V kadencja
Interpelacja nr 6653
do ministra pracy i polityki społecznej
w sprawie wsparcia projektu utrzymania Punktu Informacyjnego ZUS w Chełmnie w woj. kujawsko-pomorskim
Szanowna Pani Minister! Z końcem pierwszego kwartału 2007 r. planowana jest likwidacja istniejącego w Urzędzie Miasta Chełmna Punktu Informacyjnego ZUS obsługującego mieszkańców miasta Chełmna oraz mieszkańców powiatu chełmińskiego. Do zakresu działania wspomnianego punktu należy m.in. przyjmowanie wniosków o naliczanie emerytury, renty, doradztwo i udzielanie pomocy przy wypełnianiu stosownych dokumentów związanych ze świadczeniami wypłacanymi przez ZUS. Likwidacja Punktu Informacyjnego naruszy interesy nie tylko osób prowadzących działalność gospodarczą, ale także osób starszych, niedołężnych i chorych, które nie są często w stanie ani korzystać z drogi elektronicznej, ani samodzielnie dojeżdżać do najbliższego inspektoratu ZUS położonego poza Chełmnem w celu uzyskania informacji o możliwości i sposobie załatwienia sprawy. Problem jest poważny zważywszy na fakt, iż w samym tylko Chełmnie zamieszkuje aż 3 tysiące osób w wieku emerytalnym, a w pozostałych gminach powiatu chełmskiego kolejnych kilka tysięcy.
Oddział ZUS w Toruniu, chcąc zapobiec negatywnym skutkom zniesienia funkcjonującego Punktu Informacyjnego, przedstawił Gminie Miasta Chełmno szereg propozycji. Jedna z nich dotyczyła możliwości wydelegowania własnego pracownika do obsługi mieszkańców powiatu chełmińskiego. Druga z kolei była związana z zawarciem umowy, na podstawie której ZUS miałby przeszkolić pracownika Urzędu Miasta Chełmna tak, by mógł spełniać funkcje obecnie istniejącego Punktu Informacyjnego. Zaproponowano również organizację szkoleń dla płatników składek w każdym przypadku, gdy zbierze się co najmniej 10-osobowa grupa szkoleniowa. Jest oczywiste, iż realizacja powyższych pomysłów ZUS z pewnością nie rozwiąże problemu, biorąc pod uwagę jak wiele osób obecnie zwraca się do pracowników istniejącego Punktu o pomoc czy o doradztwo.
ZUS uzasadniając plan likwidacji omawianej jednostki, wskazał na to, iż punkty informacyjne nie są objęte siecią Kompleksowego Systemu Informatycznego ZUS, co uniemożliwia ich pracownikom udzielanie płatnikom składek wystarczającej pomocy merytorycznej, którą świadczą pracownicy pozostałych placówek ZUS. Należy jednak zauważyć, iż rolą Punktu Informacyjnego nie było nigdy zastąpienie Oddziału, Inspektoratu czy Biura Terenowego ZUS, lecz jedynie spełnianie funkcji subsydiarnej wobec tych jednostek polegającej na udzielaniu zainteresowanym podstawowych, ale zarazem niezbędnych informacji.
Powoływanie się przez ZUS na znaczne koszty finansowe utrzymania Punktu Informacyjnego jest również bezzasadne, zwłaszcza że Burmistrz Miasta Chełmna zobowiązał się do zwolnienia ZUS z kosztów utrzymania lokalu, przeznaczonego na prowadzenie ww. Punktu.
Szanowna Pani Minister: czy nie uważa Pani, iż powyższe argumenty wystarczająco przemawiają za utrzymaniem Punktu Informacyjnego ZUS w Chełmnie?
Z poważaniem
Poseł Łukasz Zbonikowski
Włocławek, dnia 30 stycznia 2007 r.