu bieżącej sesji egzaminu maturalnego dokonane zostanie podsumowanie i ocena jego przebiegu oraz analiza wyników uzyskanych przez zdających. Zebrane zostaną również uwagi uczelni z przeprowadzonej rekrutacji. Jeśli wskazane zostaną obszary niedopracowań i niedociągnięć, niezwłocznie podejmę decyzje skierowane na ich wyeliminowanie w toku przygotowań do kolejnych sesji egzaminu maturalnego.
Z poważaniem
Sekretarz stanu
Mirosław Orzechowski
Warszawa, dnia 17 maja 2006 r.