V kadencja
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Transportu - z upoważnienia ministra -
na zapytanie nr 2255
w sprawie budowy obwodnicy miasta Olesno w woj. opolskim
Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie posłów Józefa Stępkowskiego i Adama Ołdakowskiego w sprawie budowy obwodnicy Olesna w woj. opolskim uprzejmie informuję, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w 2004 roku rozpoczęła prace przygotowawcze do realizacji budowy obwodnicy Olesna w ciągu drogi krajowej nr 11.
W dniu 17.11.2004 roku podpisano umowę na ˝Opracowanie koncepcji programowej dla budowy drogi krajowej (ekspresowej) S-11 Kołobrzeg-Bytom, na odcinku obwodnicy Olesna km 501+ 000 - 520 + 000˝.
W II kwartale 2005 roku przeprowadzono konsultacje społeczne dotyczące ustalenia trasy przebiegu planowanej obwodnicy miasta Olesno.
W kwietniu 2005 roku w Miejskim Domu Kultury w Oleśnie odbyła się prezentacja czterowariantowego przebiegu planowanej obwodnicy miasta Olesno. W spotkaniu udział wzięły osoby zainteresowane problematyką przebiegu obwodnicy Olesna, a w szczególności: mieszkańcy Olesna i okolic oraz przedstawiciele miejscowych władz.
W trakcie trwających konsultacji od kwietnia do września 2005 r. składano indywidualne i zbiorowe wnioski z uwagami oraz z wyborem preferowanego wariantu. Spotkanie podsumowujące konsultacje społeczne odbyło się dnia 5.09.2005 roku w Miejskim Domu Kultury w Oleśnie. Na spotkaniu zaprezentowano całkowicie nowy przebieg planowanej obwodnicy Olesna, który był wynikiem przeprowadzonych konsultacji społecznych i powstał w oparciu o złożone uwagi i wnioski. Trasę obwodnicy przeprowadzono po południowej stronie miasta Olesno, w oddaleniu o ok. 150 m od najbliższych siedlisk ludzkich. Nowa trasa obwodnicy przebiegać miała poza terenami zabudowanymi, przy krawędzi lasu, eliminując wszystkie zgłaszane wcześniej problemy i zarzuty związane z wyburzeniami, podziałami pól oraz zbyt bliską lokalizacją budynków mieszkalnych.
Ze względu na dużą ilość protestów przedłużono konsultacje społeczne w celu ustalenia ostatecznego przebiegu trasy obwodnicy.
W lutym 2006 r. doszło do spotkania władz woj. opolskiego z samorządowcami powiatu i miasta Olesna oraz kierownictwem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Oddział Opole i Wojewódzkiego Zarządu Dróg. Zebrani po raz kolejny próbowali dokonać wyboru przebiegu obwodnicy Olesna. GDDKiA przygotowała dwie propozycje przebiegu obwodnicy - północną i południową.
15 września 2006 r. odbyło się posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) działającej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad z udziałem przedstawicieli Urzędu Wojewódzkiego, Urzędu Miasta i Gminy Olesno oraz mieszkańców Olesna i okolicznych wsi.
Protokołem KOPI z tego posiedzenia ustalono przebieg obwodnicy po stronie południowej miasta Olesna.
W lutym 2007 r. Oddział GDDKiA w Opolu wystąpił do Wojewody z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizacje przedsięwzięcia, rekomendując wariant południowy obwodnicy.
Decyzję o przebiegu podejmie Wojewoda w uzgodnieniu z Ministrem Środowiska.
Według pierwotnych planów budowa obwodnicy Olesna miała ruszyć w 2006/2007 roku i zakończyć się w 2009 roku. Dzisiaj wiadomo, że jeżeli uzyskane decyzje: środowiskowa i lokalizacyjna nie zostaną oprotestowane, budowa obwodnicy Olesna może rozpocząć się po 2009 r.
Łączę wyrazy najwyższego szacunku
Podsekretarz stanu
Piotr Stomma
Warszawa, dnia 19 marca 2007 r.