V kadencja
Odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji i Nauki - z upoważnienia ministra -
na interpelację nr 1933
w sprawie nauczania wychowania fizycznego w klasach 1-3 szkoły podstawowej
Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację Pana Posła Jarosława Wałęsy oraz Pań Posłanek Beaty Bublewicz i Joanny Skrzydlewskiej (nr SPS-023-1933/06), uprzejmie informuję:
W nauczaniu początkowym, a więc w I etapie edukacyjnym, kształcenie jest łagodnym przejściem od wychowania przedszkolnego do edukacji prowadzonej w systemie szkolnym i ma ono charakter zintegrowany. Na tym etapie nie ma wyodrębnionych przedmiotów nauczania, a więc również przedmiotu wychowanie fizyczne. Celem takiego sposobu nauczania jest wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dziecka.
Zajęcia edukacyjne kształcenia zintegrowanego prowadzą w zdecydowanej większości szkół podstawowych absolwenci studiów wyższych na kierunkach: pedagogika wczesnoszkolna, nauczanie zintegrowane lub nauczanie początkowe. Nauczyciele ci są w czasie studiów przygotowywani do prowadzenia wszystkich zajęć objętych kształceniem zintegrowanym, a więc i do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego.
Zdarzają się przypadki, że zajęcia z wychowania fizycznego w klasach I-III szkoły podstawowej prowadzą również absolwenci Akademii Wychowania Fizycznego z odpowiednim przygotowaniem metodycznym.
Organizacja procesu dydaktyczno-wychowawczego w kształceniu zintegrowanym przewiduje, by w każdym dniu wystąpiły zajęcia ruchowe, których łączny tygodniowy wymiar wynosi co najmniej 3 godziny. O czasie i formie prowadzenia tych zajęć, podobnie jak o prowadzeniu zajęć z języka polskiego czy matematyki, decyduje nauczyciel.
W razie potrzeby liczba godzin wychowania fizycznego może być zwiększona przez wykorzystanie części godzin przeznaczonych do dyspozycji dyrektora szkoły.
Ćwiczenia korekcyjne są i mogą być organizowane tylko w tych szkołach, w których są przygotowani specjaliści do prowadzenia takich zajęć.
Zajęcia wychowania fizycznego mogą prowadzić ci absolwenci Akademii Wychowania Fizycznego, którzy mają przygotowanie metodyczne do prowadzenia zajęć w nauczaniu początkowym.
Uprzejmie informuję, że nie ma przeszkód formalnoprawnych, by wszędzie tam, gdzie zachodzi potrzeba, zwiększać w nauczaniu początkowym liczbę godzin zajęć wychowania fizycznego. Decyzje w tej sprawie, przy uwzględnieniu warunków kadrowych i lokalowych, a zwłaszcza potrzeb dzieci, powinny być podejmowane w szkole.
Z wyrazami szacunku
Sekretarz stanu
Jarosław Zieliński
Warszawa, dnia 20 kwietnia 2006 r.