V kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Transportu i Budownictwa - z upoważnienia ministra -
na zapytanie nr 811
w sprawie wprowadzenia dwuletniego okresu próbnego dla nowych kierowców
Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie posła Daniela Pawłowca przekazane w dniu 5 kwietnia 2006 r. przy piśmie SPS-024-811/06, uprzejmie informuję, że Ministerstwo Transportu i Budownictwa przygotowało projekt ustawy o osobach kierujących pojazdami. Ustawa ta jest kolejnym krokiem do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego na naszych drogach, a w szczególności do ograniczenia do minimum ilości osób zabitych w wypadkach drogowych. Wypadki ze skutkiem śmiertelnym związane są bezpośrednio z nagminnym przekraczaniem dozwolonej prędkości jazdy oraz z nonszalancją i brakiem poszanowania dla przepisów ruchu drogowego. Dlatego też jednym z podstawowych działań, które powinny być podjęte w tym zakresie, jest uspokojenie ruchu drogowego między innymi poprzez wprowadzenie obowiązkowego dwuletniego okresu próbnego dla kierowców, którzy uzyskali po raz pierwszy prawo jazdy. Jest to pomysł zaczerpnięty z bogatego doświadczenia innych krajów Unii Europejskiej. Okres próbny dla młodego kierowcy wprowadziły już takie kraje, jak: Austria, Estonia, Finlandia, Francja, Irlandia, Luksemburg, Niemcy, Norwegia, Portugalia, Szwajcaria, Szwecja, Wielka Brytania i Węgry. Jak pokazują doświadczenia, w tych krajach zaobserwowano zmniejszenie liczby wypadków z młodymi kierowcami do ok. 50%. Proponowany w projekcie okres próbny dotyczyć ma osób, które po raz pierwszy uzyskały prawo jazdy kategorii A1, A, B1 lub B. W tym okresie kierowca przed upływem pierwszych 7 miesięcy:
- powinien odbyć praktyczne szkolenie w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym oraz kurs dokształcający w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego;
- powinien używać oznakowanego pojazdu;
- nie może podejmować pracy zarobkowej w charakterze kierowcy lub prowadzić działalności gospodarczej polegającej na przewozie osób lub rzeczy;
- nie może przekraczać prędkości 50 km/h na obszarze zabudowanym (dotyczy to jazdy w nocy i na drogach, na których dopuszczalna prędkość podwyższona jest za pomocą znaków drogowych) i 80 km/h poza obszarem zabudowanym.
Przez cały okres próbny (2 lata) kierowca poddany będzie szczególnemu nadzorowi polegającemu na tym, że:
- po popełnieniu w tym okresie pierwszego wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu w ruchu drogowym wysyłany będzie list ostrzegawczy;
- okres próbny przedłużany będzie po popełnieniu dwóch wykroczeń przeciwko bezpieczeństwu w ruchu drogowym;
- kierowca będzie kierowany na kurs reedukacyjny, jeżeli popełnił dwa wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu w ruchu drogowym;
- prawo jazdy podlegać będzie cofnięciu po popełnieniu trzech wykroczeń lub jednego przestępstwa przeciwko bezpieczeństwu w ruchu drogowym.
Proponowane w okresie próbnym praktyczne szkolenie w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym jest jednym z rekomendowanych, przez europejskie organizacje zajmujące się szkoleniem, elementów nowoczesnego systemu kształcenia kandydatów na kierowców. Zajęcia te mają na celu uświadomienie młodemu kierowcy zagrożeń związanych z nadmierną prędkością oraz trudnymi warunkami ruchu, a czas ich przeprowadzenia (pomiędzy 5 a 7 miesiącem od dnia uzyskania prawa jazdy) jest wybrany nieprzypadkowo. W tym czasie młody człowiek jest już oswojony z ruchem drogowym i nabiera przesadnej pewności siebie, co często rodzi tragiczne skutki. Zajęcia przeprowadzać mają ośrodki doskonalenia techniki jazdy ze względu na fakt, iż zakres tych zajęć wymagać będzie specjalnej, zapewniającej bezpieczeństwo infrastruktury oraz szczególnych, specjalistycznych umiejętności instruktorów. Zajęcia obejmować mają zademonstrowanie niebezpieczeństw wynikających z nadmiernej i niedostosowanej do warunków ruchu prędkości oraz ćwiczenia kształtujące postawę defensywną kierowcy. Na szeroką skalę zajęcia z zakresu praktycznego szkolenia w zakresie zagrożeń w ruchu drogowym prowadzone są w krajach skandynawskich.
Dwuletni okres próbny będzie się rozpoczynać w momencie uzyskania prawa jazdy, w związku z powyższym wiek, w jakim poszczególne osoby będą mogły go rozpocząć, zależy bezpośrednio od wieku uzyskania poszczególnych kategorii prawa jazdy. Dla prawa jazdy kategorii A1 i B1 jest to 16 lat, a dla prawa jazdy kategorii A i B 18 lat.
W związku z powyższym należy podkreślić, że przygotowany projekt ustawy o osobach kierujących pojazdami, a w szczególności regulacje prawne dotyczące młodych stażem kierowców wchodzą w szeroki zakres intensywnych działań w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, które są niezbędne w celu ratowania życia uczestników wypadków drogowych.
Łączę wyrazy należnego szacunku
Podsekretarz stanu
Piotr Stomma
Warszawa, dnia 27 kwietnia 2006 r.