V kadencja
Interpelacja nr 1551
do ministra transportu i budownictwa
w sprawie przystąpienia do niezwłocznego remontu linii kolejowej Wrocław-Głogów-Zielona Góra-Kostrzyn-Szczecin oraz ujęcia finansowania gruntownej modernizacji tej linii i przystosowania jej do parametrów europejskich w budżecie na lata 2007-2013
Szanowny Panie Ministrze! W trosce o stan infrastruktury kolejowej w województwie lubuskim proszę o ustosunkowanie się do następujących kwestii:
1. Niezwłoczny remont linii CE 59.
Linia Wrocław - Zielona Góra - Szczecin leży na trasie międzynarodowego korytarza transportowego CE 59 i jej modernizacja finansowana będzie ze środków unijnych. Nawierzchnia tej linii liczy obecnie od 22 do 24 lat (okres eksploatacji podkładów sosnowych szacuje się na 18 lat). Aktualnie największym problemem jest utrzymanie toru nr 2 na szlaku Niedoradz - Stary Kisielin. Tor nr 1 jest wyłączony z eksploatacji z powodu technicznej degradacji. Obniżenie prędkości znacznie poniżej 80 km na godzinę spowoduje zmniejszenie przepustowości linii. Remont toru nr 1 jest zaplanowany w programie tzw. wąskich gardeł. Dwa lata temu przeprowadzono studium wykonalności. Wymiana nawierzchni z powodu długotrwałych procedur przesunięta została z bieżącego na 2007 r.
Aby utrzymać prędkość 80 km/godz., trzeba wymienić w tym torze ok. 4000 podkładów i 4 km szyn w tym roku. Kosztować to będzie 300 do 500 tys. zł w zależności od cen podkładów (jest szansa zakupu ze zwolnionych rezerw mobilizacyjnych). Odkładanie w czasie remontu tej linii skutkować będzie dalszymi ograniczeniami eksploatacyjnymi (zmniejszenie prędkości, ograniczenia dopuszczalnych nacisków). Trzeba zwrócić uwagę, że za zachodnią granicą państwa funkcjonuje niemal równoległa linia kolejowa w zarządzie DB - Netz. W przypadku dalszych opóźnień remontów ˝magistrali odrzańskiej˝ koleje niemieckie mogą przejąć tranzyt międzynarodowy mimo wyższych cen. Korytarz E - 59 (Wrocław - Poznań - Szczecin) nie przejmie prawdopodobnie wszystkich przewozów towarowych, zresztą koszt utrzymania linii przy znacznych różnicach prędkości pociągów pasażerskich szybkich i ciężkich pociągów towarowych jest wyższy niż przy jednorodnym ruchu.
2. Gruntowna modernizacja linii CE 59 w latach 2007-2013 z wykorzystaniem środków unijnych.
Niezwykle niepokojące są sygnały o usunięciu możliwości finansowania gruntownej modernizacji linii CE 59 w okresie od 2007 r. do 2013 r.
Wg broszury z dnia 2 grudnia 2005 r. przekazanej parlamentarzystom przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. konieczna będzie modernizacja najważniejszych linii kolejowych w Polsce. Na stronie 8 przedstawia się te linie, dla których konieczne będzie zapewnienie środków na utrzymanie i rozwój w latach 2007-2013. Zamieszczona w broszurze mapa przewiduje konieczność dostosowania parametrów linii CE 59 (magistrali odrzańskiej) do prędkości eksploatacji bez ograniczeń ruchu z prędkością 120 km/godz.
Magistrala odrzańska jest poprzez Wrocław dobrze skomunikowana z aglomeracjami na południu kraju, m.in. opolską, górnośląską, krakowską, rzeszowską, a następnie, poprzez Przemyśl, z Ukrainą. Dla aglomeracji przemysłowych na południowym zachodzie kraju: wałbrzysko-świdnickiej, jeleniogórskiej, Zagłębia Miedziowego i lubuskiego trójmiasta (Zielona Góra - Nowa Sól - Sulechów), zamieszkałych przez 1.200.000 ludzi (nie licząc mieszkańców Wrocławia), może stanowić najlepsze połączenie tych ośrodków z zespołem portów Szczecin - Świnoujście i z kurortami nadmorskimi na zachodnim wybrzeżu. Poprzez Kostrzyn nad Odrą z magistralą połączony jest Gorzów Wielkopolski, oddalony od niej jedynie o ok. 40 km. Jadąc od Wrocławia przez przejście graniczne z Czechami w Międzylesiu, ˝Odrzanka˝ ma połączenie z południem Europy. Linia CE 59 jest więc osią transportową dla całej Polski zachodniej i podstawą jej rozwoju. Postępująca w szybkim tempie degradacja techniczna magistrali odrzańskiej, powodująca spadki prędkości eksploatacyjnych na niektórych odcinkach do 20 km na godzinę, jest sprzeczna z polską racją stanu, w szczególności w kontekście szybkiej modernizacji kolei w sąsiednich Wielkopolsce i Brandenburgii. Aby dorównać standardom przyjętym w tych regionach, należałoby uwzględnić w przyszłości docelowe, sukcesywne przystosowanie linii CE 59 do prędkości 160 km/godz.
Mając powyższe na uwadze, proszę Pana Ministra o udzielenie odpowiedzi w sprawach:
1) możliwości przystąpienia do niezwłocznego remontu linii kolejowej Wrocław - Głogów - Zielona Góra - Kostrzyn - Szczecin,
2) konieczności sfinansowania w budżecie na lata 2007-2013 gruntownej modernizacji ww. linii i przystosowania jej do parametrów europejskich.
Z wyrazami szacunku
Poseł Jerzy Materna
Warszawa - Zielona Góra, dnia 2 marca 2006 r.